Proiect de modificare a Legii contabilitatii – MFP 04.02.2021

Pentru Facturare si Gestiune recomandam SmartBill. Incerci GRATUIT!

MFP a publicat in 04.02.2021 un proiect de modificare/completare a Legii contabilitatii.

In prezent, legea contabilității nr. 82/1991 prevede categoriile de entități obligate să organizeze şi să conducă contabilitatea financiară, potrivit legii.

Reglementările contabile aplicabile entităților se emit de Ministerul Finanțelor, respectiv de către Banca Naţională a României sau Autoritatea de Supraveghere Financiară, în funcție de domeniul de activitate supus reglementării contabile. 

Situațiile financiare anuale prevăzute de legea contabilității reprezintă documentele oficiale de prezentare a activităţii economico-financiare ale entității raportoare. Aceste raportări, întocmite conform reglementărilor contabile aplicabile, sunt situații cu scop general.

Situațiile financiare anuale, ale căror componente sunt prevăzute de reglementările contabile aplicabile, sunt întocmite de entități atât pentru exercițiul financiar de raportare, cât și în alte situații prevăzute de lege.

Conform prevederilor actuale cuprinse în legea contabilității:

● persoanele juridice străine care desfăşoară activitate prin intermediul unui sediu permanent/mai multor sedii permanente în România, precum și persoanele juridice străine care au locul de exercitare a conducerii efective în România, nu sunt menționate expres în aria de aplicabilitate a legii;

● în categoria entităților care intră în sfera de reglementare contabilă a BNR, conform legislației specifice aplicabile, nu sunt cuprinse expres schemele de garantare a depozitelor supravegheate de Banca Națională a României;

● sub aspectul reorganizărilor juridice efectuate conform legii, care pot impune auditarea situațiilor financiare anuale, sunt menționate expres doar cazurile de fuziune, divizare sau lichidare;

● nu sunt reglementate categoriile de informații care au caracter public, respectiv condițiile în care informațiile cuprinse în situațiile financiare anuale/raportările contabile anuale existente în baza de date a Ministerului Finanțelor pot fi transmise de minister în baza unor protocoale de colaborare;

● în categoria faptelor care constituie contravenții nu este cuprinsă nedepunerea situațiilor financiare interimare sau a rapoartelor care însoțesc situațiile financiare anuale, respectiv situațiile financiare anuale consolidate.

Schimbarile propuse sunt:


● completarea prevederilor legii contabilității sub aspectul ariei de aplicabilitate a acesteia, prin menționarea expresă a persoanelor juridice străine care desfăşoară activitate prin intermediul unui sediu permanent/mai multor sedii permanente în România, precum și a persoanelor juridice străine care au locul de exercitare a conducerii efective în România;
● reformularea prevederilor cu privire la entitățile pentru care reglementările contabile sunt emise de către BNR, în condițiile în care există unele categorii de entități care nu sunt prevăzute expres de legea contabilității. Sunt completate, în mod corespunzător, categoriile de persoane juridice de interes public obligate, potrivit legii, să auditeze situațiile financiare anuale;
● reformularea, pentru claritate, a prevederilor referitoare la situațiile în care poate interveni reorganizarea persoanei juridice, caz în care se impune întocmirea de situații financiare;
● introducerea unor prevederi prin care se stabilesc categoriile de informații care au caracter public, precum și condițiile în care informațiile cuprinse în situațiile financiare anuale/raportările contabile anuale existente în baza de date a Ministerului Finanțelor pot fi transmise de minister în baza unor protocoale de colaborare;
● completarea prevederilor legii cu aspecte referitoare la sancțiunile aplicabile în cazul unor contravenții.

