Gestionarea eficienta a stocurilor reprezinta un element important pentru succesul oricarei firme care opereaza cu bunuri fizice. O analiza corecta a stocurilor nu doar ca ajuta la reducerea costurilor si la cresterea profitabilitatii, dar contribuie si la optimizarea procesului de aprovizionare si la satisfacerea cererii clientilor.
Analiza stocurilor permite companiilor sa raspunda la intrebari esentiale precum:
- Care sunt produsele care se vand cel mai rapid si care stagnaza pe rafturi?
- Care este valoarea stocurilor in diferite perioade?
- Exista riscul de a ramane fara produse esentiale sau de a acumula surplus inutil?
Fara o analiza riguroasa, companiile risca pierderi financiare semnificative, deoarece stocurile sunt adesea unul dintre cele mai mari active ale unei firme.
2 Indicatori esentiali pentru analiza stocurilor
Pentru a evalua corect performanta stocurilor, companiile utilizeaza o serie de indicatori financiari si operationali. Prezentam 2 exemple de astfel de indicatori:
a) Viteza de rotatie a stocurilor
Viteza de rotatie a stocurilor (numar de rotatii) se determina ca raport intre costul vanzarilor si stocul mediu si aproximeaza de cate ori stocul a fost rulat intr-un exercitiu financiar.
Viteza de rotatie a stocurilor= Costul bunurilor vandute / stoc mediu
Exemplu : costul stocurilor vandute = 1.000.000 lei
Stocul mediu = 200.000 lei
Viteza de rotatie a stocurilor (numar de zile) = 1.000.000 lei/200.000 lei = 5
Se poate calcula si ca numar de zile :
Viteza de rotatie a stocurilor= 365/(Costul bunurilor vandute / stoc mediu)
Viteza de rotatie a stocurilor (numar de zile) = 365/(1.000.000 lei/200.000 lei) = 73 de zile
Acesta este un indicator important fiindca multe societati sunt „ingropate” de cantitati uriase de stocuri.
Acest indicator masoara de cate ori un stoc se reinnoieste intr-o perioada data.
- Valori mari indica un stoc eficient, cu vanzari rapide.
- Valori mici pot semnala suprastocare sau vanzari lente.
b)Stocul mediu
Formula de calcul =(stoc la inceputul perioadei + stoc la finalul perioadei)/2
Stocul mediu estimeaza cantitatea medie de stocuri de care dispune o societate pe o perioada mai lunga de timp, nu doar luna calendaristica.
Media lunara poate varia considerabil fata de media pe o perioada mai lunga de timp.
Este important sa urmarim acest indicator in evolutie de la o perioada la alta pentru a identifica potentiale deviatii.
Un stoc prea mare implica costuri de depozitare mai ridicate (chirie, utilitati, personal, echipamente). Cunoasterea stocului mediu ajuta la mentinerea unui echilibru intre a avea suficiente produse pentru a satisface cererea si a nu ocupa prea mult spatiu.
Un stoc prea mic poate duce la pierderi de vanzari si chiar la penalitati contractuale in cazul intarzierilor.
Urmarirea stocul mediu permite prevenirea golurilor de stoc.
Utilizatorii SmartBill Gestiune au la dispozitie mai multe rapoarte utile din care pot desprinde concluzii importante.
In sectiunea de rapoarte Gestiunea stocului se pot urmari diferite rapoarte care sa ofere o imagine detaliata a activitatii firmei.

Apoi, in sectiunea de analiza a vanzarilor si achizitiilor putem regasi un alt set de rapoarte care evidentieaza diverse aspecte de profitabilitate.

De exemplu, raportul Vanzari pe produse ne arata cate bucati s-au vandut din fiecare produs in cursul unei perioade analizate:

Raportul Profit pe produs ne arata detaliat care se marja de profit pe care a adus-o fiecare produs in parte.

Un alt raport foarte util este cel care analizeaza vechimea stocurilor:

Acesta ne ajuta sa vedem care sunt stocurile greu vandabile, la care ar trebui sa incercam diverse metode de vanzare.
Prin urmare, nu este necesar sa facem calcule foarte complexe: putem incepe sa analizam aceste informatii extrem de utile pentru a ne putea contura strategia de vanzari pe viitor.
Analiza stocurilor este mult mai mult decat un proces contabil. Este un instrument strategic care influențeaza eficienta operaționala, satisfactia clienților si profitabilitatea firmei.



