Rectificarea erorilor din documentele de plata catre bugetul de stat – situatii intalnite

Pentru Facturare si Gestiune recomandam Smart Bill. Incerci GRATUIT!

Din cauza timpului care ne preseaza sau datorita numeroaselor activitati contabile care trebuie sa fie finalizate pana in data de 25 a fiecarei luni, se poate intampla ca atunci cand vine vorba de plata obligatiilor catre bugetul de stat sa se strecoare diverse erori, mai ales atunci cand se tine evidenta contabila pentru mai multe firme.

Principalele erori care ar putea sa apara sunt:

  1. Situatia 1: Plata obligatiilor fiscale efectuata intr-un cont bugetar eronat (plata s-a efectuat intr-un alt cont bugetar decat cel al carui venit este creanta fiscala platita);
  2. Situatia 2: Plata obligatiilor fiscale s-a efectuat utilizand un cod de identificare fiscala eronat.

Cum se pot corecta erorile privind plata obligatiilor fiscale?

In ceeea ce priveste situatia 1, si anume plata obligatiilor fiscale efectuata intr-un cont bugetar eronat este valabila, de la momentul efectuarii acesteia. La cererea debitorului, organul fiscal competent efectueaza indreptarea erorilor din documentele de plata intocmite de debitor, in suma si din contul debitorului inscrise in documentul de plata, cu conditia debitarii contului acestuia si a creditarii unui cont bugetar.

Atentie ! Aspectele mentionate mai sus se aplica si in cazul in care plata s-a efectuat in alt buget decat cel al carui venit este creanta fiscala platita, cu conditia ca acestea sa fie administrate de acelasi organ fiscal iar plata sa nu fi stins creantele datorate bugetului in care s-a incasat suma platita eronat, cu exceptia cazului in care in evidenta fiscala debitorul inregistreaza sume platite in plus cel putin la nivelul platii eronate.

In ceea ce priveste situatia 2, si anume daca plata obligatiilor fiscale s-a efectuat utilizand un cod de identificare fiscala eronat, eroarea din documentul de plata poate fi corectata cu conditia ca plata sa nu fi stins creantele datorate bugetului in care s-a incasat suma platita eronat, cu exceptia cazului in care in evidenta fiscala debitorul inregistreaza sume platite in plus cel putin la nivelul platii eronate.

In acest caz, cererea de indreptare a erorii se depune de cel care a efectuat plata la organul fiscal competent.

Cererea de indreptare a erorilor din documentele de plata poate fi depusa in termen de 5 ani, sub sanctiunea decaderii. Termenul incepe sa curga de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a efectuat plata.

Cererea depusa trebuie sa contina informatii cu privire la situatia concreta, se vor prezenta exact care sunt erorile strecurate in documentele de plata. Totodata la aceasta cerere este nevoie sa se ataseze o copie dupa cartea de identitate a administratorului precum si cate o copie dupa declaratia pe baza caruia s-a realizat plata si dupa ordinul de plata ca dovada a acesteia.

Autor articol: Diana Lodoaba, economist, profil Linkedin -click aici-

Articole similare