Vrei sa bugetezi petrecerea de Craciun ? Ce trebuie sa stii dpdv fiscal ?

  • Inscrie-te ACUM la newsletterul GRATUIT Contzilla.ro
  • All Inclusive - toate lucrarile de specialitate - Click AICI!
  • Pentru Facturare si Gestiune recomandam Smart Bill. Incerci GRATUIT!

    O data cu apropierea finalului de an gandurile multora se indreapta asupra petrecerii de Craciun cu angajatii si/sau colaboratorii.

    Administratorii isi bugeteaza in fiecare an o suma pentru acest eveniment mult asteptat, insa de multe ori nu isi bugeteaza si taxele aferente, astfel ca la final de an, se intreaba : de ce a crescut atat de mult impozitul ?

    Sa parcurgem mai intai prevederile legale dupa care vom trage concluziile pe scurt:

    I. FISCAL

    Potrivit prevederilor Codului fiscal – Legea 227/2015 , ART. 25 – Cheltuieli- alin(3)

    (3) Următoarele cheltuieli au deductibilitate limitată:

    a) cheltuielile de protocol în limita unei cote de 2% aplicată asupra profitului contabil la care se adaugă cheltuielile cu impozitul pe profit și cheltuielile de protocol (in cadrul cheltuielilor de protocol se includ și cheltuielile înregistrate cu taxa pe valoarea adăugată colectată , pentru cadourile oferite de contribuabil, cu valoare mai mare de 100 lei);

    Ce este protocolul ?

    Codul fiscal nu defineste protocolul insa din formularile adiacente din Codul fiscal intelegem ca aceste cheltuieli de protocol sunt acele cheltuieli generate de acordarea unor cadouri angajatilor sau partenerilor de afaceri, mese partenerilor de afaceri, toate cu conditia sa fie efectuate în scopul afacerii .

    Pe de alta parte avem articolul 76 din Codul Fiscal, defineste veniturile din salarii ca toate veniturile în bani și/sau în natură obținute de o persoană fizică rezidentă ori nerezidentă ce desfășoară o activitate în baza unui contract individual de muncă, a unui raport de serviciu, act de detașare sau a unui statut special prevăzut de lege, indiferent de perioada la care se referă, de denumirea veniturilor ori de forma sub care ele se acordă, inclusiv indemnizațiile pentru incapacitate temporară de muncă acordate persoanelor care obțin venituri din salarii și asimilate salariilor.

    Normele metodologice de aplicarea ale art.76 al. 3 din Codul Fiscal definesc avantajele in natura ca fiind orice foloase primite de angajat de la terti sau ca urmare a prevederilor contractului individual de munca ori a unei relatii contractuale intre parti.

    Bunurile si serviciile acordate in mod gratuit angajatiilor cu execeptia celor mentionate la art. 76 al.4 sunt considerate avantaje in natura, asimilandu-se  veniturilor din salarii, intrand in baza de impozitate a acestora.

    Printre  avantajele in natura mentionate la articolul 76 al.3 din Codul Fiscal regasim urmatoarele : utilizarea oricarui bun, inclusiv a unui vehicul de orice tip, din patrimoniul afacerii sau inchiriat de la o terta persoana, in scop personal, cu exceptia deplasarii pe distanta dus-intors de la domiciliu sau resedinta la locul de munca/locul desfasurarii activitatii, cazare, hrana, imbracaminte, personal pentru munci casnice, precum si alte bunuri sau servicii oferite gratuit ori la un pret mai mic decat pretul pietei, imprumuturi nerambursabile, anularea unei creante a angajatorului asupra angajatului, abonamentele si costul convorbirilor telefonice, inclusiv cartelele telefonice, in scop personal, ermise de calatorie pe orice mijloace de transport, folosite in scopul personal.

    Din punct de vedere al contributiilor sociale,  art.139 din Legea 277/2015 mentioneaza ca baza lunara de calcul a contributiei individuale de asigurari sociale, in cazul persoanelor fizice care realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor, o reprezinta castigul brut realizat din salarii si venituri asimilate salariilor, in tara si in alte state, cu respectarea prevederilor legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale, precum si a acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte. Aceeasi prevedere o regasim si pentru baza de calul a  contributiei sociale de sanatate, precum si pentru contributia individuala la asigurari de somaj.

    Avand in vedere prevederile mentionate mai sus, bunurile si serviciile care sunt  acordate in mod gratuit angajatiilor cu execeptia celor mentionate la art. 76 al.4 sunt considerate avantaje in natura, care  intra in baza de impozitare si a contributiilor sociale.

    Acestea se impoziteaza in luna in care sunt primite. Documentele justificative ce stau la baza acordarii acestora si calculul contravalorii veniturilor asimilate salariilor  se anexeaza la statul de plata.

    In situatia in care pentru avantajul in natura acordat  se deduce TVA la momentul achizitiei, punerea la dispozitie in mod gratuit se asimileaza unui prestari de servicu pentru care se colecteza TVA.

    Asadar, inainte de a organiza petrecerea de Craciun trebuie sa stabilesti cateva lucruri :

    1.scopul evenimentului : aici pot fi mai multe si trebuie sa decizi intre:

    a) recompensarea angajatilor si eventual a membrilor familiei lor/partenerilor cu o petrecere privata la care sa fie invitati numai acestia, o sarbatoare “interna” a firmei;

    b) un eveniment de final de an, dar cu scopul unei intalniri cu clientii/furnizorii/partenerii,  in vederea strangerii relatiei cu acestia, promovarii imaginii firmei, lansarii unui produs sau a unui plan pe anul urmator, la care participa atat angajati cat si colaboratori.

    2. lista cu participantii, care se afla in  legatura cu punctul 1.scopul evenimentului.

    Pe lista este bine sa poti delimita : 

    • angajatii proprii, partenerii lor
    •  invitatii din afara firmei : parteneri de afaceri, colaboratori, potentiali clienti, etc. 

    Cert este ca din punct de vedere fiscal este mai avantajos sa ai o intalnire cu clientii (punctul 2) decat o petrecere interna cu angajatii. De aceea, multi angajatori intentioneaza sa “faca sa para” in documente o astfel de situatie.

    Desigur ca este foarte usor sa verbalizezi intentia si listele si mult mai greu sa reflecti prin documentele corespunzatoare structura evenimentului, mai ales ca nici in Codul fiscal si nici in Normele de aplicare nu sunt prevazute indrumari. Astfel ca de cele mai multe ori i se solicita contabilului sa pregateasca documentele justificative – misiune care este de cele mai multe ori neplacuta si consumatoare de timp.

    De ce sunt importante cele doua delimitari ? Fiindca difera foarte mult taxarea aferenta :

    a) Daca petrecerea este doar pentru angajati si partenerii lor, asa cum am aratat la punctul 1.a) atunci tratamentul contabil corect este acela de avantaj in natura.

    Sa presupunem ca la petrecerea de Craciun din decembrie 2018 participa 100 de angajati si 50 de membri ai familiilor.

    Costul total al evenimentului este de 30.000 lei, adica 200 lei/persoana.

    Un angajat care vine singur ar trebui ca in luna decembrie 2018 sa aiba un avantaj in natura pe statul de plata de 200 lei, care ii va majora salariul brut si va fi supus impozitelor si taxelor aferente.

    b) daca petrecerea este un eveniment de promovare asa cum am aratat la punctul 1.b) atunci suma se poate inregistra pe cheltuiala de protocol, care este deductibila limitat in cota de 2% asa cum am aratat la inceput.

    II. CONTABIL

    1.Inregistrare contabila avantaj in natura :

    Sa mergem pe exemplul de mai sus cu 200 lei avantaj in natura/persoana si o factura totala de 30.000 lei, TVA inclus. Mai adaugam in plus faptul ca angajatul are un salariu minim. 

