Proiect pentru reglementarea acordarii esalonarilor la plata

In 28.01.2013 a fost publicat pe site-ul Ministerului de Finante in sectiunea Transparenta legislativa un proiect de Ordonanta pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 29/2011 privind reglementarea acordării eşalonărilor la plată.

Conform notei de fundamentare a proiectului, schimbările preconizate sunt:

• extinderea sferei de acordare a eşalonării la plată şi la alte categorii de obligaţii fiscale care, în prezent, sunt excluse.

Astfel, se propune ca în sfera eşalonării la plată să se includă şi:

– sumele stabilite de alte autorități, a căror administrare a fost transferată Agenției Naționale de Administrare Fiscală după emiterea unei decizii de eșalonare la plată. Aceasta în considerarea faptului că sumele respective nu reprezintă o transmitere de creanţe, spre recuperare, Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, ci o ”predare” de titluri ca urmare a transferului de competenţă;

– sumele ce au făcut obiectul unui act administrativ a cărui executare a fost suspendată anterior emiterii deciziei de eșalonare la plată și pentru care, în timpul eșalonării, a încetat suspendarea, cu constituirea garanţiilor corespunzătoare. Aceste sume pot fi solicitate la eşalonare după ce suspendarea actului administrativ încetează şi după ce organul fiscal comunică contribuabilului înştiinţarea de plată în care sunt înscrise obligaţiile fiscale pentru care a încetat suspendarea. Odată cu această înştiinţare, în scopul eşalonării la plată, organul fiscal comunică contribuabilului şi decizia referitoare la obligaţiile fiscale accesorii, aferente obligaţiilor fiscale înscrise în înştiinţare.

Totodată, a fost reglementată şi procedura de solicitare a eşalonării acestor sume, procedură care presupune depunerea de către contribuabil, înlăuntrul termenului de 30 de zile de la comunicarea înştiinţării, a cererii de eşalonare. Caz contrar, sumele respective reprezintă condiţie de menţinere a valabilităţii eşalonării în derulare.

De asemenea, se reglementează şi faptul că, în cazul respingerii cererii, contribuabilul trebuie să achite obligaţiile fiscale condiţie (obligaţiile de a căror plată depinde menţinerea valabilităţii eşalonării la plată), în termen de 30 de zile de la data comunicării deciziei de respingere.

– sumele stabilite prin decizie de impunere, anterior emiterii unei decizii de eșalonare la plată, desființate în procedura de soluţionare a contestațiilor și menținute prin noul act administrativ emis, în conformitate cu Codul procedură fiscală.

• reglementarea instituţiei retragerii cererii de acordare a eşalonării la plată, în sensul că un contribuabil poate să renunţe oricând, până la emiterea deciziei de eşalonare la plată a obligaţiilor fiscale, la dreptul său de a beneficia de această facilitate, fără a i se îngrădi dreptul de a depune, ulterior, o nouă cerere de acordare.

• extinderea excepţiei de la obligaţia de constituire a garanţiilor şi la alte entităţi care administrează bunuri din domeniul public sau privat al statului sau al unităţilor adminstrativ-teritoriale, inclusive unităţilor subordonate sau aflate sub autoritatea acestora;

• modificarea procentului suplimentar al valorii garanţiei în situaţia în care bunurile sunt ipotecate şi în favoarea altor creditori (maximum 16% faţă de 32% cât este în prezent);

• reglementarea regulii referitoare la procentul suplimentar al garanţiei care se poate lua în calcul în cazul în care, pe parcursul derulării eşalonării la plată, se solicită înlocuirea sau redimensionarea garanţiei, în sensul că acesta este cel în vigoare la data înlocuirii/redimensionării, ţinându-se cont, totodată, de perioada de timp rămasă din eşalonarea la plată acordată;

• extinderea posibilităţii contribuabililor de a-şi menţine valabilitatea eşalonării la plată şi în cazul în care obligaţiile fiscale cu termene de plată începând cu data comunicării deciziei de eşalonare, sunt declarate până la data de 25 a lunii următoare scadenţei prevăzute de lege, nu doar dacă le achită.

• reglementarea instituţiei renunţării la eşalonarea la plată şi regimul juridic al acesteia, în sensul că pe perioada de valabilitate a unei eşalonări, contribuabilul poate renunţa în orice moment la această facilitate fără ca organul fiscal să emită o decizie de constatare a pierderii valabilităţii eşalonării, dacă notifică organul

fiscal printr-o cerere de renunţare la eşalonarea la plată şi dacă achită obligaţiile fiscale rămase din eşalonarea la plată, până la data la care intervine, potrivit legii, un caz de pierdere a valabilităţii eşalonării. În cazul în care contribuabilul nu respectă aceste condiţii, organul fiscal emite decizia de constatare a pierderii valabilităţii eşalonării la plată a obligaţiilor fiscale, cu toate efectele ce decurg din această pierdere;

• reglementarea dreptului contribuabilului de a beneficia de menţinerea unei eşalonări la plată a cărei valabilitate a fost pierdută, o singură dată pe perioada de valabilitate a eşalonării. Repunerea în termen a eşalonărilor acordate echivalează cu menţinerea eşalonării, astfel că avantajele măsurii sunt de fapt avantajele eşalonării însăşi: o alternativă de recuperare a acestora cu scopul ameliorării încasării veniturilor bugetare, al asigurării ritmicităţii acestora, al diminuării costului recuperării arieratelor.

Pentru ca repunerea să aibă această finalitate, este necesar ca repunerea să fie solicitată până la data la care organul fiscal execută garanţia.

• revizuirea termenului de 12 luni în care contribuabilii care sunt beneficiari ai unei eşalonări la plată şi, în acelaşi timp, ai unor acte, autorizaţii, acord sau alte acte administrative, puteau solicita o nouă eşalonare în cazul în care cererea de acordare a eşalonării la plată a fost respinsă sau retrasă, în sensul că pot depune o nouă cerere de eşalonare dacă achită obligaţiile fiscale de a căror plată depinde menţinerea autorizaţiei, acordului, etc, în termen de 15 zile de la data comunicării deciziei de respingere sau a deciziei prin care se ia act de retragerea cererii;

• reglementarea unei proceduri simplificate de acordare a eşalonării la plată în cazul contribuabililor cu risc fiscal mic potrivit.

Accesarea procedurii simplificate presupune acordarea unei eşalonări la plată pe o perioadă de maximum 6 luni, în baza cererii contribuabilului şi cu condiţia de a constitui garanţii de minimum 20% din sumele solicitate a fi eşalonate la plată. Celelalte condiţii de accesare sunt de asemene valabile, cu excepţia celor referitoare la dificultatea generată de lipsa temporară de disponibilităţi băneşti şi la capacitatea financiară de plată, condiţii acoperite prin grupul vizat de procedura simplificată.

 

Articole similare

Comentariul tau aici