Noi modificari la Codul fiscal-februarie 2013

In data de 21 ianuarie 2013 a fost publicat pe site-ul Ministerului de Finante un proiect de lege pentru modificarea şi completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal şi reglementarea unor măsuri financiar-fiscale.

Principalele schimbări preconizate vizeaza:

Impozitul pe profit

– Obligaţia completării în registrul fiscal a tuturor veniturilor şi cheltuielilor luate în calcul la determinarea profitului impozabil, similar unei evidenţe ca cea contabilă, dar pentru scopuri fiscale, din care să rezulte direct profitul impozabil.

– Majorarea deducerii suplimentare, la calculul profitului impozabil, pentru activităţi de cercetare-dezvoltare, prin creşterea procentului luat în calcul, de la 20% la 50% din cheltuielile eligibile.

– Modificarea prevederilor art. 19.3 lit. b) pct. 1 din Codul fiscal în sensul evidenţierii în întregime a sumelor rezultate din actualizarea cu rata inflaţiei a mijloacelor fixe amortizabile şi a terenurilor în creditul contului rezultatul reportat din actualizarea cu rata inflaţiei a mijloacelor fixe amortizabile şi a terenurilor şi introducerea unor condiţii în vederea identificării acestor sume pentru a asigura impozitarea conform art. 22 alin.(5) din Codul fiscal, respective evidenţierea în soldul creditor al contului rezultatul reportat, analitic distinct.

– Reglementarea nededucerii, la calculul profitului impozabil, pentru cheltuielile înregistrate în evidenţa contabilă, indiferent de natura lor, şi dovedite ulterior ca fiind legate de fapte de corupţie , potrivit legii;

– deducerea cheltuielilor cu amortizarea mijloacelor de transport persoane care au cel mult 9 scaune de pasageri, incluzând şi scaunul şoferului, existente sau care urmează să fie achiziţionate, în limita a 1.500 lei/lună, în concordanţă cu limitările existente în fiscalitatea altor state (SUA,Australia, Letonia, Austria, etc.)

– considerarea imobilizărilor necorporale cu durată de viaţă nedeterminată ca active neamortizabile, similar tratamentului contabil.

Impozitul pe venit

– Includerea în sfera veniturilor impozabile a veniturilor din silvicultură şi piscicultură şi impunerea acestora în conformitate cu regulile aplicabile veniturilor din activităţi independente pentru care venitul net anual se determină în sistem real, cu cota de impozit de 16%.

– Extinderea impozitării indemnizaţiei, inclusiv orice alte sume de aceeaşi natură, primite de angajaţi pe perioada delegării şi detaşării în altă localitate, în ţară şi în străinătate, în interesul serviciului, pentru partea care depăşeşte de 2,5 ori nivelul legal stabilit prin hotărâre de guvern pentru personalul din instituţiile publice la nivelul tuturor angajaţilor.

– Includerea în categoria veniturilor din salarii pe lângă sumele reprezentând salarii, diferenţe de salarii, actualizarea acestora cu indicele de inflaţie, şi a oricăror alte sume stabilite în baza unor hotărâri judecătoreşti rămase definitive şi irevocabile.

– Limitarea neimpozitării sumelor primite de angajaţi în condiţiile prevăzute de lege sau de contractul de muncă aplicabil, pe perioada delegării şi detaşării în altă localitate, în ţară şi în străinătate, în interesul serviciului, ca indemnizaţii, inclusiv orice alte sume de aceeaşi natură, până la de 2,5 ori nivelul stabilit prin hotărâre de guvern pentru personalul din instituţiile publice, la nivelul tuturor angajaţilor. Menţinerea tratamentului fiscal aplicabil sumelor primite pentru acoperirea cheltuielilor de transport şi cazare.

– Precizarea aplicării tratamentului fiscal al veniturilor din dividend şi pentru veniturile considerate dividende reprezentând sume plătite de o persoană juridică pentru bunurile sau serviciile furnizate în favoarea unui participant la persoana juridică, dacă plata este făcută de către persoana juridică în folosul personal al acestuia.

Impozitul pe veniturile microîntreprinderilor

– schimbarea opţiunii în obligaţie la plata impozitului pe veniturile micro întreprinderilor pentru persoanele juridice române care îndeplinesc cumulativ condiţiile menţionate în titlul IV1, la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent;

– limita veniturilor obţinute pentru care se intră în sistemul microîntreprinderilor este de 65.000 euro;

– pentru anul 2013, sunt obligate la plata impozitului pe veniturile microîntreprinderilor începând cu 1 februarie 2013 şi persoanele juridice române plătitoare de impozit pe profit care la data de 31 decembrie 2012 îndeplinesc condiţiile prevăzute de acest sistem de impunere;

– persoanele juridice care au realizat venituri între 65.001 euro şi 100.000 euro şi care au optat pentru acest sistem de impunere potrivit reglementărilor legale în vigoare până la modificările aduse prin proiectul de ordonanţă, păstrează acest regim de impozitare pentru anul 2013;

– persoanele juridice nou-înfiinţate sunt obligate să plătească impozit pe veniturile microîntreprinderilor începând cu primul an fiscal;

– s-au făcut precizări în legătură cu depunerea declaraţiei de menţiuni privind intrarea şi ieşirea din sistemul de impunere privind microîntreprinderile.

Impozitul pe veniturile obţinute din România de nerezidenţi şi impozitul pe reprezentanţele firmelor străine înfiinţate în România

– Se aplică cota de 16% şi pentru veniturile din servicii prestate în afara României daca veniturile sunt platite într-un stat cu care România are încheiat un instrument juridic în baza căruia să se realizeze schimbul de informaţii dar nerezidentul nu face dovada rezidenţei sale.

– Se intoduce o cotă majorată de impozit, respectiv de 50% pentru veniturile din prestarea de servicii în România sau în afara României, dividende, dobanzi, comisioane, redevenţe şi din exercitarea unei profesii libere plătite într-un stat cu care România nu are încheiat un instrument juridic în baza căruia să se realizeze schimbul de informaţii.

Taxa pe valoarea adăugată

– Pentru a preveni evaziunea fiscală se transpun prevederile opţionale ale art. 80 din Directiva 2006/112/CE, care permit statelor membre utilizarea preţului de piaţă între părţile afiliate în anumite situaţii prevăzute în mod expres. Astfel, pentru livrarea de bunuri sau prestarea de servicii pentru care beneficiarul este o persoană afiliată furnizorului/prestatorului, baza de impozitare este considerată valoarea de piaţă în situaţiile prevăzute de directivă, respectiv:

– atunci când contrapartida este mai mică decât valoarea de piaţă ,iar beneficiarul livrării sau al prestării nu are drept complet de deducere; În acestă situaţie, utilizarea unui preţ mai mic între

părţile afiliate determină pe total o deducere supradimensionată ataxei pe valoarea adăugată, întrucât furnizorul deduce taxa aferentă achiziţiilor sale la un preţ real (mai mare), colectează o taxă mai mică, iar beneficiarul care nu are drept de deducere are o sumă mai mică de TVA nededusă;

– atunci când contrapartida este mai mică decât valoarea de piaţă, iar furnizorul sau prestatorul nu are un drept complet de deducere şi livrarea sau prestarea este scutită fără drept de deducere; În acest caz, prin utilizarea unui preţ mai mic pentru tranzacţia scutită fără drept de deducere, şi utilizarea unor preţuri mai mari pentru operaţiunile taxabile, furnizorul îşi poate majora artificial pro rata de deducere şi, implicit taxa dedusă;

– atunci când contrapartida este mai mare decât valoarea de piaţă, iar furnizorul sau prestatorul nu are drept complet de deducere.

Utilizarea unui preţ mai mare decât valoarea de piaţă între părţile afiliate atunci când furnizorul nu are drept integral de deducere, determină mutarea spre beneficiarul afiliat a dreptului de deducere pentru o valoare mai mare, astfel încât să poată compensa, sau chiar depăşi taxa nededusă de furnizor.

– În cazul bunurilor furate, se prevede obligativitatea ajustării TVA la momentul constatării lipsei în gestiune şi se introduc prevederi noi care permit anularea ajustării taxei în cazul dovedirii acestuia prin hotărâre judecătorească definitivă, conform recomandărilor Ministerului Justiţiei.

– Se includ în Codul fiscal, la recomandarea Ministerului Justiţiei, prevederi din care să rezulte că în cazul stocării electronice a facturilor, inclusiv a celor care au fost convertite din format hârtie în format electronic, nu este obligatorie aplicarea prevederilor Legii nr.135/2007 privind arhivarea documentelor în formă electronică.

