Functionarii publici, cei care ofera asistenta contribuabililor, in aceasta relatie trebuie sa respecte niste principia etice reglementate de codul de etica al functionarului public. Majoritatea principiilor sunt preluate din constituatia Romaniei si reprezinta drepturi ale persoanelor care au cetatenia romana.
Primul principiu enumerat de codul etic este cel al egalitatii conform caruia cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice. Astfel toti contribuabilii trebuie sa fie tratati la fel caci conform cu art.16 din constitutie exista egalitatea in drepturi.
Principiul nediscriminarii presupune ca toti contribuabilii beneficiari de asistenta sa nu fie pusi in situatie de inferioritate fata de alti contribuabili. Nediscriminarea se refera in primul rand la tratarea egala a contribuabililor netinand cont de:
- conditia sociala, etnia, sexul, convingerile politice , filozofice, religioase, situatia de persoana cu handicap.
Al treilea principiu este tot din constitutia Romaniei la fel ca si primul principiu si presupune accesul gratuit la informatiile de interes public. Conform acestui principiu accesul la informatiile publice nu poate fi ingradit. ANAF este obligat sa ofere toate informatiile necesare contribuabililor pentru desfasurarea activitatii conform cu normele legale in vigoare, regulat si cu caracter permanent si in functie de nevoile si asteptarile contribuabililor si de resursele pe care le are ANAF.
ANAF are obligatia de a raspunde in scris oricarei solicitari de informatii de interes public in termen de 10 zile sau cel mult 30 de zile dupa caz.
Gratuitatea asistentei fiscale deriva din constitutia Romaniei prin care exercitarea dreptului de petitionare este scutita de taxa.
Transparenta provine din dreptul de informare al cetatenilor. Aceasta este o conditie a dialogului si un instrument de control al activitatii ANAF de catre contribuabil.
Adaptarea administratiei fiscale la cerintele contribuabililor reprezinta cooperarea activa in explicarea problemelor cu care se confrunta contribuabilii. Astfel functionarii publici trebuie sa raspunda pe intelesul contribuabililor . Respectul si consideratia fata de contribuabili cer ca functionarii sa fie respectuosi, sa aiba un limbaj politicos, sa evite situatiile tensionate si coflictuale. Respectul si consideratia tin de educatia ambelor parti atat a angajatilor ANAF cat si a contribuabililor, de modul lor de a relationa in situatiile critice si mai putin placute.
Functionarii aANAF trebuie sa pastreze confidentialitatea fiscala, un drept pe care contribuabilul il are si in situatia unei inspectii fiscale. Informatiile nu pot fi transmise unor terti fara permisiunea contribuabilului sau fara o prevedere legala.
Autoarea articolului este Luana Agapie.