Pentru Facturare si Gestiune recomandam SmartBill. Incerci GRATUIT!
A) Normele metodologice au fost publicate in data de 08.04.2020 in Monitorul Oficial nr 0296 (numar act 282/06.04.2020). Aceste material vine sa completeze si sa aduca clarificari celor sintetizate in materialul nostru intial . Totodata am analizat actualizarile disponibile in platforma online, cea de inscriere de pe siteul FNGCIMM .
Principalele elemente ce au atras atentia in norme vs. OUG:
- plafonul de garantii alocat in anul 2020 este de 15 mld Lei, suma aferenta intregului program.
- creditele de capital de lucru acordabile microintreprinderilor (suma maxima de 0.5M Lei, cu maxim 90% garantie de stat) si/sau intreprinderile mici (suma maxima de 1M Lei, cu maxim 90% garantie de stat) pot fi completate cu credite de investitii (insa la acestea garantia va fi de doar 80% din credit), cu conditia ca suma cumulata a tuturor creditelor ce intra sub acest program sa nu depaseasca 10M Lei. Se doreste stimularea asumarii unor proiecte mari si de catre companiile mici sau medii.
- creditele de capital de lucru se vor putea accesa doar daca se va inscrie urmatorul tip de garantie ‘universala’ (proportionala cu procentul de garantare): ‘ipoteca mobiliara asupra universalităţii de bunuri mobile sau imobile, prezente ori viitoare, afectate activităţii beneficiarului, inclusiv fondul de comerţ şi stocurile’. Asta inseamna ca orice creditor/ firma de leasing/etc va avea rang cel putin 2 (si toata lumea vizeaza sa aiba rang 1 pentru intaietate) pe orice garantie/credit ce il vor acorda (daca vor mai fi dispusi sa isi assume riscul acceptarii unor garantii rang minim 2!) ulterior accesarii de catre voi a unui credit in acest program si o vor avea doar pe suma ce excede valoarea garantiilor ce depasesc nivelul soldului garantiei de la FGCIMM. Interdictia/limitare dispare doar odata cu rambursarea creditului si radierea acestei inscrieri publice.
- un element important de evaluat este cat va fi comisionul FGCIMM? Este posibil ca din 2021 acesta sa nu mai fie subventionat de stat. Acest comision in contextul nonCovid avea o valoare importanta. Nu este inca precizat nivelul aplicabil acestui program, insa in 2017 acesta (ca nivel stabilit la nivel UE) a fost 3.8%/an, scazand in anii urmatori pentru programul StartUp Nation la 2.48% si din 2019 la 1.95%. Ca exemplu, un nivel de 1.95% ar insemna un plus de aproximativ 40% suplimentar peste costurile cu dobanzile, la un credit de investitii.
- costuri/preturi de finantare. In privinta dobanzilor s-au confirma cele ce erau deja disponibile pe site-ul FNGCIMM, adica Robor3M plus marjele de 2.5%/an (capital de lucru) si 2%/an (investitii). Se puncteaza ce alte elemente de pret credit nu sunt acoperite de stat si care vor trebui sa le decida invidual creditorii interesati sa intre in program, avand insa obligatia sa le notifice FNGCIMM. Aceste elemente de pret sunt: comisionul de administrare, comisionul de risc si costurile conexe creditarii (ex: notarialele, evaluari, asigurari, etc). Nu se va percepe comision de rambursare anticipata, fie din surse proprii sau din refinantari.
- creditele acordabile in cadrul acestui program nu pot fi utilizate pentru implementarea altor proiecte finanţate din/cu ajutoare de stat (alte ajutoare in afara celor aferente OUG 42) si /sau a fondurilor europene.
- stabilirea gradului de acoperire cu garantii se efectueaza de fiecare institutie de creditare in parte. Asta inseamna, ca exemplu, ca la un credit de 100 Ron vor fi necesare garantii probabil de minim 110 – 130 Lei, din care statul va acoperi 80/90 Lei, urmand a mai fi necesare colaterale suplimentare de minim 20-50 Lei.
- Creditele de investitii pot beneficia de o perioada de gratie, la plata ratelor de principal (nu si al dobanzilor), de maxim 18 luni, insa aceasta va fi in corelare cu nevoia reala de gratie si cu permisivitatea normelor de creditare ale fiecarei institutii.
- Pe parcursul derularii creditului, presupunand ca va mai exista plafon disponibil de garantii, se poate suplimenta valoarea creditului/elor intial accesate, insa se face cu incadrarea in limitele maximale stabilite in OUG. Aceasta noua solicitate se va asimila unei noi acordari si vor trebui revalidate totate conditiile, ca pentru un credit nou. Respingerea noii solicitari nu va afecta creditul aflat in derulare si pentru care suplimentarea se solicitase.
- daca viitorul solicitant de credit inregistreaza ‘obligaţii fiscale restante şi alte obligaţii bugetare administrate de organul fiscal central, definit potrivit art. 1 pct. 31 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală’, se va obliga sa le achite din creditul de capital de lucru ce il va accesa sub acest program.
- s-au definit CAENurile excluse de la finantare: 920x, 110x (este permis insa 1107), 1200, 2540, 2051, 4635, 4726, 801x, 802x, 803x.
Elemente de noutate in urma simularii utilizarii platformei FNGCIMM :
- Institutiile financiare listate in cadrul acesteia (data verificare 09.04.2020): Alior Bank, Alpha Bank, Banca Feroviara, Banca Intesa Sanpaolo, BCR, Eximbank, Banca Romana de credite si investitii, Banca Romaneasca, Banca Transilvania, Bank Leumi, BCR pentru locuinte, Blom Bank, BNP Paribas Fortis, BRD, CEC Bank, CitiBank Europe, CrediCoop, Credite Agricole Bank, Credit Europe Bank, Deutsche Leasing IFN, First Bank, Garanti Bank, Idea Bank, ING Bank, Libra Internet Bank, Motoractive IFN, Next Capital Finance IFN, OTP Bank, Patria Bank, Porsche Bank Ro, Procredit Bank, Raiffiesen Banca pentru locuiunte, Raiffeisen Bank, TBI Bank, Unicredit Bank.
A nu se interpreta ca toate acestea sunt si vor fi cele finale ce vor acorda credite in cadrul programul. Prima banca ce si-a exprimat in mod public, pana la aceasta data, dorinta de accesare program este noua banca de stat Banca Romaneasca.
- in continuare aplicatia nu iti permite ca la data de 31.12.2019 sa te declari cu zero anagajati, cu un eventual angajament ca vei angaja personal in decursul anului 2020 si pe care sa ii mentii cel putin conform cerintelor din program. Astfel, inca se pierde oportunitatea de a stimula crearea unor noi locuri de munca in 2020 si se mentine focusul doar pe pastrarea locurilor de munca existente.
B) Etapele, in ordine cronologica, de parcurs pentru obtinerea unui astfel de credit cu garantii de stat:
- inregistarea in cadrul aplicatiei FNGCIMM . Puteti vedea preliminar ce documente sa aveti pregatite si la care sa acordati o atentie sporita in completare.
Inscrierea se face in sesiune continua pana la epuizarea plafonului. Aplicatia va oferi automat un numar de inregistrare si o confirmare a efectuarii inregistrarii si va emite un acord de principiu privind eligibilitatea in program.
! Important 1: inregistrarea se poate efectua o singura data per benficiar si se poate selecta un singur creditor/banca. !
Dar daca banca respectiva, din diverse motive, nu da curs solicitarii tale de creditare? Exista insa o precizare ‘pentru motive temeinic justificate, beneficiarul poate solicita FNGCIMM modificarea înregistrării online efectuate’. Sa fie oare refuzul unui creditor si dorinta ta de a te adresa unui alt creditor un ‘motiv temeinic justificat’?
! Important 2: declaratia de incadrare ca IMM European solicita ca datele financiare declarate sa fie la Dec’2019 si sa fie in baza unor bilanturi aprobate.!
Formulare preluata din declaratie este “Datele cu privire la numărul mediu anual de salariaţi, cifra de afaceri anuală netă şi activele totale sunt cele realizate în ultimul exerciţiu financiar raportate în situaţiile financiare anuale aprobate de acţionari sau asociaţi, respectiv pentru anul 2019.” si mai exista si alte trimiteri clare la anul 2019. Avand in vedere ca termenul pentru depunerea bilanturilor, pentru anul 2019, este cel tarziu in data de 01.06.2020 (termen neprorogat) consideram ca este o defavorizare a celor ce doresc sa aplice la acest program, defavorizare prin scurtarea termenului (cu aproximativ 7 saptamani) de aprobare a situatiilor financiare pe 2019.
- FNGCIMM pune online la dispozitia bancii (si doar acesteia, nu tuturor bancilor din program!) alese de dumneavoastra datele incarcate in aplicatie si acordul de principiu privind eligibilitatea.
- creditorul ales analizeaza cererea, conform normelor interne si cu pragurile de dimensionare corelate atat cu maximalele recomandate de OUG cat si cu cele interne. Urmeaza comunicarea decizie/ofertei finale, semnarea, consituirea garantiilor, indeplinirea conditiilor precedente de tragere si utilizarea.
Innovative Professional Services – IPS este o companie înființată în anul 2019 şi care poate servisa clientii B2B prin servicii de consultanţă, acces la finanţări, training sau management de relaţii. In ceea ce oferă IPS, unice, sunt comunicarea şi rezultatele.