Debirocratizarea comertului- eliminarea notificarii vanzarilor de lichidare si alte masuri propuse de MEAT

Pentru Facturare si Gestiune recomandam SmartBill. Incerci GRATUIT!

In 18.08.2021 Ministerul Economiei a publicat un proiect legislativ care urmeaza sa aduca modificari Ordonanței Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor și serviciilor de piață.

Modificarile vizeaza:

  • obligativitatea notificării vânzărilor de lichidare

În prezent comercianții au obligativitatea notificării vânzărilor de lichidare la administrația publică locală printr-o procedură greoaie, birocratică și nejustificată. Se remarcă în forma actuală, faptul că această obligație sporește birocrația fără a aduce vreun beneficiu consumatorului. Această condiție creează numeroase dificultăți în practică, întrucât este depășită în contextul comerțului modern și nu are în vedere situații precum vânzările online și contractele încheiate la distanță (reglementate de Ordonanța de urgență nr. 34/2014 privind drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesioniștii, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative). Mai mult, linia de reglementare progresistă poate fi observată deja la nivelul unor țări dezvoltate din cadrul Uniunii Europene. Indicăm în acest sens țări precum Belgia, Spania sau Marea Britanie, a căror legislație se caracterizează printr-un anumit nivel de liberalism în ceea ce privește intervenția statului în activitatea operatorului economic.
De asemenea, limitări temporale nu sunt compatibile cu natura și scopul vânzărilor de lichidare (i.e. vânzarea accelerată a stocului de produse în contextul încetării sau întreruperii activității comerciale). Mai mult, astfel de restricții au un efect negativ asupra economiei și nu aduc niciun beneficiu consumatorilor și nici un avantaj bugetului de stat. Astfel, este necesară excluderea limitării temporale.
Limitările de natură temporară în această materie nu aduc niciun fel de beneficii nici consumatorilor, nici comercianților și nu în ultimul rând, nici bugetului de stat. Astfel, înlăturarea acestor restricții ar avea un efect benefic pentru consumator care ar putea beneficia în orice perioadă a anului de acest tip de reduceri dar și pentru economie în general, întrucât ar încuraja consumul și ar aduce venituri suplimentare la bugetul de stat.

  • necesitatea abrogării obligației de a achita bunurile cu 30 de zile înainte de data debutului vânzării de soldare.

Menținerea acestor prevederi în forma actuală are efecte anticoncurențiale asupra pieței. Aceasta prevedere este de natură să ducă la discriminări între agenții economici în funcție de disponibilitatea financiară pe care aceștia o au. Astfel, această condiție este în avantajul agenților economici care beneficiază de suficientă disponibilitate financiară pentru a achita în avans cu 30 de zile anterior datei de debut a perioadei de vânzări întreg stocul de produse ce urmează a fi valorificat. Practic, prin existenta acestor prevederi legislative nu se oferă nicio şansă efectuării unor astfel de vânzări de soldare comercianţilor care se bazează în activitatea lor comercială pe creditul furnizor, modalitate de lucru extrem de des întâlnită în practică sau întreprinderilor care comercializează produse de lux, pentru care este imposibilă achitarea în avans, având în vedere expunerea financiară care ar fi necesară.

De asemenea, piaţa trebuie să se bucure de libertatea relaţiilor comerciale dintre comercianţii care practică acest tip de vânzare. Or, prin existenţa prevederilor legale menţionate, se aduce atingere chiar libertăţii comerciale a părţilor, prevederile contractuale negociate cu partenerii comerciali fiind modificate în sensul prevederilor legale în ceea ce priveşte plata preţului de achiziţie, care nu va mai fi cea negociată de către părţi contractual ci în toate cazurile produsele trebuie achitate în avans.

Aceste prevederi nu asigură niciun avantaj pentru consumator. Mai mult, efectul acestora în practică este contrar celui urmărit de legiuitor, respectiv protejarea consumatorilor de practici comerciale ilicite şi în realitate, prejudiciază interesele consumatorilor prin limitarea cantităţii produselor ce pot fi comercializate în timpul vânzărilor de soldare dar si prin limitarea accesului consumatorilor romani la produsele de calitate si/sau de lux. Mai mult decât atât, menținerea unei astfel de condiții se poate concretiza chiar într-o indisponibilitate totală, în cadrul vânzărilor de soldare, a produselor cu un preț de achiziție ridicat, fapt ale cărui consecințe nefaste se produc în mod inerent asupra consumatorilor finali.

  • evitarea paralelismului legislativ

Prevederile art. 34 și 38 din Ordonanța Guvernului nr. 99/2000 se suprapun cu prevederile Ordonanței de Urgență nr. 34/2014 privind drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesioniștii, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative („OUG nr. 34/2014”), care definește atât contractele la distanță cât și contractele încheiate în afara spațiilor comerciale.

Aspectele menționate de Art. 57 – 63 din OG 99/2000 sunt reglementate și de Legea nr. 245/2004 privind securitatea generală a produselor care transpune prevederile Directivei nr. 2001/95/CE referitoare la securitatea generală a produselor.

Articole similare

Comentariul tau aici