    Calculul comparativ cu avantaj si fara , este:

    Element Cota Fara avantaj Cu avantaj Diferenta
    Salariu de incadrare   1900 1900 0
    Avantaj in natura   0 200 200
    Venit brut   1900 2100 200
            0
    Contributii angajat       0
    CAS 25% 475 525 50
    Sanatate 10% 190 210 20
    Deducere personala   510 465 -45
    Impozit 10% 73 90 17
    Total contributii si impozit angajat   738 825  87
    Retinere avantaj   0 200  
    Salariu net   1162 1075 -87
            0
    Contributii angajator       0
    CAM  2.25% 43 47 4

    Cateva observatii se desprind:

    -prin adaugarea avantajului la venitul brut angajatul va trece la o alta deducere persoanala (va scadea de la 510 la 475 lei).

    -angajatului i se vor retine taxele si impozitul aferente avantajului, astfel ca in cazul nostru acestea sunt de 87 de lei), astfel ca salariul lui net va scadea in acest caz cu 87 de lei.

    -angajatorul va suporta cheltuieli supliementare cu taxele de 4 lei.  

    Astfel, pentru un angajator, costul real al petrecerii este de 200 lei + 4 de lei = 204 lei. 

    In functie de politica sa, entitatea poate decide sa suporte ea si contributiile angajatului pentru a nu-l prejudicia. In acest caz, costul real este de 200 lei +4 lei + 87 lei= 291 lei.

    • inregistrarea facturii de achizitie a contravalorii actiunii :

    1.inregistrarea avantajului in natura

    4282 “Alte creante in legatura cu personalul” = 401 Furnizori  30.000 lei

    2.Inregistrarea cheltuielii cu avantajul acordat– pentru fiecare angajat : angajatii care vin singuri vor suporta 200 lei, cei care vin insotiti, 400 de lei. Presupunem in continuare un angajat care vine singur.

    6421 “Cheltuieli cu avantajele in natura acordate salariatilor” = 421 “Personal-salarii datorate”   200 lei

    3.Retinerea impozitului si contributiilor sociale individuale obligatorii

    421 “Personal-salarii datorate” = %                                                  87

                  444 “Impozitul pe venituri de natura salariilor”               17

                 4315 “Contributia de asigurari sociale”                             50

                 4316 “Contributia de asigurari sociale de sanatate”       20

    4.Decontarea avantajului

    421 “Personal-salarii datorate” = 4282 “Alte creante in legatura cu personalul    200 

    5. Inregistrarea cheltuielilor suplimentare datorate de angajator cu contributiile (4 lei)

    646 Cheltuieli privind CAM = 436 CAM   4

    6.In exemplul de mai sus nu am dedus TVA la achizitie. Daca am fi dedus TVA ar urma un pas in plus : colectarea TVA-ului :

    635 “Cheltuieli cu alte impozite, taxe si varsaminte asimilate” = 4427 ”TVA colectat” 

    2.Inregistrare contabila cheltuieli de protocol:

    •  Nota contabila generala este :

                                   %                                                   =                      401 Furnizori 
    6231 Cheluieli de protocol

    4426 Tva deductibil

     

    IMPORTANT

    • nu se colecteaza TVA la depasirea plafonului de 2%.
    • calculele privind profitul impozabil se efectueaza trimestrial.
    • dacă la sfârșitul exercițiului, societatea este pe pierdere, cheltuielile de protocol sunt integral nedeductibile.
    • ce se intampla in cazul microintreprinderilor ? Pentru acestea nu se aplica plafoanele descrise mai sus la calculul impozitului pe profit, insa este bine ca aceste cheltuieli sa fie facute cu atentie, sa fie efectuate in scopul activitatii firmei si sa fie documentate. 

    MANUAL DE POLITICI SI PROCEDURI CONTABILE actualizat 10.11.2018

    Articole similare

  • Autor: Delia Mircea
  • Profil Google Plus Delia Mircea

  • Articole similare

    Comments are closed.

    Distribuie acest articol: