Completarea formularului (300) “Decont TVA”

Formularul 300 “Decont de taxa pe valoarea adaugata” se completeaza de persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform art. 153 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulteriore.

Formularul 300 “Decont de taxa pe valoarea adaugata” se depune la organul fiscal competent, la urmatoarele termene:

a) lunar, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se depune decontul, de persoanele impozabile pentru care perioada fiscala este luna calendaristica ;

b) trimestrial, pana la data de 25 inclusiv a primei luni din trimestrul urmator celui pentru care se depune decontul, de persoanele impozabile pentru care perioada fiscala este trimestrul calendaristic

c) semestrial, pana la data de 25 inclusiv a primei luni din semestrul urmator celui pentru care se depune decontul, de persoanele impozabile pentru care organul fiscal competent a aprobat ca perioada fiscala semestrul calendaristic;

d) anual, pana la data de 25 ianuarie inclusiv a anului urmator celui pentru care se depune decontul, de persoanele impozabile pentru care organul fiscal competent a aprobat ca perioada fiscala anul calendaristic;

Formularul 300 “Decont de taxa pe valoarea adaugata” se depune in format electronic, astfel:
– la registratura organului fiscal competent;
– la posta, prin scrisoare recomandata;
– prin completare pe pagina de internet a MEF de catre contribuabilii eligibili, conform reglementarilor de utilizare a serviciului;
– prin Sistemul electronic national (SEN), de catre marii contribuabili.

Formatul depus pe suport electronic va fi insotit de formularul editat de persoana impozabila cu ajutorul programului de asistenta, semnat si stampilat conform legii.

Formularul se editeaza in doua exemplare:
– un exemplar se depune la unitatea fiscala, impreuna cu suportul electronic;
– un exemplar se pastreaza de catre persoana impozabila.

! Foarte important: nu se inscriu in decont:

• TVA din facturile de executare silita, de catre persoanele abilitate prin lege sa efectueze vanzarea bunurilor supuse executarii silite;
• diferentele de TVA de plata constatate de organele de inspectie fiscala, pentru care nu este reglementata includerea in decont;
• documentele neevidentiate in jurnalele pentru cumparari sau vanzari, constatate de organele de inspectie fiscala;
• TVA pentru care se afla in derulare o inlesnire la plata.

Sectiunea “Taxa pe valoarea adaugata colectata”

Randul 1 – se inscriu informatiile preluate din Jurnalul de vanzari, privind baza de impozitare pentru
• livrarile intracomunitare de bunuri, scutite conform art. 143 alin. (2) lit. a) si d) din Codul fiscal, si pentru
• livrarile intracomunitare de bunuri cu cod T efectuate in cadrul unei operatiuni triunghiulare de cumparatorul revanzator, prevazute la art. 132^1 alin. (5) lit. b) din Codul fiscal, pentru care exigibilitatea taxei intervine in perioada de raportare), inclusiv regularizarile ulterioare datorate unor evenimente care determina modificarea datelor declarate in cadrul aceluiasi trimestru calendaristic, si inclusiv sumele din facturile primite pentru incasari de avansuri partiale pentru livrarile intracomunitare de bunuri scutite

Randul 2 – se inscriu regularizarile ulterioare datorate unor evenimente care determina modificarea datelor declarate la rd. 1 din decont in alt trimestru, precum: acordarea de reduceri de pret, modificarea pretului de vanzare, nedeclararea din eroare a livrarii intracomunitare in perioada in care intervine exigibilitatea etc.

Randul 3 – se inscriu informatiile preluate din Jurnalul de vanzari, privind baza de impozitare pentru
• livrarile de bunuri/prestarile de servicii care nu sunt impozabile in Romania pentru ca nu au locul
livrarii/prestarii stabilit, conform art. 132 si 133 din Codul fiscal, in Romania, precum si
• pentru livrarile intracomunitare de bunuri, scutite conform art. 143 alin. (2) lit. b) si c) din Codul
fiscal, pentru care exigibilitatea taxei intervine in perioada de raportare , inclusiv regularizarile ulterioare datorate unor evenimente care determina modificarea datelor declarate initial, precum: acordarea de reduceri de pret, modificarea pretului de vanzare, nedeclararea din eroare a livrarii/prestarii sau a livrarii intracomunitare in perioada in care intervine exigibilitatea taxei, orice alte evenimente menite sa conduca la modificarea datelor declarate initial, si inclusiv sumele din facturile pentru incasari de avansuri partiale pentru livrarile intracomunitare de bunuri, scutite.

