Politica de dividende

  • Inscrie-te ACUM la newsletterul GRATUIT Contzilla.ro
  • All Inclusive - 61% discount pentru toate cartile de specialitate - Click AICI
  • Politica de divindende joaca un rol important in relatia companiei cu actionarii sai si are o influenta mare asupra evolutiei firmei pe piata.

    Una dintre deciziile dificile pe care managementul unei companii trebuie sa o ia se refera la procentul de castig care urmeaza sa fie distribuit sub forma de dividende si procentul care va ramane la dispozitia firmei pentru a fi reinvestit.

    In general firmele repartizeaza dividendele intr-un procent care sa urmeze o evolutie crescatoare constanta cunoscandu-se faptul ca fluctuatiile mari de la o perioada la alta sunt de natura sa afecteze negativ increderea investitorilor.

    Desi managementul unei firme ar prefera pastrarea dividendului pentru a fi reinvestit, acesta fiind o sursa foarte convenabila de finantare, totusi, pentru a pastra o buna relatie cu investitorii compania trebuie sa le acorde acestora un dividend rezonabil .

    In stabilirea acestui procent, managerii unei companii trebuie sa tina cont de urmatoarele:

    gradul de indatorare al firmei – in cazul in care aceasta are nevoie de finantare trebuie sa evalueaze toate celelalte modalitati de finantare si sa-si stabileasca un raport optim intre capital si datorii.

    De asemenea, trebuie evaluata si usurinta cu care firma are acces la surse alternative de finantare (ex de la banci).

    gradul de lichiditate al firmei – in cazul in care firma decide repartizarea unui anumit volum de dividende trebuie sa fie sigura ca detine suficiente lichiditati pentru a le acoperi.

    gradul de profitabilitate al firmei – o firma cu rezultate nesatisfacatoare nu va putea repartiza la nesfarsit dividende din rezultatele perioadelor precedente.

    legislatia in domeniu

    diverse limitari impuse de contractele de finantare semnate de firma cu diverse institutii

    Scopul final al activitatii unei firme este maximizarea avutiei actionarilor.

    Acest lucru se poate face in 2 modalitati :

    – prin distribuirea de dividende si/ sau

    – prin evolutia favorabila a valorii de piata a firmei.

    Un factor important in influentarea valorii de piata a unei firme este tocmai politica de dividende. Cresterea stabila a dividendelor acordate an de an este un element cheie in stabilizarea pretului actiunilor pe piata.

    De aceea, atunci cand managementul stabileste politica de dividende trebuie sa fie atent ca prin deciziile pe care le ia sa nu influenteze negativ evolutia firmei pe piata.

    O decizie de stopare a platii dividendelor e poate fi un semnal ca evolutia firmei nu este una tocmai buna.

    Repartizarea unui nivel excesiv al dividendelor intr-o anumita perioada poate duce la cresterea fortata a valorii de piata a unei firme, aceasta devenind mult mai scumpa pentru potentialii investitori. Acest lucru se intampla de regula ca o masura de protectie in situatia unei intentii de preluare . Pretul este crescut artificial in scopul descurajarii achizitiei.

    Distribuie si tu ACUM acest articol...

      Articole similare

    • Autor: Delia Mircea
    • Profil Google Plus Delia Mircea

    • Articole similare

      Distribuie acest articol: