Ce realizari bifeaza ANAF in domeniul digitalizarii pentru 2022?

Pentru Facturare si Gestiune recomandam Smart Bill. Incerci GRATUIT!

Intr-un document publicat pe site-ul Ministerul de Finante in 06.12.2022 se prezinta strategia fiscal-bugetara pe anul 2023-2025, strategie care contine si raportul pe 2022 privind evolutia digitalizarii ANAF.

Iata care sunt cele 6 proiecte mentionate in document, evaluate la finalul primelor 9 luni din an:

1.Fișierul Standard de Control Fiscal (Standard Audit File for Taxation) – sistem operațional din 01.01.2022 (dată care reprezintă și începerea termenului de depunere pentru marii contribuabili, cu o perioadă de grație de 6 luni)
La 30 aprilie 2022 a fost finalizat contractul de servicii pentru “dezvoltarea sistemului SAF-T, integrare, testare și implementare în producție”.

2.Proiectul “Dezvoltarea Sistemului informatic One Stop Shop (OSS_RO)”- sistem operațional conform reglementărilor la nivel UE din 01.07.2022 Mini-ghișeul unic (MOSS) a fost extins pentru a deveni un ghișeu unic (One Stop Shop – OSS) începând cu 01.07.2021, acoperind o gamă mai largă de servicii prestate și bunuri livrate.
La 01 aprilie 2022 a fost disponibil pe portalul ANAF și modulul de preînregistrare a contribuabililor în OSS.

3.Proiectul “e-Factura – sistem obligatoriu de facturare electronică” – sistem operațional din luna noiembrie 2021
Proiectul a fost demarat în luna martie 2020 de către MF și ANAF, în vederea eficientizării colectării impozitelor și taxelor, vizând în principal îmbunătățirea și consolidarea gradului de colectare a TVA și prevenirea/combaterea evaziunii fiscale.
În perioada 01.04 – 30.06.2022 a fost realizată testarea pentru livrările de produse cu risc fiscal ridicat (categorie indicată prin OUG nr.130/2021), prin care s-a prevăzut posibilitatea de raportare în Sistemul RO e-Factura a facturilor care conțin produse cu risc fiscal ridicat comercializate în relația B2B (business to business). Începând cu 1 aprilie 2022 (prin OUG nr. 131/2021) a fost introdusă obligația unităților afiliate de a transmite facturile emise către titularii voucherelor de vacanță și în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura, contribuind la combaterea evaziunii fiscale în domeniul produselor cu risc fiscal ridicat și o mai bună urmărire a modului de utilizare a voucherelor de vacanță.

4.Proiectul „Servicii de dezvoltare software pentru reproiectarea și optimizarea sistemului informatic – VIES_RO (Value Added Tax Information Exchange System)”
Proiectul a fost demarat în luna decembrie 2021 și are ca obiect – servicii de analiză, reproiectare, migrare și optimizare, dezvoltare, testare, implementare, mentenanță corectivă, adaptivă și evolutivă a sistemului, elaborarea documentației specifice sistemului informatic VIES_RO.
Demersurile sunt concentrate în continuare pe dezvoltarea software.
Este necesară accelerarea activității de dezvoltare tehnică din partea Prestatorului, care a luat măsuri specifice în acest sens prin alocare suplimentară de resurse. Se continuă activitatea de monitorizare.

5.Proiectul „Servicii de dezvoltare software pentru extinderea sistemului – AEOI_RO (Automatic Exchange of Information) cu funcționalități specifice DAC3/BEPS5 și DAC6 și asigurarea mentenanței sistemului AEOI_RO”
Proiectul a fost demarat în luna decembrie 2021 și vizează dezvoltarea unei aplicații informatice dedicate prin care datele privind tranzacțiile transfrontaliere primite atât de la nivel național cât și european să poată fi vizualizate, descărcate, analizate și valorificate în cadrul analizei de risc. În primele șase luni ale anului 2022, au fost derulate activități specifice managementului de proiect. De asemenea, au fost analizate criteriile implementării, în cadrul sistemului informatic AEOI_RO, a cerințelor intracomunitare, internaționale și naționale specifice DAC3/BEPS5 și DAC6 și a impactului funcțional/tehnic al acestora asupra întregului sistem.

6.Proiectul “Creșterea capacității administrative a MF și a instituțiilor subordonate în vederea îmbunătățirii interacțiunii cu cetățenii și cu mediului de afaceri pentru obținerea de servicii electronice extinse prin portalul ANAF”
Până la 30 iunie 2022 au fost derulate activități de pregătire pentru achiziția produselor și serviciilor pentru implementarea platformei integrate, în baza analizei și specificațiilor tehnice/funcționale dezvoltate prin contractul de servicii „pentru realizarea analizei generale a stării de fapt a sistemului informatic actual și definirea în detaliu a cerințelor aferente adoptării noului cadru procedural și informațional (infrastructura IT) în vederea dezvoltării portalului ANAF pentru îmbunătățirea interacțiunii cetățenilor și mediului de afaceri”.
În prezent se derulează procedura de achiziție publică.

Articole similare

Comentariul tau aici