Randul 4 – se inscriu informatiile preluate din Jurnalul de cumparari , privind baza de impozitare pentru
• achizitiile intracomunitare de bunuri taxabile in Romania, precum si
• baza de impozitare pentru achizitiile de bunuri efectuate de catre beneficiarul unei livrari
ulterioare efectuate in cadrul unei operatiuni triunghiulare, pentru care acesta este obligat la plata taxei conform art. 150 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal, si taxa pe valoarea adaugata aferenta, pentru care exigibilitatea taxei intervine in perioada de raportare, inclusiv regularizarile ulterioare datorate unor evenimente care determina modificarea datelor declarate in cadrul aceluiasi trimestru calendaristic, si inclusiv sumele din facturile primite pentru plati de avansuri partiale pentru achizitii intracomunitare de bunuri.

Randul 5 – se inscriu achizitiile intracomunitare de bunuri a caror exigibilitate a intervenit in alt trimestru dar respectiva achizitie nu a fost declarata, regularizarile privind achizitiile intracomunitare declarate in trimestre anterioare si datorate unor evenimente care determina modificarea datelor declarate initial, precum:
– acordarea de reduceri de pret ulterior livrarii;
– modificarea pretului bunurilor care au fost declarate ca achizitie intracomunitara pe baza de autofactura, in conditiile legii, ulterior factura primita de la furnizor avand un pret mai mare sau mai mic;
– anularea totala sau partiala a unei operatiuni dupa emiterea facturii, fara ca bunurile sa fie livrate;
– declararea achizitiei intracomunitare pe baza de autofactura, in conditiile legii, intr-un trimestru calendaristic, ulterior, la primirea facturii de la furnizor, constatandu-se ca exigibilitatea achizitiei intracomunitare intervenea intr-un trimestru anterior;
– modificarea bazei impozabile a achizitiei intracomunitare si a taxei aferente ca urmare a modificarii cursului valutar de referinta aplicabil, datorata unor neconcordante intre data primirii facturii de la furnizor si data declararii achizitiei intracomunitare;
– orice alte evenimente de natura sa modifice datele declarate initial.

Randul 6 – se inscriu informatiile preluate din Jurnalul de cumparari, privind baza de impozitare si taxa pe valoarea adaugata pentru achizitiile de bunuri si servicii pentru care beneficiarul din Romania este persoana obligata la plata TVA conform art. 150 alin. (1) lit. b) – d), f) si g) si pentru importurile de bunuri carora le sunt aplicabile prevederile art. 157 alin. (4) si (5) din Codul fiscal.

Randul 7 – se inscriu informatiile preluate din Jurnalul de vanzari, pentru operatiuni a caror exigibilitate intervine in perioada de raportare, privind:
– baza de impozitare si taxa pe valoarea adaugata colectata pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii taxabile cu cota de 19%, inclusiv pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii asimilate;
– baza de impozitare si taxa pe valoarea adaugata colectata pentru operatiunile supuse regimurilor speciale de taxa pe valoarea adaugata determinate pe baza situatiilor de calcul intocmite in acest scop.

Randul 8 – se inscriu informatiile preluate din Jurnalul de vanzari, pentru operatiuni a caror exigibilitate intervine in perioada de raportare, privind baza de impozitare si taxa pe valoarea adaugata colectata pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii taxabile cu cota de 9%, inclusiv pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii asimilate.

Randul 9 – se inscriu informatiile preluate din Jurnalul de cumparari, privind baza de impozitare si taxa colectata pentru achizitiile de bunuri si de servicii, a caror exigibilitate intervine in perioada de raportare, de catre beneficiarii care aplica masurile de simplificare prevazute la art. 160 din Codul fiscal.

Randul 10 – se inscriu informatiile preluate din Jurnalul de vanzari, pentru operatiuni a caror exigibilitate intervine in perioada de raportare sau in perioade fiscale anterioare, privind:
– baza de impozitare pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii scutite cu drept de deducere, prevazute la art. 143 alin. (1), art. 144 si 144^1 din Codul fiscal;
– baza de impozitare pentru operatiuni scutite de taxa, conform art. 141 alin. (2) lit. a) pct. 1 – 5 si lit. b), in cazul in care cumparatorul sau clientul este stabilit in afara Uniunii Europene sau in cazul in care aceste operatiuni sunt in legatura directa cu bunuri care vor fi exportate, precum si in cazul operatiunilor efectuate de intermediari care actioneaza in numele si in contul altei persoane, atunci cand acestia intervin in derularea unor astfel de operatiuni;
– baza de impozitare pentru livrarile/prestarile efectuate, pentru care furnizorii/prestatorii aplica masurile de simplificare prevazute la art. 160 din Codul fiscal.

Randul 11 – se inscriu informatiile preluate din Jurnalul de vanzari, privind baza de impozitare pentru livrarile de bunuri scutite fara drept de deducere, prevazute la art. 141 din Codul fiscal.

Randul 12 – se evidentiaza sumele rezultate din corectarea informatiilor de la rd. 6, 7, 8 si 9 din deconturile anterioare, precum si orice alte sume rezultate din regularizarile prevazute de legislatia in vigoare datorate unor evenimente care determina modificarea datelor declarate initial, precum: acordarea de reduceri de pret, modificarea pretului de vanzare, nedeclararea din eroare a operatiunii in perioada in care intervine exigibilitatea etc.

Sectiunea “Taxa pe valoarea adaugata deductibila”

Randul 14 – se inscriu aceleasi informatii declarate la rd. 4.
Randul 15 – se inscriu aceleasi informatii declarate la rd. 5.
Randul 16 – se inscriu aceleasi informatii declarate la rd. 6.
Randul 17 – se inscriu informatiile din Jurnalul de cumparari, privind baza de impozitare si taxa pe valoarea adaugata deductibila aferenta achizitiilor din tara de bunuri si servicii taxabile cu cota de 19%, precum si baza de impozitare si taxa aferenta importurilor care nu se incadreaza in prevederile art. 157 alin. (4) si (5) din Codul fiscal, pentru care exigibilitatea intervine in perioada de raportare.

Randul 18 – se inscriu informatiile din Jurnalul de cumparari, privind baza de impozitare si taxa pe valoarea adaugata deductibila aferenta achizitiilor din tara de bunuri si servicii taxabile cu cota de 9%, precum si taxa aferenta importurilor care nu se incadreaza in prevederile art. 157 alin. (4) si (5) din Codul fiscal, pentru care exigibilitatea intervine in perioada de raportare.

Randul 19 – se inscriu informatiile din Jurnalul de cumparari, privind:
– contravaloarea achizitiilor de bunuri si servicii a caror livrare/prestare a fost scutita de taxa, neimpozabila sau supusa unui regim special de taxa;
– contravaloarea achizitiilor intracomunitare scutite de taxa sau neimpozabile in Romania;
– contravaloarea importurilor scutite de taxa pe valoarea adaugata.
Nu este obligatorie inscrierea in decont a sumelor care nu sunt incluse in baza impozabila.

Randul 21 – se inscrie taxa pe valoarea adaugata efectiv dedusa pentru achizitiile prevazute la rd. 14 – 18:
– conform art. 145 din Codul fiscal, in cazul persoanelor care au drept de deducere integral;
– conform art. 147 din Codul fiscal, in cazul persoanelor impozabile cu regim mixt, respectiv taxa preluata din coloanele Jurnalului pentru cumparari*), in functie de destinatia achizitiilor: taxa aferenta achizitiilor destinate realizarii de operatiuni pentru care taxa se deduce integral, taxa aferenta achizitiilor destinate realizarii de operatiuni pentru care taxa se deduce pe baza de pro rata, iar taxa aferenta achizitiilor destinate realizarii operatiunilor care nu dau drept de deducere nu se preia in acest rand. Totalul rd. 21 poate fi mai mic sau egal cu totalul de la rd. 14-18.

Randul 22 – se inscriu sumele reprezentand taxa pe valoarea adaugata efectiv restituita, in baza art. 143 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal, cumparatorilor – persoane fizice care nu sunt stabilite in Comunitatea Europeana, de catre persoanele impozabile autorizate in acest sens, inclusiv comisionul perceput pentru activitatea de restituire a taxei.

Randul 23 – se evidentiaza sumele rezultate din corectarea informatiilor, precum si orice alte sume rezultate din regularizari prevazute de legislatia in vigoare datorate unor evenimente care determina modificarea datelor declarate initial, precum: reducerile de pret acordate de furnizori/prestatori, modificarea pretului, nedeclararea operatiunii in perioada in care intervine exigibilitatea, pentru informatiile de la rd. 16, 17, 18 din deconturile anterioare de taxa depuse la organele fiscale.

Randul 24 – se inscriu diferentele de taxa pe valoarea adaugata rezultate ca urmare a ajustarii anuale pe baza de pro rata definitiva, prevazute la art. 147 din Codul fiscal, precum si diferentele de taxa pe valoarea adaugata rezultate ca urmare a ajustarii taxei deductibile pentru bunurile de capital prevazute la art. 149 si la art. 161 din Codul fiscal, cu semnul plus sau minus, dupa caz.

Sectiunea “Regularizari conform art. 147^3 din Codul fiscal”

Randul 28 – se preia suma prevazuta la rd. 32 din decontul perioadei precedente celei de raportare, din care se scad sumele achitate pana la data depunerii decontului.

Randul 30 – se preia suma prevazuta la rd. 33 din decontul perioadei precedente celei de raportare, pentru care nu s-a solicitat rambursarea, prin bifarea casetei corespunzatoare din decontul anterior.

Nu se admit intocmirea si depunerea de deconturi rectificative pentru corectarea datelor din deconturile anterioare.

Articole similare

Comentariul tau aici