Trei proiecte legislative lansate de ANAF in perioada 10-11 martie 2016

Iata un nou set de proiecte legislative lansate de ANAF in ultimele 2 zile :

1.       Un proiect de ordin pentru modificarea Ordinului Preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr.52/2012 pentru aprobarea modelului şi conţinutului unor formulare prevăzute la Titlul III din Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările ulterioare – publicat în data de 11.03.2016

Ca urmare a modificării şi completării, în cursul anului fiscal 2015, a Legii nr.571/2003 privind Codul fiscal, prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.92/2014, Legea nr.124/2015 și Ordonanţa Guvernului nr.4/2015, a fost necesară adaptarea corespunzătoare a procedurilor de declarare a veniturilor realizate și de stabilire a impozitului pe venit pentru anul 2015. Modificările legislative au vizat, printre altele, și modificarea regimului fiscal aplicabil în cazul veniturilor realizate din anumite tipuri de jocuri de noroc: stabilirea impozitului pe venit de către organul fiscal, în cazul veniturilor obținute din jocurile de noroc la distanţă, slot-machine, lozuri, din festivalurile de poker și introducerea obligației de declarare a veniturilor de către beneficiarii de venit, stabilirea impozitului pe baza unor cote diferențiate de impunere, în funcție de tranșele de venit etc.

Având în vedere dispozițiile Codului fiscal referitoare la stabilirea, de către organul fiscal, a impozitului pe veniturile obținute din jocurile de noroc la distanţă, slot-machine, lozuri și din festivalurile de poker, pe fiecare beneficiar de venit, în vederea clarificării modului de completare a formularului 200 „Declarație privind veniturile realizate din România” și eliminării unor interpretări diferite din partea contribuabililor, a fost necesară actualizarea instrucțiunilor de completare a formularului.

In plus, se propune modificarea subpct. 1.7.4 de la pct.1 “Depunerea declarației” și a pct.6 de la capitolul II, litera B „Date privind venitul/câștigul net anual” din instrucțiunile de completare a formularului 200 „Declarație privind veniturile realizate din România”, prevăzute în Anexa nr.2 la Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr.52/2012, cu modificările și completările ulterioare. Declaraţia se va completa distinct, pentru perioadele prevăzute de lege, pentru fiecare venit brut primit de un participant, de la un organizator din jocuri de noroc sau plătitor de venituri din jocuri de noroc.

2.       Un proiect de ordin pentru aprobarea procedurii privind recalcularea plăţilor anticipate cu titlu de impozit, contribuţii de asigurări sociale de sănătate şi contribuţii de asigurări sociale precum şi pentru aprobarea şi modificarea unor formulare – publicat în data de 10.03.2016

În situația încetării sau suspendării temporare a activitatii, în cursul anului fiscal, precum și în situaţia rezilierii contractelor de cedare a folosinței bunurilor, contribuabilii pot solicita organului fiscal, recalcularea plăţilor anticipate cu titlu de impozit, potrivit prevederilor art.121 alin.(8), alin.(9) și alin.(10) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, precum și a celor cu titlu de contribuții de asigurări sociale de sănătate, în conformitate cu prevederile art.174 alin.(6) din același act normativ. De asemenea, potrivit art.151 alin.(8) din legea menționată, în vederea recalculării plăţilor anticipate cu titlu de contribuții de asigurări sociale, persoanele fizice care în cursul anului își încetează activitatea și nu se mai încadrează în categoria persoanelor care au obligația plății contribuției de asigurări sociale, respectiv se încadrează în categoria persoanelor care au calitatea de pensionari sau în categoria persoanelor asigurate în sisteme proprii de asigurări sociale care nu au obligația asigurării în sistemul public de pensii, precum și persoanele care intră în suspendare temporară a activității potrivit legislației în materie, au obligația de a depune la organul fiscal competent formularul 220 “Declaraţia privind venitul estimat/norma de venit“.

Având în vedere dispozițiile legale în vigoare de mai sus, începând cu 1 ianuarie 2016, se impune actualizarea procedurii privind recalcularea plăților anticipate cu titlu de impozit, aprobate prin Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr.2365/2014, după cum urmează: – introducerea recalculării plăților anticipate cu titlu de contribuții sociale obligatorii; – stabilirea plăților anticipate în cazul persoanelor fizice cu handicap grav sau accentuat care realizează venituri impozabile pe fracțiuni de an din activități independente, din activități agricole, din silvicultură și piscicultură; – actualizarea termenelor de depunere a declarației privind venitul estimat/norma de venit; – actualizarea unor referințe legislative; – actualizarea conținutului actelor procedurale emise în desfășurarea procedurii de recalculare. Totodată, în conținutul formularului 600 “Declarație privind îndeplinirea condițiilor de încadrare în categoria persoanelor asigurate obligatoriu în sistemul public de pensii” se propune clarificarea unor informații privind statutul de asigurat la sistemul public de pensii, necesare stabilirii contribuției de asigurări sociale, în cazul notarilor publici.

3.       Un proiect de ordin privind aprobarea procedurilor de stabilire, plată şi rectificare a impozitului pe veniturile din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal şi a modelului şi conţinutului unor formulare utilizate în administrarea impozitului pe venit – publicat în data de 10.03.2016.

În vederea aplicării dispozițiilor art.111, alin.(8) din Codul fiscal, prin prezentul proiect de ordin se propune:

1. Aprobarea modelului și conținutului următoarelor formulare, precum și a instrucțiunilor de completare a acestora:

– 208 „Declaraţie informativă privind impozitul pe veniturile din transferul proprietăților imobiliare din patrimoniul personal”, utilizat pentru declararea impozitului calculat și încasat de notarii publici, pe beneficiari de venit; www.anaf.ro Totodată, în vederea simplificării procedurii de notificare a organului fiscal privind tranzacțiile cu valoare declarată sub valoarea minimă stabilită prin studiul de piață, propunem introducerea în conţinutul formularului 208 a unor informaţii care vor permite notarilor publici îndeplinirea obligației prevăzută la art.111 alin.(4) din Codul fiscal, pe baza aceluiași formular prin care se declară impozitul pe venitul din transferul proprietăților imobiliare și celelalte elemente privind tranzacțiile imobiliare.

– 209 “Declaratie privind veniturile din transferul proprietăților imobiliare din patrimoniul personal”, utilizat pentru declararea veniturilor obtinute din transferul dreptului de proprietate asupra proprietăților imobiliare prin altă procedură decât cea notarială sau judecătorească;

– 253 “Decizie de impunere privind venitul din transferul proprietăților imobiliare din patrimoniul personal”, utilizat de organul fiscal competent pentru stabilirea impozitului pe venit, în cazul în care transferul dreptului de proprietate asupra proprietăților imobiliare se face prin altă procedură decât cea notarială;

– 254 “Decizie de impunere privind rectificarea impozitului venitul din transferul proprietăților imobiliare din patrimoniul personal”, utilizat pentru stabilirea diferențelor de impozit de plată, în cazul în care, după autentificarea actului sau întocmirea încheierii de finalizare în procedura succesorala, de catre notarul public, se constată erori sau omisiuni în calcularea și încasarea impozitului;

– Borderou privind distribuirea către unitățile administrativ – teritoriale a sumei reprezentând impozit pe venitul din transferurile proprietăților imobiliare din patrimoniul personal”;

– Situația centralizată a sumelor care urmează a fi virate unităților administrativ – teritoriale publice în contul 21.03.02.18 – Veniturile bugetului local – Impozitul pe veniturile din transferurile proprietăților imobiliare din patrimoniul personal.

2. Aprobarea procedurii privind declararea şi plata impozitului pe veniturile din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal;

3. Aprobarea procedurii de emitere a Deciziei de impunere privind venitul din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal;

4. Aprobarea procedurii de rectificare a impozitului pe veniturile din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal.

Articole similare