– Se instituie cadrul legal pentru radierea din Registrul operatorilor intracomunitari a persoanelor impozabile care nu prezintă certificatele de cazier judiciar ale noilor administratori şi/sau asociaţi, în vederea evitării situaţiilor în care astfel de persoane pot desfăşura operaţiuni intracomunitare, chiar dacă au administrator sau asociaţi noi împotriva cărora s-a pus în mişcare acţiunea penală sau care au înscrise în cazierul judiciar infracţiuni în legătură cu operaţiuni intracomunitare.

Contribuţii sociale obligatorii

– Se includ în baza de calcul a contribuţiilor sociale indemnizaţiile primite pe perioada delegării şi detaşării în altă localitate, în ţară şi în străinătate, pentru partea care depăşeşte limita a de 2,5 ori nivelul stabilit prin hotărâre de guvern pentru personalul din instituţiile publice, la nivelul tuturor angajaţilor.

– Se reglementează obligativitatea depunerii declaraţiei (D112) şi a plăţii contribuţilor sociale obligatorii în cazul persoanelor fizice care obţin venituri din salarii de la angajatori din state care nu intră sub incidenţa regulamentelor Uniunii Europene privind coordonarea sistemelor de securitate socială sau din state cu care România nu are încheiate acorduri ori convenţii în domeniul securităţii sociale, precum şi în cazul persoanelor fizice române care obţin venituri din salarii, ca urmare a activităţii desfăşurate la misiuni diplomatice/posturi consulare acreditate în România, pentru situaţiile în care angajatorii şi misiunile/posturile respective nu îndeplinesc obligaţiile declarative şi cele privind calculul, reţinerea şi virarea contribuţiilor sociale individuale.

– S-au efectuat corelări cu modificările Titlului III şi totodată, s-a lărgit sfera veniturilor asupra cărora se datorează contribuţie de asigurări sociale de sănătate, cu:

– veniturile realizate de persoanele fizice din cultura plantelor, de pe suprafeţele de teren situate peste limita care asigură necesităţile de trai ale unei familii;

– veniturile realizate din creşterea şi valorificarea în stare naturală a animalelor şi a produselor de origine animală;

– veniturile obţinute din silvicultură şi piscicultură.

Codul de procedură fiscala

– Stabilirea unei reguli speciale de estimare în cazul contribuabililor care au obligaţia de a depune declaraţia privind venitul asigurat la sistemul public de pensii.

Astfel, se propune ca regulă specială de estimare, estimarea pe baza venitului minim reglementat la art. 29622 din Codul fiscal, respectiv de 35% din câştigul salarial mediu brut utilizat la

fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat (regula generală de estimare prevede folosirea de metode de estimare aprobate de preşedintele ANAF).

– Instituirea obligaţiei contribuabilului de a depune o declaraţie de patrimoniu şi de venituri în scopul clarificării situaţiei fiscal personale.

– Reglementarea unui termen special (de 6 luni, respectiv 12 în cazul în care sunt necesare informaţii din străinătate) în ceea ce priveşte durata efectuării verificării situaţiei fiscale personale, având în vedere că verificarea situaţiei fiscale personale prin utilizarea metodelor indirecte reprezintă o activitate laborioasă, pe de o parte, iar pe de altă parte persoanele fizice (care nu desfăşoară activităţi economice sau profesii libere) nu sunt obligate să păstreze documentele justificative privind veniturile sau cheltuielile. Acest termen este raportat şi la practica europeană. (ex. în Franţa termenul este de 12 luni iar în Marea Britanie termenul este nelimitat).

– Reglementarea dreptului organelor fiscale de a emite decizie de încetare a procedurii de verificare şi în situaţia în care, persoana verificată depune/corectează declaraţiile fiscale, după comunicarea avizului de verificare, iar organul fiscal constată că nu mai există diferenţă semnificativă, în scopul corelării cu prevederile art. 1093 alin. (2).

 

Articole similare

2 Thoughts to “Noi modificari la Codul fiscal-februarie 2013”

  1. margareta

    Va multumesc pentru consecventa cu care ne informati asupra modificarilor survenite.
    Va rog sa ne precizati care e cursul la care se calculeaza plafonul de 65000 eur?
    Este cel de la intrare in UE ?
    Va multumesc.

  2. cami

    Referitor la impozitul de 3 % pe C.A. se vrea oare desfiintarea firmelor cu domeniul – comert, unde adaosul comercial este foarte mic ( in special la firmele care comercializeaza si tigari, sau numai tigari, unde se merge cu preturi maximale , adaosul fiind la comerciant de cca. 4%) . Adica se desfiinteaza micul comert , cu alte cuvinte ?

Comentariul tau aici