TVA la incasare – avantaje si dezavantaje

A trecut suficient timp de la intrarea in vigoare a acestei prevederi, astfel incat sa ne putem face o idee privind beneficiile aduse.

Pentru simplificare, ma voi referi mai departe la firmele care aplica acest sistem (firme platitoare de tva, cu cifra de afaceri in anul precedent sub 2,250,000 lei) ca fiind firme mici, iar la firmele care nu aplica sistemul ca fiind firme mari.

Avantajele aplicarii sistemului ar fi:

– pentru firmele mici care platesc TVA trimestrial (cu cifra de afaceri pana in 100,000 euro), beneficiul este mic –ele oricum plateau TVA-ul in data de 25 a lunii urmatoare trimestrului. Deci pentru trimestrul 1, de exemplu, TVA-ul colectat in luna ianuarie se platea in aprilie (acum se plateste la incasare, sau dupa 90 zile, deci in cel mai rau caz ca si inainte); avantajul ar putea aparea pentru facturile emise in lunile februarie-martie si neincasate – pentru acestea exigibilitatea se prelungeste dupa data de 25 aprilie;

– pentru firmele mici care platesc TVA lunar (cu cifra de afaceri peste 100,000 euro), avantajul ar putea fi mai semnificativ. Practic, pentru o factura emisa si neincasata, TVA-ul se platea pana in data de 25 a lunii urmatoare; acum exista posibilitatea amanarii platii pana la 90 zile.

Principalele dezavantaje:

– in primul rand, faptul ca acest sistem nu este optional, ci obligatoriu – firmele care sunt dezavantajate de el, dar indeplinesc criteriile, sunt obligate sa il aplice;

firmele mari nu au nici un avantaj – ele datoreaza in continuare TVA-ul la emiterea facturii; in schimb, in cazul achizitiilor de la firme mici, pot sa isideduca TVA-ul aferent doar la plata facturilor de achizitie. Un dezavantaj evident, care in unele cazuri a avut ca efect eliminarea de catrefirmele mari a furnizorilor firme mici;

– lipsa corelatiei complete a obligatiei de colectare cu dreptul de deducere – astfel, colectarea intervine la incasare sau cel tarziu la 90 zile de la emiterea facturii, in timp ce deducerea intervine doar la plata facturilor primite;

– dificultatile tehnice determinate de aplicarea noului sistem, cum ar fi: actualizarea sistemelor contabile pentru a prezenta noi informatii in jurnalele de vanzari si cumparari; verificarea fiecarui nou furnizor, pentru a vedea daca este sau nu firma mica; multitudinea de exceptii de la regula de baza, care complica procesul de stabilire a TVA-ului de plata (tranzactiile intre parti afiliate, incasarile in numerar, incasarile ulterioare in numerar, etc.).

 In concluzie, in opinia mea dezavantajele aplicarii acestui sistem depasesc beneficiile aduse. De aceea, probabil o solutie de imbunatatire ar fi introducerea dreptului de optiune in privinta  aplicarii acestui sistem – astfel incat el sa fie adoptat doar de societatile care estimeaza ca vor beneficia de avantajele sale.

Autorul articolului este Sorin Moldovan, expert contabil si auditor financiar.

Click aici pentru profilul de linkedin al autorului.

Articole similare

One Thought to “TVA la incasare – avantaje si dezavantaje”

  1. Sergiu

    Un articol util !

Comentariul tau aici