Lista completa de modificari propuse este:

Art. II. – Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 454 din 18 iunie 2008, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:

1. La articolul 1, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:

„(3) Unitățile fără personalitate juridică, cu sediul în străinătate, care aparţin persoanelor prevăzute la alin. (1) şi (2), cu sediul în România, unitățile fără personalitate juridică din România care aparţin unor persoane juridice cu sediul în străinătate, persoanele juridice străine care desfăşoară activitate prin intermediul unui sediu permanent/mai multor sedii permanente în România, precum și persoanele juridice străine care au locul de exercitare a conducerii efective în România, au obligaţia să organizeze şi să conducă contabilitatea proprie, potrivit prezentei legi.”

2. La articolul 4, alineatul (3), litera a) se modifică și va avea următorul cuprins:

„a) de către Banca Naţională a României, pentru instituţiile de credit, instituţiile financiare nebancare, definite potrivit reglementărilor legale, înscrise în Registrul general, instituţiile de plată şi instituţiile emitente de monedă electronică, definite potrivit legii, care acordă credite legate de serviciile de plată şi a căror activitate este limitată la prestarea de servicii de plată, respectiv emitere de monedă electronică şi prestare de servicii de plată, pentru Fondul de garantare a depozitelor bancare și schemele de garantare a depozitelor supravegheate de Banca Națională a României, precum și pentru orice alte entități care intră în sfera sa de reglementare contabilă, conform legislației specifice aplicabile;”

3. La articolul 28, alineatul (11) se modifică și va avea următorul cuprins:

„(11) Prevederile alin. (1) se aplică şi în cazul fuziunii, divizării și al altor forme de reorganizare juridică, precum și în situația lichidării, în condiţiile legii, caz în care situaţiile financiare au aceleaşi componente cu situaţiile financiare anuale.”

4. La articolul 28, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (21), cu următorul cuprins:

„(21)Situaţiile financiare și raportările contabile prevăzute la alin. (2) se păstrează timp de 10 ani.”

5. La articolul 28, alineatul (7) se modifică și va avea următorul cuprins:

„(7) Situaţiile financiare anuale constituie un tot unitar şi sunt însoţite de raportul administratorilor, raportul de audit sau raportul comisiei de cenzori, după caz, raportul privind plățile către guverne, în cazul în care reglementările contabile aplicabile prevăd obligația întocmirii acestuia, precum și de propunerea de distribuire a profitului sau de acoperire a pierderii contabile.”

6. La articolul 29, alineatul (1) se abrogă.

7. La articolul 29, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (21), cu următorul cuprins:

„(21) Situațiile financiare anuale consolidate sunt însoţite de raportul consolidat al administratorilor, raportul de audit, precum și raportul consolidat privind plățile către guverne, în cazul în care reglementările contabile aplicabile prevăd obligația întocmirii acestuia.”

8. La articolul 34, alineatele (2) și (4) se modifică și vor avea următorul cuprins:

„(2) În înţelesul prezentei legi, prin persoane juridice de interes public se înţelege: societăţile ale căror valori mobiliare sunt admise la tranzacţionare pe o piaţă reglementată; instituţiile de credit; instituţiile financiare nebancare, definite potrivit reglementărilor legale, înscrise în Registrul general; instituţiile de plată şi instituţiile emitente de monedă electronică, definite potrivit legii, care acordă credite legate de serviciile de plată şi a căror activitate este limitată la prestarea de servicii de plată, respectiv emitere de monedă electronică şi prestare de servicii de plată; Fondul de garantare a depozitelor bancare; schemele de garantare a depozitelor supravegheate de Banca Națională a României; societăţile de asigurare, asigurare-reasigurare şi de reasigurare; fondurile de pensii administrate privat, fondurile de pensii facultative şi administratorii acestora; societăţile de servicii de investiţii financiare, societăţile de administrare a investiţiilor, organismele de plasament colectiv, depozitari centrali, casele de compensare, contrapărţi centrale şi operatori de piaţă/sistem autorizaţi/avizaţi de Autoritatea de Supraveghere Financiară; societăţile/companiile naţionale; societăţile cu capital integral sau majoritar de stat; regiile autonome.

[…]

(4) Sunt supuse, de asemenea, auditului statutar situațiile financiare întocmite în vederea efectuării operațiunilor de fuziune, divizare sau altor forme de reorganizare juridică, ori a operațiunilor de lichidare,dacă persoanele respective au obligaţia auditării situaţiilor financiare anuale.”

9. La articolul 35, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:

„(3) Situaţiile financiare anuale, situațiile financiare anuale consolidate, precum și situațiile financiare interimare, se păstrează timp de 10 ani.”

10. După articolul 37 se introduc două noi articole, articolele 371 și 372, cu următorul cuprins:

„Art. 371. – Informațiile cu caracter public, cuprinse în situațiile financiare anuale/raportările contabile anuale, sunt cele publicate pe site-ul Ministerului Finanțelor. Acestea se stabilesc prin ordin al ministrului finanțelor și sunt extrase din situațiile financiare anuale/raportările contabile anuale depuse de entități la unitățile teritoriale ale Ministerului Finanțelor.

Art. 372. – (1) Ministerul Finanțelor, direct sau prin intermediul Agenției Naționale de Administrare Fiscală, poate încheia protocoale cu autorităţi publice şi instituţii publice şi de interes public, instituții de cercetare, instituții de învățământ superior, organisme profesionale reglementate și alte entități de interes public, având ca obiect schimbul de informații, atunci când actul de înființare/reglementare a acestora prevede atribuții a căror realizare necesită utilizarea informațiilor cuprinse în situațiile financiare anuale/raportările contabile anuale existente în baza de date a Ministerului Finanțelor.

(2) Prin protocoalele prevăzute la alin. (1) se stabilesc categoriile de informații care pot fi transmise, modalitatea în care sunt transmise informațiile, precum și periodicitatea transmiterii acestora, cu respectarea cadrului legal aplicabil în ceea ce privește confidențialitatea datelor existente în baza de date a Ministerului Finanțelor.”

11. La articolul 41 punctul 2, litera e) se modifică și va avea următorul cuprins:

„e)întocmirea, semnarea şi depunerea în termenul legal la unităţile teritoriale ale Ministerului Finanţelor a situaţiilor financiare anuale şi, după caz, a situaţiilor financiare anuale consolidate, a situațiilor financiare interimare, precum şi a raportărilor contabile;”

12. La articolul 41, punctul 2, după litera e) se introduce o nouă literă, litera e1), cu următorul cuprins:

„e1) întocmirea şi depunerea în termenul legal la unităţile teritoriale ale Ministerului Finanţelor a rapoartelor prevăzute de art. 28 alin. (7) și art. 29 alin. (21);”

13. La articolul 41, punctele 7 și  8 se modifică și vor avea următorul cuprins:

“7. nerespectarea obligaţiei privind auditarea, conform legii, a situaţiilor financiare anuale, a situaţiilor financiare anuale consolidate, precum și a situațiilor financiare interimare;

8. nedepunerea, potrivit prezentei legi, a situaţiilor financiare anuale, a situaţiilor financiare anuale consolidate, a situațiilor financiare interimare, precum şi a raportărilor contabile;”

14. La articolul 42 alin. (1), după ultima liniuță se adaugă o nouă liniuță, cu următorul cuprins:

„- cea prevăzută la pct. 2 lit. e1), cu amendă de la 300 lei la 1.000 lei, dacă perioada de întârziere este cuprinsă între 1 şi 15 zile lucrătoare, cu amendă de la 1.000 lei la 3.000 lei, dacă perioada de întârziere este cuprinsă între 16 şi 30 de zile lucrătoare, şi cu amendă de la 1.500 lei la 4.500 lei, dacă perioada de întârziere depăşeşte 30 de zile lucrătoare.”

15. La articolul 42, alineatul (4) se modifică și va avea următorul cuprins:

„(4) Constatarea contravențiilor și aplicarea amenzilor se fac de către persoanele din cadrul direcțiilor Ministerului Finanțelor, respectiv ale Agenției Naționale de Administrare Fiscală, stabilite prin ordin al ministrului finanțelor, respectiv ordin al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală.”

Articole similare

Comentariul tau aici