Analiza verticala si orizontala a situatiilor financiare

  • Inscrie-te ACUM la newsletterul GRATUIT Contzilla.ro
  • All Inclusive - toate lucrarile de specialitate - Click AICI!
  • Pentru Facturare si Gestiune recomandam Smart Bill. Incerci GRATUIT!

    Doua dintre tipurile de analize care se pot face pe baza situatiilor financiare si care sunt usor de utilizat chiar si de catre cei care nu sunt specialisti in domeniul financiar sunt : analiza verticala si analiza orizontala .

    Analiza verticala este o analiza “proportionala” a situatiilor financiare sau altfel spus, fiecare element din situatii este exprimat ca procent dintr-un total: elementele de activ /pasiv ca procent din total activ respectiv pasiv, cheltuielile si veniturile ca procent din total cheltuieli respectiv venituri. Prezentam mai jos un exemplu in care fiecare element din activul/pasivul bilantului este exprimat ca procent din totalul activului/pasivului:

      Suma  Procent
    Numerar 50,000 5%
    Creante clienti 280,000 30%
    Stocuri 300,000 32%
    Total active circulante 630,000 68%
    Active imobilizate 300,000 32%
    Total activ 930,000 100%
    Datorii pe termen scurt 250,000 27%
    Datorii pe termen lung 350,000 37%
    Total datorii 600,000 64%
    Capital social  80,000  9%
    Rezultat reportat  250,000  27%
    Total pasiv 930,000  100%

     

    O interpretare statica, la un anumit moment, ofera informatii cu privire la elementele cele mai semnificative din structura situatiilor. Se pot identifica acele elemente cu o pondere mai mare in situatiile financiare, asupra carora se poate canaliza atentia conducerii entitatii.

    De exemplu, daca o entitate are o pondere a stocurilor de doar 0.5 % in total activ, nu se justifica alocarea unui efort suplimentar pentru analiza aprofundata a acestora.

    In perioade de criza, analiza pe verticala a contului de profit si pierdere poate genera concluzii importante cu privire la cheltuielile asupra carora este necesara interventie in vederea gasirii de modalitati de reducere.

    In cadrul analizei verticale se pot urmari si tendintele in evolutia procentelor – fluctuatiile mari de la o perioada la alta pot constitui adevarate semnale de alarma privind eventuale probleme financiare.

    Daca exemplu, daca in doua perioade succesive totalul cheltuielilor pentru producerea produselor entitatii reprezentau 40% din cifra de afaceri si in timp au evoluat la 50% entitatea trebuie sa isi puna semne de intrebare privind eficienta productiei.

    Cel de-al doilea tip de analiza, analiza orizontala este denumita si analiza de trend datorita faptului ca reprezinta o comparatie in timp a informatiei financiare, de-a lungul a mai multe perioade de raportare, in care cifrele perioadei de baza sunt considerate 100%.

    Iata mai jos un exemplu, in care datele din 2012 si 2013 sunt comparate cu anul de baza 2011:

    2011(an baza) 2012 variatie 2012 2013 variatie 2013
    Numerar 50,000 40,000 -20% 40,000 -20%
    Creante clienti 280,000 290,000 +3,6% 320,000 +14,3%
    Stocuri 300,000 305,000 +1,7% 309,000 +3%
    Total active circulante 630,000 635,000   +0,8% 699,000 11%
    Active imobilizate 300,000 305,000 +1,7% 340,000 +13,3%
    Total activ 930,000 940,000 +1,07% 1,039,000 +11,7%
    Datorii pe termen scurt 250,000 450,000 80% 455,000 82%
    Datorii pe termen lung 350,000 300,000 -14% 324,000 -7,4%
    Total datorii 600,000 650,000 8,33% 779,000 30%
    Capital social 80,000 80,000 0% 80,000 0%
    Rezultat reportat 250,000 110,000 -56% 180,000 -28%
    Total pasiv 930,000 940,000 +1,07% 1,039,000 +11,7%

    Pentru a fi eficienta, aceasta analiza trebuie sa tina cont de faptul ca informatia financiara trebuie agregata conform acelorasi criterii, de la o perioada la alta, altfel se obtin informatii denaturate.

    In plus, este importanta alegerea perioadei cu care se efectueaza comparatia: daca se alege ca perioada de raportare o perioada cu rezultate slabe, prin comparatie, celelalte perioade vor avea rezultate foarte bune. Astfel rezulatul analizei poate fi usor manipulat.

    Fiecare companie isi poate construi un sistem propriu de analiza verticala si orizontala – in care poate sa urmareasca mult mai detaliat evolutia procentelor .

     

    Articole similare

  • Autor: Delia Mircea
  • Profil Google Plus Delia Mircea

  • Articole similare

    Comments are closed.

    Distribuie acest articol: