Metodele indirecte de stabilire a veniturilor – O 3733/2015

Ordinul nr. 3733/2015 privind aprobarea metodelor indirecte de stabilire a veniturilor şi a procedurii de aplicare a acestora a fost publicat in Monitorul Oficial in 30.12.2015 si va intra in vigoare de la 01.01.2016.

Prevederi :

Se aprobă metodele indirecte de stabilire a veniturilor, utilizate de organul fiscal cu ocazia verificării situaţiei fiscale personale, precum şi procedura de utilizare a acestora, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.

Metodele indirecte de stabilire a veniturilor sunt:

a) metoda sursei şi utilizării fondului;

b) metoda fluxurilor de trezorerie;

c) metoda patrimoniului net.

METODELE INDIRECTE
de stabilire a veniturilor şi procedura de aplicare a acestora

CAPITOLUL I
Dispoziţii comune

Art. 1. –

Verificarea situaţiei fiscale personale a persoanelor fizice cu privire la impozitul pe venit, prevăzută la art. 138 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Codul de procedură fiscală, reprezintă ansamblul activităţilor desfăşurate de organul fiscal având ca obiect examinarea totalităţii drepturilor şi a obligaţiilor de natură patrimonială, a fluxurilor de trezorerie şi a altor elemente relevante pentru stabilirea situaţiei fiscale reale a persoanei fizice verificate.

CAPITOLUL II
Activităţi preliminare verificării situaţiei fiscale personale

Art. 2. –

Pentru verificarea situaţiei fiscale personale a persoanelor fizice, organele fiscale efectuează următoarele activităţi preliminare:

a) analiza de risc;

b) selectarea persoanelor care vor fi supuse verificării fiscale prealabile documentare;

c) verificarea fiscală prealabilă documentară.

SECŢIUNEA 1
Analiza de risc

Art. 3. –

(1) Analiza de risc este efectuată de organul fiscal pentru a identifica riscurile de neconformare la declararea veniturilor impozabile ale persoanelor fizice, a le evalua şi a le gestiona.

(2) Analiza de risc se efectuează pentru stabilirea riscului probabil pentru un grup de persoane fizice.

(3) Analiza de risc se efectuează şi pentru cazuri punctuale, astfel:

a) rezultate în urma verificării fiscale prealabile documentare sau a verificării situaţiei fiscale personale;

b) identificate ca urmare a unor sesizări primite de la alte instituţii ori autorităţi publice, precum şi de la alte persoane fizice sau juridice.

Art. 4. –

Analiza de risc constă în următoarele activităţi:

a) identificarea riscurilor de nedeclarare a veniturilor impozabile;

b) evaluarea riscurilor de nedeclarare a veniturilor impozabile;

c) gestionarea riscurilor de nedeclarare a veniturilor impozabile.

Art. 5. –

Activitatea de identificare a riscurilor de nedeclarare a veniturilor impozabile constă în efectuarea următoarelor operaţiuni:

a) stabilirea surselor de date;

b) culegerea datelor deţinute de alte entităţi;

c) formalizarea datelor în structura necesară analizei;

d) definirea caracteristicilor persoanelor fizice cu potenţial risc de nedeclarare.

Art. 6. –

Stabilirea surselor de date se realizează prin:

a) evaluarea datelor deţinute de organele fiscale cu privire la persoanele fizice şi stabilirea necesarului de date care trebuie obţinute în vederea identificării diferenţelor dintre veniturile estimate pe baza situaţiei fiscale personale şi veniturile declarate organelor fiscale;

b) identificarea surselor de date despre persoanele fizice, deţinute de autorităţi publice şi de alte entităţi, necesare determinării riscului de nedeclarare a veniturilor impozabile.

Art. 7. –

Culegerea datelor deţinute de alte entităţi se realizează prin următoarele modalităţi:

a) acces la bazele de date, în temeiul protocoalelor sau al acordurilor de colaborare şi schimb de informaţii încheiate, în condiţiile legii, între organele fiscale şi entităţile deţinătoare;

b) solicitarea datelor necesare pe baza unei cereri adresate de organul fiscal entităţii deţinătoare;

c) valorificarea informaţiilor primite de la autorităţi judiciare sau de la alte autorităţi publice naţionale ori internaţionale care deţin informaţii în legătură cu situaţia fiscală personală a contribuabilului;

d) valorificarea informaţiilor primite ca urmare a sesizărilor de la alte entităţi sau persoane fizice ori juridice;

e) valorificarea informaţiilor obţinute de organele fiscale din surse deschise accesului public.

Art. 8. –

Formalizarea datelor în structura necesară analizei se efectuează asupra:

a) grupurilor masive de date, existente în bazele de date proprii ale organelor fiscale sau descărcate din bazele de date ale altor autorităţi publice, interne şi externe, la care Agenţia Naţională de Administrare Fiscală are acces;

b) datelor şi informaţiilor punctuale, obţinute prin modalităţile prevăzute la art. 7.

Art. 9. –

(1) În scopul definirii caracteristicilor persoanelor fizice cu potenţial risc de nedeclarare se vor avea în vedere, în principal, următorii indicatori fiscali şi patrimoniali privind persoanele fizice:

a) veniturile declarate de persoana fizică şi de plătitori;

b) creşterile sau descreşterile elementelor patrimoniale ale persoanei fizice;

c) cheltuielile personale efectuate;

d) fluxurile de trezorerie.

(2) Pe baza indicatorilor fiscali şi patrimoniali se determină atât veniturile estimate ca fiind realizate, cât şi veniturile declarate ale persoanei fizice în perioada analizată.

(3) Datele şi informaţiile utilizate pentru indicatorii fiscali şi patrimoniali prevăzuţi la alin. (1) sunt cele obţinute potrivit art. 7.

Art. 10. –

Activitatea de evaluare a riscurilor pe care persoanele fizice le prezintă din punct de vedere fiscal se realizează prin:

a) calcularea riscului de nedeclarare ca diferenţă pozitivă între valoarea veniturilor estimate ale persoanei fizice, în perioada analizată, identificate pe baza datelor disponibile în cadrul analizei de risc, şi veniturile declarate ale persoanei fizice, în aceeaşi perioadă;

b) stabilirea riscului minim acceptat de administraţia fiscală prin verificarea încadrării diferenţelor stabilite în limita prevăzută la art. 138 alin. (6) din Codul de procedură fiscală.

Art. 11. –

Activitatea de gestionare a riscurilor pe care persoanele fizice le prezintă pentru administraţia fiscală se realizează prin:

a) procesarea şi elaborarea listei persoanelor care depăşesc riscul minim;

b) elaborarea propunerilor pentru efectuarea verificării fiscale prealabile documentare, având în vedere valoarea riscului de nedeclarare, în ordinea descrescătoare stabilită potrivit prevederilor art. 10 lit. a), cu respectarea valorii riscului minim stabilit potrivit prevederilor art. 10 lit. b). Dacă din informaţiile deţinute organul fiscal identifică existenţa în lista prevăzută la lit. a) a unor persoane care au calitatea de soţ/soţie, rude sau afini până la gradul al II-lea inclusiv, elaborarea propunerilor se poate face concomitent şi pentru aceste persoane;

c) valorificarea rezultatelor verificărilor efectuate, prin actualizarea datelor şi informaţiilor deţinute cu cele obţinute în cadrul acestora.

SECŢIUNEA a 2-a 
Selectarea persoanelor pentru verificarea fiscală prealabilă documentară

Art. 12. –

Selectarea persoanelor fizice care urmează a fi supuse verificării fiscale prealabile documentare este efectuată de către organul fiscal competent.

Art. 13. –

(1) Selectarea persoanelor fizice care urmează a fi supuse verificării fiscale prealabile documentare se face din lista persoanelor care depăşesc riscul minim acceptat de administraţia fiscală, în funcţie de nivelul riscului şi de capacitatea de efectuare a verificărilor fiscale prealabile documentare.

(2) În cazul în care riscul fiscal identificat ca urmare a analizelor efectuate în cazurile prevăzute la art. 3 alin. (3) lit. a) depăşeşte limitele prevăzute la art. 138 alin. (6) din Codul de procedură fiscală, persoanele fizice vor fi selectate pentru verificarea fiscală prealabilă documentară.

(3) Prin propunere motivată, programul de activitate se poate suplimenta cu până la 10% din capacitatea de efectuare a verificărilor fiscale prealabile documentare, cu acţiuni cu impact semnificativ în conformarea fiscală generală sau cu acţiuni selectate pe criterii aleatorii stabilite şi aprobate anterior selectării, la alte persoane fizice identificate cu risc fiscal.

SECŢIUNEA a 3-a
Verificarea fiscală prealabilă documentară

Art. 14. –

Verificarea fiscală prealabilă documentară reprezintă ansamblul activităţilor desfăşurate de organul fiscal central având ca obiect examinarea totalităţii drepturilor şi a obligaţiilor de natură patrimonială, a fluxurilor de trezorerie şi a altor elemente relevante pentru stabilirea situaţiei fiscale reale a persoanei fizice verificate, desfăşurate la sediul organului fiscal, pe baza informaţiilor deţinute sau obţinute în conformitate cu dispoziţiile Codului de procedură fiscală.

Art. 15. –

(1) Activitatea de verificare fiscală prealabilă documentară se desfăşoară cu notificarea persoanei fizice.

(2) Notificarea constă în înştiinţarea persoanei fizice cu privire la faptul că asupra situaţiei sale fiscale se desfăşoară o acţiune de verificare fiscală prealabilă documentară, precum şi cu privire la prevederile legale care reglementează această activitate.

(3) Notificarea se comunică persoanei fizice prin poştă, cu confirmare de primire.

(4) În situaţia în care primirea nu este confirmată, comunicarea se realizează prin afişarea unui anunţ, pe pagina de internet a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, în care se menţionează că pe numele persoanei fizice a fost emisă o notificare.

(5) Anunţul se menţine afişat cel puţin 60 de zile de la data publicării acestuia şi conţine următoarele elemente:

a) numele şi prenumele persoanei fizice;

b) domiciliul acesteia;

c) numărul şi data emiterii notificării;

d) numărul de telefon de contact la care persoana fizică pe numele căreia a fost emisă notificarea poate obţine informaţii suplimentare.

(6) Notificarea se consideră comunicată în termen de 15 zile de la data afişării anunţului.

Art. 16. –

(1) Verificarea fiscală prealabilă documentară se efectuează asupra persoanelor fizice selectate şi constă în examinarea operaţiunilor care au condus la evaluarea riscului de nedeclarare.

(2) În funcţie de rezultatul analizei informaţiilor, documentelor şi a altor mijloace de probă obţinute în cadrul verificării fiscale prealabile documentare examinarea se poate extinde şi asupra altor elemente ce influenţează situaţia fiscală personală a persoanei fizice supuse verificării.

Art. 17. –

Pe perioada desfăşurării activităţii de verificare fiscală prealabilă documentară, organul fiscal poate solicita terţilor, inclusiv plătitorilor de venit sau oricăror autorităţi ori instituţii publice, în condiţiile legii, informaţii sau documente pentru stabilirea situaţiei fiscale personale a persoanei fizice supuse verificării.

Art. 18. –

În cadrul verificării fiscale prealabile documentare se compară veniturile declarate de persoana fizică supusă verificării sau de plătitori dintr-o perioadă impozabilă cu veniturile estimate determinate pe baza situaţiei fiscale personale, din aceeaşi perioadă impozabilă.

Art. 19. –

La stabilirea situaţiei fiscale personale, organul fiscal are în vedere evoluţia drepturilor şi obligaţiilor de natură patrimonială, pe parcursul perioadei impozabile verificate, inclusiv a fluxurilor de trezorerie şi a altor elemente relevante pentru stabilirea bazei impozabile pentru impozitul pe venit datorat de persoana fizică.

Art. 20. –

Organele fiscale stabilesc situaţia fiscală personală pe baza informaţiilor, documentelor şi a altor mijloace de probă, astfel:

a) deţinute de organul fiscal sau la care acesta are acces pe baza protocoalelor de schimb de informaţii;

b) obţinute de către organul fiscal de la terţi, prin exercitarea dreptului său de a solicita informaţii sau documente, potrivit prevederilor art. 58-67 din Codul de procedură fiscală;

c) obţinute de organul fiscal de la autorităţile sau instituţiile publice, în condiţiile prevederilor art. 68-71 din Codul de procedură fiscală.

Art. 21. –

Verificarea fiscală prealabilă documentară are în vedere şi rezultatele inspecţiilor fiscale efectuate la persoana verificată sau la alte persoane cu care aceasta are legături de afaceri, în funcţie de informaţiile existente în evidenţa fiscală şi de relevanţa acestor rezultate la stabilirea situaţiei fiscale personale.

Art. 22. –

(1) În scopul stabilirii situaţiei fiscale personale a persoanei fizice verificate şi al comparării veniturilor estimate pe baza acesteia cu veniturile declarate, organul fiscal procedează la examinarea şi evaluarea intrărilor şi ieşirilor din patrimoniu a bunurilor mobile şi imobile, a intrărilor şi ieşirilor de bani sau de alte valori, precum şi a altor elemente ce vizează nivelul şi categoriile de cheltuieli şi venituri ale persoanei fizice verificate.

(2) Pe baza situaţiei fiscale personale organul fiscal stabileşte situaţia intrărilor şi ieşirilor de fonduri în perioada verificată, calculează venitul estimat ca fiind obţinut, în perioada verificată, de persoana fizică supusă verificării şi îl compară cu venitul declarat de către aceasta sau de către plătitori pentru aceeaşi perioadă.

Art. 23. –

Rezultatele verificării fiscale prealabile documentare se consemnează într-un raport de verificare fiscală prealabilă documentară.

Art. 24. –

Raportul de verificare fiscală prealabilă documentară conţine toate constatările efectuate de organul fiscal pe perioada desfăşurării verificării, precum şi propunerea de a continua verificarea sau de a înceta procedura de verificare.

Art. 25. –

Verificarea fiscală prealabilă documentară încetează de drept în cazul decesului persoanei fizice supuse verificării.

CAPITOLUL III
Verificarea situaţiei fiscale personale

SECŢIUNEA 1 
Dispoziţii generale

Art. 26. –

În cazul în care rezultatul verificării fiscale prealabile documentare reprezintă o diferenţă semnificativă între veniturile estimate ca fiind realizate de persoana fizică, calculate în baza situaţiei fiscale personale, şi veniturile declarate de aceasta sau de plătitorii de venit, în înţelesul prevederilor art. 138 alin. (6) din Codul de procedură fiscală, verificarea continuă. În acest sens, organul fiscal comunică avizul de verificare persoanei fizice care a făcut obiectul verificării fiscale prealabile documentare.

Art. 27. –

Verificarea situaţiei fiscale personale se efectuează cu colaborarea persoanei fizice verificate.

Art. 28. –

Avizul de verificare cuprinde toate elementele prevăzute de art. 141 din Codul de procedură fiscală, respectiv:

a) temeiul juridic al verificării fiscale. Se precizează că este îndeplinită condiţia prevăzută la art. 138 alin. (6) din Codul de procedură fiscală;

b) data de începere a verificării fiscale. Este data stabilită de organul fiscal pentru începerea verificării fiscale. Avizul de verificare se comunică persoanei fizice cu cel puţin 15 zile înainte de data începerii verificării fiscale. La stabilirea datei de începere a verificării fiscale organul fiscal va avea în vedere perioada necesară pentru comunicarea avizului de verificare;

c) perioada ce urmează a fi supusă verificării. Perioada supusă verificării este perioada impozabilă definită de Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea termenului de prescripţie a dreptului organului fiscal de a stabili obligaţii fiscale;

d) posibilitatea de a solicita, o singură dată, amânarea datei de începere a verificării. Acest drept trebuie să fie precizat expres în avizul de verificare;

e) solicitarea de informaţii şi înscrisuri relevante pentru verificare. Se precizează că, în termen de 60 de zile de la comunicarea avizului de verificare, persoana fizică verificată trebuie să prezinte documente justificative sau alte clarificări relevante pentru situaţia sa fiscală. Prin clarificări relevante se înţelege prezentarea de explicaţii în legătură cu conţinutul unor documente justificative sau în legătură cu unele situaţii de fapt. Odată cu comunicarea avizului de verificare organul fiscal solicită persoanei fizice supuse verificării punerea la dispoziţie a extraselor de conturi bancare;

f) locul efectuării verificării, cu informarea persoanei fizice asupra prevederilor art. 140 alin. (4) din Codul de procedură fiscală.

Art. 29. –

Avizul de verificare se comunică persoanei fizice în conformitate cu dispoziţiile art. 47 din Codul de procedură fiscală.

Art. 30. –

(1) În cazul refacerii verificării ca urmare a unei dispoziţii cuprinse în decizia de soluţionare a contestaţiei, se comunică persoanei fizice un aviz de verificare.

(2) Avizul prevăzut la alin. (1) se comunică înainte de data începerii acţiunii de verificare înscrisă în acesta.

Art. 31. –

La data începerii verificării situaţiei fiscale personale, organul fiscal va avea prima discuţie cu persoana fizică supusă verificării. Cu această ocazie, organul fiscal va prezenta persoanei fizice legitimaţia şi ordinul de serviciu semnat de conducătorul organului fiscal.

Art. 32. –

Înscrisurile şi explicaţiile prezentate conform prevederilor art. 138 alin. (11), (13) şi (14), respectiv ale art. 143 din Codul de procedură fiscală se referă la elemente privind clarificarea situaţiei fiscale personale definite la art. 138 alin. (4) din acelaşi act normativ.

Art. 33. –

În cadrul verificării situaţiei fiscale personale, organul fiscal efectuează următoarele activităţi:

a) examinarea oricăror înscrisuri sau informaţii despre activitatea persoanei fizice verificate referitoare la intrările şi ieşirile de fonduri şi la creşterea sau descreşterea elementelor patrimoniale pe perioada verificată, avându-se în vedere operaţiunile care au condus la stabilirea diferenţei semnificative în cadrul verificării fiscale prealabile documentare, precum şi, după caz, alte operaţiuni care pot influenţa situaţia fiscală personală, rezultate din documentele sau informaţiile puse la dispoziţie de persoana fizică verificată sau obţinute de organul fiscal pe parcursul efectuării verificării situaţiei fiscale personale;

b) selectarea metodei indirecte de stabilire a veniturilor care va fi utilizată în cadrul verificării;

c) stabilirea bazei impozabile ajustate prin metode indirecte, pentru perioada verificată, pe fiecare categorie de venit supusă impozitării (venituri din surse identificate şi/sau din surse neidentificate);

d) stabilirea impozitul pe venit suplimentar datorat de persoana fizică pentru perioada verificată.

Art. 34. –

Pentru stabilirea bazei impozabile ajustate pentru impozitul pe venit se au în vedere următoarele:

a) documentele/informaţiile prezentate de persoana fizică verificată;

b) documentele/informaţiile deţinute sau obţinute de organul fiscal referitoare la veniturile, cheltuielile, patrimoniul şi fluxurile de trezorerie ale persoanei fizice verificate;

c) informaţii oficiale publicate de autorităţi sau de instituţii publice;

d) oricare alte documente sau informaţii relevante pentru stabilirea bazei impozabile;

e) declaraţiile fiscale depuse de persoana verificată sau de plătitori.

Art. 35. –

La examinarea stării de fapt fiscale pentru stabilirea bazei impozabile, organul fiscal are în vedere toate documentele justificative şi fiscale care constituie mijloace de probă pentru stabilirea drepturilor şi obligaţiilor fiscale, exercitându-şi dreptul de apreciere în limitele rezonabilităţii şi echităţii.

SECŢIUNEA a 2-a
Metodele indirecte

Art. 36. –

Metodele indirecte de stabilire a veniturilor sunt următoarele:

a) metoda sursei şi utilizării fondului;

b) metoda fluxurilor de trezorerie;

c) metoda patrimoniului net.

Art. 37. –

(1) Selectarea metodei indirecte de stabilire a veniturilor care se utilizează în cadrul verificării este de competenţa organului fiscal.

(2) Selectarea metodelor indirecte de stabilire a veniturilor se face în funcţie de cerinţele specifice ale acestora, de situaţia fiscală a persoanei fizice verificate şi de natura informaţiilor ori a documentelor disponibile, astfel:

a) metoda sursei şi utilizării fondului este selectată atunci când se constată că persoana fizică verificată a utilizat fonduri în valoare mai mare decât sursele identificate;

b) metoda fluxurilor de trezorerie este selectată atunci când se constată că operaţiunile derulate de persoana fizică verificată s-au desfăşurat, în principal, prin conturile bancare şi financiare şi au fost depuse sume semnificative în numerar în aceste conturi;

c) metoda patrimoniului net este selectată atunci când se constată că patrimoniul net al persoanei verificate a înregistrat creşteri semnificative pe parcursul perioadei verificate şi a fost stabilită, cu un grad rezonabil de certitudine, valoarea elementelor patrimoniale la începutul şi la sfârşitul perioadei verificate.

Art. 38. –

Metoda sursei şi utilizării fondului constă în:

a) determinarea valorii utilizărilor de fonduri şi a surselor;

b) identificarea surselor impozabile şi a celor neimpozabile;

c) identificarea surselor impozabile declarate şi a celor nedeclarate;

d) stabilirea venitului suplimentar din surse neidentificate, ca diferenţă între valoarea utilizărilor de fonduri şi valoarea surselor de fonduri;

e) aplicarea tratamentului fiscal corespunzător veniturilor impozabile nedeclarate cu surse identificate, conform regulilor specifice categoriei de venit.

Art. 39. –

Metoda fluxurilor de trezorerie constă în:

a) determinarea valorii depunerilor de numerar în conturile bancare şi financiare;

b) identificarea depunerilor de numerar provenit din surse neimpozabile;

c) determinarea cheltuielilor efectuate cu numerar;

d) identificarea cheltuielilor efectuate cu numerar provenit din surse neimpozabile:

e) determinarea venitului impozabil ca sumă a depunerilor de numerar în conturile bancare şi financiare şi a cheltuielilor efectuate cu numerar, ajustată cu depunerile şi cheltuielile efectuate cu numerar provenit din surse neimpozabile;

f) stabilirea venitului suplimentar din surse nedeclarate, ca diferenţă între venitul impozabil şi venitul declarat;

g) determinarea venitului suplimentar nedeclarat, cu surse identificate;

h) determinarea venitului suplimentar nedeclarat, cu surse neidentificate;

i) aplicarea tratamentului fiscal corespunzător veniturilor impozabile nedeclarate, cu surse identificate, conform regulilor specifice categoriei de venit.

Art. 40. –

Metoda patrimoniului constă în:

a) determinarea patrimoniului net al persoanei verificate la începutul şi sfârşitul perioadei impozabile, ca diferenţă între, pe de o parte, valoarea totală a bunurilor, activelor şi a altor titluri şi deţineri şi valoarea totală a datoriilor, pe de altă parte;

b) determinarea creşterii patrimoniului net pe parcursul perioadei impozabile, ca diferenţă între valoarea patrimoniului net la sfârşitul perioadei şi valoarea patrimoniului net de la începutul perioadei;

c) stabilirea venitului impozabil pe baza creşterii patrimoniului net, la care se adaugă cheltuielile personale şi se scad veniturile neimpozabile;

d) stabilirea venitului suplimentar din surse nedeclarate, ca diferenţă între venitul impozabil şi venitul declarat;

e) determinarea venitului suplimentar nedeclarat, cu surse identificate;

f) determinarea venitului suplimentar nedeclarat, cu surse neidentificate;

g) aplicarea tratamentului fiscal corespunzător veniturilor impozabile nedeclarate, cu surse identificate, conform regulilor specifice categoriei de venit.

SECŢIUNEA a 3-a
Reverificarea

Art. 41. –

(1) În sensul art. 144 din Codul de procedură fiscală, datele suplimentare, necunoscute organului fiscal la data efectuării verificării situaţiei fiscale personale la o persoană fizică, pe care se fundamentează decizia de reverificare a unei anumite perioade, pot rezulta din situaţii cum sunt:

a) efectuarea unui control fiscal, potrivit Codului de procedură fiscală, la alt contribuabil;

b) informaţii obţinute în orice alt mod, de natură să modifice rezultatele verificării fiscale anterioare.

(2) Organul fiscal este obligat să comunice persoanei fizice decizia de reverificare cu cel puţin 15 zile înainte de data începerii verificării situaţiei fiscale personale.

(3) Decizia de reverificare poate fi contestată în condiţiile Codului de procedură fiscală.

Articole similare