Documentele care stau la baza inregistrarii vanzarilor in contabilitate

Pentru Facturare si Gestiune recomandam Smart Bill. Incerci GRATUIT!

Inregistrarea oricarei vanzari in contabilitate are la baza un document justificativ.

Iata trei dintre ele, cele mai importante:

  1. Factura

Factura este documentul de baza, cel mai important. Atunci cand faci o vanzare indiferent daca este vorba de bunuri sau servicii,  de regula emiti o factura (cu exceptiile care vor fi prezentate mai jos ).

Iata cum poti sa faci acest lucru din Smart Bill:

Accesezi meniul de Vanzari si Achizitii – si alegi Factura:

Poti genera factura:

  • Atat pentru bunuri cat si pentru servicii;
  • Atat din gestiuni de tip magazin cat si de tip depozit;
  • Pentru situatii recurente, poti seta ca factura sa se genereze automat, in functie de perioada de facturare.
  1. Bonul fiscal

O 2634/2015 prevede ca in conditiile utilizarii aparatelor de marcat electronice fiscale, in conformitate cu prevederile legale, documentul in baza caruia se inregistreaza in contabilitate veniturile aferente incasarilor zilnice este Raportul fiscal de inchidere zilnic, respectiv Registrul special intocmit in conditiile defectarii aparatelor de marcat electronice fiscale.

Asadar, raportul Z este utilizat atat pentru reflectarea in registrul de casa a incasarilor precum si pentru reflectarea in jurnalul de vanzari a veniturilor si daca este cazul si a TVA (in situatia platitorilor de TVA).

In Smart Bill poti sa emiti bonurile direct din aplicatie – inainte insa va trebui sa faci instalarea casei de marcat respectiv a plugin-ului pentru casa de marcat.

Bonurile fiscale emise din Smart Bill se pot reflecta in registrul de casa individual sau cumulat pe baza raportului Z de la final de zi si pot descarca sau nu gestiunea in functie de optiunea ta.

  1. Chitanta

Desi chitanta este un document financiar- contabil utilizat pentru reflectarea incasarilor si platilor in registrul de casa precum si a depunerilor de numerar, exista anumite situatii cand se utilizeaza si pentru inregistrarea veniturilor in contabilitate.

Astfel, pentru operatiunile economice pentru care, conform prevederilor Codului fiscal, nu exista obligatia intocmirii facturii, inregistrarea in contabilitate a acestora se efectueaza pe baza contractelor incheiate intre parti și a documentelor financiar contabile sau bancare care sa ateste acele operatiuni, cum sunt: aviz de insotire a marfii, chitanta, dispozitie de plata/incasare, extras de cont bancar, nota de contabilitate etc., dupa caz.

Mai precis, in conditiile in care sumele inscrise in chitante sunt aferente livrarilor de bunuri sau prestarilor de servicii scutite fara drept de deducere conform prevederilor din Codul fiscal, formularul de chitanta este documentul justificativ care sta la baza inregistrarii veniturilor in contabilitate.

Pentru a emite o chitanta din Smart Bill trebuie sa accesezi de data aceasa optiunea Incasari si plati de unde selectezi apoi Incasare (Chitanta, OP si altele).

Cum poti sa te asiguri ca inregistrezi corect vanzarile ?

  • Intocmeste la tip documentele contabile – vazarile trebuie reflectate in perioada la care se refera;
  • Documentele justificative trebuie sa corespunda din punct de vedere al continutului cu prevederile legale;
  • Emite documentele adecvate fiecarei tranzactii;

Toate aceste elemente le poti asigura daca lucrezi in Smart Bill.

In contabilitate nu orice venit inregistrat are la baza o vanzare, astfel ca pentru a reflecta in contabilitate si alte tipuri de venit pot fi utilizate alte documente contabile: de exemplu, daca se inregistreaza un plus de inventar atunci documentul justificativ este procesul verbal de inventariere, sau daca se reverseaza un provizion anterior constituit, venitul rezultat se justifica printr-o nota de contabilitate de exemplu.

Articole similare