Efectul Veblen este luat in considerare atunci cand se dicuta factorii care influenteaza pretul unui produs.
In mod normal, o crestere a preturilor genereaza o scadere a consumului.
Nu insa acelasi lucru se intampla pentru o anumita categorie sociala, pentru care cresterea preturilor anumitor bunuri genereaza o satisfactie crescuta datorita multumirii de a achizitiona un bun mai scump.
Acest efect, tradus in termeni literari ca si snobism, antreneaza o reactie atipica (o crestere a consumului) ca urmare a cresterii preturilor.
O asemenea categorie de persoane, achizitioneaza bunuri mai scumpe, crezand ca astfel achizitioneaza si un statut social superior. Ei sunt manati de dorinta de delimitare de restul grupului, de a iesi in evidenta.
Exista o asa-numita categorie de bunuri Veblen – bunuri care au o pozitionare premium si pentru care o scadere a pretului ar genera o scadere a preferintei de cumparare. Motivatia este ca scazand pretul, le-ar face accesibile maimultor categorii de consumatori, ele nemaifiind destinare unei clientele exclusiviste care le consuma doar pentru ca nu sunt accesibile si altora.
Astfel de bunuri sunt vinurile foarte scumpe, sau masinile de lux.