Cele 6 etape in evolutia comertului

Pentru Facturare si Gestiune recomandam Smart Bill. Incerci GRATUIT!

Odata cu trecerea timpului intervine si iminenta schimbare a tot ceea ce ne inconjoara. Autorul american, Scott Galloway, prezinta in cartea sa The Four – ADN-ul ascuns al Amazon, Apple, Facebook si Google o scurta prezentare cu privire la evolutia comertului cu amanuntul.

Profesor la Stern School of Business a Universitatii New York, Scott Galloway este un public speaker, autor si antreprenor. A infiintat noua companii, inclusiv L2, Red Envelope si Prophet si are o serie saptamanala de filmulete pe YouTube – Winners and Losers.

Iata ce impact au cei patru asupra lumii si ce ofera Amazon, Apple, Google si Facebook:

Amazon ofera luxul de a cumpara aproape tot ce ai nevoie din confortul casei tale. Este suficient un card potrivit, o conexiune la internet si putina rabdare pana la primirea produselor.

Apple are o influenta ridicata asupra lumii. Fiind un semn al valorii si al bogatiei. Apple a ajuns sa faca parte din interesele sociale ale lumii.

Cel de-al treilea si cel mai utilizat de catre populatia lumii este Facebook. Era tehnologiei si evolutia din ultimii ani permite comunicarea intre persoane aflate la mii de kilometrii departare doar printr-un singur click. In ziua de azi, Facebook a devenit atat de influent incat daca dai peste cineva fara cont pe aceasta retea de socializare ai impresia ca face parte din alta lume.

Google – un alt ”influencer”al zilelor noastre. Acesta a devenit medic, avocat, profesor si prieten al tuturor problemelor de zi cu zi. Cu ajutorul lui gasim raspunsuri la tot ceea ce ne framanta.

Conform a ceea ce este scris in carte, Scott considera ca exista sase etape majore ale evolutiei comertului cu amannutul. In cele ce urmeaza o sa le prezentam pe fiecare in parte.

1.Prima etapa “Magazinul de la colt”

Magazinul de la colt reprezenta o afacere de familie iar, relatiile dintre vanzator si cumparator erau bazate pe incredere. Patronii magazinelor, cunoscandu-si clientii, vindeau pe datorie si in functie de reputatia ficarei persoane.

In Romania, comertul cu amanuntul era reprezentat de chioscurile mici cu rafturile incarcate de produse ce asteptau sa fie cumparate, chioscuri prezente la fiecare colt de strada, la fiecare intersectie. In acea vreme, majoritatea aprovizionarilor se faceau din ”magazinul de la colt” insa, cu trecerea timpului, dezvoltarea societatii si patrunderea pe piata a altor comercianti “magazinul de la colt” si-a pierdut din popularitate.

2. Magazinele universale

Acestea erau conduse de femeile independente cu o situatie financiara stabila. Intr-un magazin universal gaseai aproape tot ceea ce aveai nevoie. Acestea aveau mai multe departamente printre care: restaurante, gradina, sala de lectura.

Angajatii au inceput sa fie platiti dupa comisionul din vanzari. Credeai ca termenul de “comision din vanzari” e de natura recenta? Ei bine, nu e asa. Comisionul din vanzari a inceput sa isi faca simtita prezenta inca din secolul XX.

In tara noastra, pentru aceasta categorie descrisa de Scott Galloway, putem incadra supermarketurile si hipermarketurile. Spre exemplu: Kaufland, Carrefour, Mega Image, Auchan. Unde, intr-un singur loc gasesti tot ce ai nevoie.

3. Chemarea mallului

Mallul, locul in care poti sa mananci, sa faci cumparaturi de alimente, imbracaminte si incaltaminte, poti practica sport, te poti relaxa si poti lua parte la diferite activitati artistice si sociale. Un singur loc in care poti sa iti satisfaci toate necesitatile.

Magazinele universale s-au transoformat in malluri, ceea ce duce la mai putine durmuri prin magazine, suprafete mai mari si mai complexe si o selectie mai mare.

4. Angro

Oamenii au inceput sa fie interesati de cantitate si de cumpararea la cel mai mic pret posibil. A inceput declinul pentru magazinele de cartier.

Incepand cu anul 1960, legea incepe sa le permita comerciantilor acordarea reducerilor comerciale pentru achizitiile in cantitati mari. Tot atunci, s-a dezvoltat o noua infrastructura tehnologica a comertului – codul de bare.

5. Magazinele de specialitate

Se adreseaza consumatorilor cu o situatie financiara buna, oferind posibilitatea concentrarii atentiei doar pe un anumit produs exclusiv. Vanzatorii au inceput sa se axeze doar pe un anumit segment de produse. Desi multi oameni nu au ce pune pe masa, milioane de oameni ajung sa dea banii pe medicamente anticolesterol si sa sufere de obezitate.

6. Comertul electronic

Era digitala aduce cu ea si schimbarea modului de achizitionare a produselor. Daca in anii ’90 se mergea fizic in magazin pentru cumparaturi, in momentul de fata acestea se pot face foarte simplu doar prin apasarea unui singur buton. Un supermarket online cu produsele de larg consum reprezinta solutia perfecta pentru a scapa de aglomeratia din magazin, de caratul sacoselor si asteptatul minute in sir la casa de marcat. In tara noastra, liderul comertului electronic este eMAG. Acesta are o gama destul de complexa de produse disponibile spre cumparare. Incepand cu electrocasnice, gadgeturi si gaming si continuand cu cosmetice, fashion si chiar un supermarket.

Articole similare

Comentariul tau aici