Principii fundamentale in activitatea de asistenta a contribuabililor

Functionarii publici, cei care ofera asistenta contribuabililor, in aceasta relatie  trebuie sa respecte niste principia etice reglementate de codul de etica al  functionarului public. Majoritatea principiilor sunt preluate din constituatia  Romaniei si reprezinta drepturi ale persoanelor care au cetatenia romana. 

Primul principiu enumerat de codul etic este cel al egalitatii conform caruia  cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice. Astfel toti contribuabilii  trebuie sa fie tratati la fel caci conform cu art.16 din constitutie exista egalitatea in  drepturi.

Principiul nediscriminarii presupune ca toti contribuabilii beneficiari de asistenta  sa nu fie pusi in situatie de inferioritate fata de alti contribuabili. Nediscriminarea  se refera in primul rand la tratarea egala a contribuabililor netinand cont de:

  • conditia sociala, etnia, sexul, convingerile politice , filozofice, religioase, situatia de persoana cu handicap.

Al treilea principiu este tot din constitutia Romaniei la fel ca si primul principiu  si presupune accesul gratuit la informatiile de interes public. Conform acestui  principiu accesul la informatiile publice nu poate fi ingradit. ANAF este obligat  sa ofere toate informatiile necesare contribuabililor pentru desfasurarea activitatii  conform cu normele legale in vigoare, regulat si cu caracter permanent si in functie  de nevoile si asteptarile contribuabililor si de resursele pe care le are ANAF.

ANAF are obligatia de a raspunde in scris oricarei solicitari de informatii de interes  public in termen de 10 zile sau cel mult 30 de zile dupa caz.

Gratuitatea asistentei fiscale deriva din constitutia Romaniei prin care exercitarea  dreptului de petitionare este scutita de taxa.

Transparenta provine din dreptul de informare al cetatenilor. Aceasta este o  conditie a dialogului si un instrument de control al activitatii ANAF de catre  contribuabil.

Adaptarea administratiei fiscale la cerintele contribuabililor reprezinta cooperarea  activa in explicarea problemelor cu care se confrunta contribuabilii. Astfel  functionarii publici trebuie sa raspunda pe intelesul contribuabililor . Respectul si consideratia fata de contribuabili cer ca functionarii sa fie respectuosi,  sa aiba un limbaj politicos, sa evite situatiile tensionate si coflictuale. Respectul  si consideratia tin de educatia ambelor parti atat a angajatilor ANAF cat si a  contribuabililor, de modul lor de a relationa in situatiile critice si mai putin placute.

Functionarii aANAF trebuie sa pastreze confidentialitatea fiscala, un drept pe  care contribuabilul il are si in situatia unei inspectii fiscale. Informatiile nu pot fi  transmise unor terti fara permisiunea contribuabilului sau fara o prevedere legala.

Autoarea articolului este Luana Agapie.

Click aici pentru profilul de linkedin.

Articole similare

Comentariul tau aici