Modificari la inregistrarea in Registrul Comertului

Pentru Facturare si Gestiune recomandam SmartBill. Incerci GRATUIT!

ONRC a publicat in 20 august un proiect legislativ care urmareste simplificarea formalitatilor de inregistrare la Registrul Comertului.

Înregistrarea în registrul comerțului a operatorilor economici, persoane fizice şi juridice este realizată in prezent pe trei paliere:

  • la nivel primar – în principal, de Legea nr.26/1990 privind registrul comerțului, Legea societăților nr.31/1990, Legea nr.359/2004 privind simplificarea formalităților la înregistrarea în registrul comerţului a persoanelor fizice, şi persoanelor juridice, înregistrarea fiscală a acestora, precum şi la autorizarea funcţionării persoanelor juridice, Ordonanţa de urgenţă nr.116/2009 pentru instituirea unor măsuri privind activitatea de înregistrare în registrul comerţului, aprobată, cu modificări şi completări, prin Legea nr.84/2010, Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 44/2008 privind desfășurarea activităților economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale, aprobată, cu modificări și completări, prin Legea nr. 182/2016
  • la nivel secundar –Hotărârea Guvernului nr. 962/2017 privind aprobarea tarifului pentru unele operaţiuni efectuate de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului şi oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale– şi
  • la nivel terţiar – Normele metodologice pentru metodologice privind modul de ținere a registrelor comerțului, de efectuare a înregistrărilor şi de eliberare a informațiilor, aprobate prin Ordinului ministrului justiției nr. 2594/C/2008, Ordinul ministrului justiţiei nr. 3117/C/2004 privind aprobarea modelului şi conţinutului extrasului de registru şi certificatului constatator, Ordinul ministrului justiţiei şi libertătilor cetățenești nr. 1355/C/2009 pentru aprobarea modelului cererilor de înregistrare în registrul comerţului şi al declaraţiilor pe propria răspundere privind autorizarea funcţionării, cu modificările ulterioare, Ordinul ministrului justiţiei nr. 2176/C/2010 privind aprobarea tarifelor pentru serviciile de asistenţă prestate de oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale ş.a.

Dată fiind structura de reglementare a serviciului public al registrului comerţului, reformele legislative ce au vizat acest domeniu au abordat toate cele trei componente legislative, iar  obiectivele esențiale în configurarea cadrului instituțional şi legislativ au fost şi continuă să fie digitalizarea, accesibilitatea, simplificarea, reducerea costurilor şi a sarcinilor administrative, precum şi a duratei procedurii de înregistrare, se arata in nota de fundamentare a proiectului.

Acest proiect de normă terțiară propune, în primul rând, eliminarea din procesul de înregistrare in registrul comerțului a unor formalităţi care nu mai prezintă utilitate, în condiţiile în care datele pot fi obţinute din baza de date a registrului comerţului sau prin mecanisme de colaborare interinstituţională, unele dintre acestea putând constitui şi impedimente în transpunerea Directivei Digitalizare.  Nu vor mai fi astfel necesar a fi prezentate la înregistrare:

  • dovada rezervării denumirii – obligația de prezentare a dovezii rezervării firmei/emblemei este îndeplinită prin grija personalului personalului oficiului registrul comerţului, în cazurile în care solicitantul indică, în orice modalitate, numărul de înregistrare a acesteia;
  • actele de înregistrare a fondatorilor, administratorilor, cenzorilor/auditorilor persoane juridice, pentru persoanele juridice române, pentru care datele pot fi verificate în sistemul informatic integrat al ONRC;
  • documentele care atestă efectuarea vărsămintelor sau calitatea de proprietar, în cazul declarării patrimoniului de afectațiune, pentru persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi familiale;
  • hotărârea organului statutar privind participarea la constituirea societăţii a fondatorilor persoane juridice – informaţie disponibilă deja în registrul comerţului şi care poate fi preluată, la momentul verificării dosarului de înregistrare, prin grija personalului oficiului registrul comerţului;
  • certificatul de bonitate a persoanelor juridice nerezidente care participă la constituirea unei societăţi, emis de o bancă sau de camera de comerţ competentă din ţara de naţionalitate;
  • orice documente care au fost anterior depuse și menționate în registrul comerțului, pentru care s-a efectuat publicitatea prevăzută de lege;
  • documente emise anterior de ORCT, solicitate a fi depuse în susținerea unor cereri de înregistrare (certificate de înregistrare, certificate constatatoare privind autorizarea funcționării);
  • copii certificate de pe certificatele de înregistrare a persoanelor juridice care dobândesc calitatea de asociați pentru persoanele juridice române;
  • actul de înregistrare a persoanelor juridice române care deţin calitatea de administrator/director/membru al directoratului;
  • dovada acordului creditorilor privind stingerea pasivului sau regularizarea lui, la dizolvarea și lichidarea simultană a unei societăţi;
  • certificatul de deces, în cazul dobândirii de părți sociale prin succesiune, în situaţia în care s-a prevăzut clauza continuării societății cu moștenitorii.

În al doilea rând, în proiectul de Ordin este vizată şi o asanare a legislației prin actualizarea normei terţiare, inclusiv sub aspect terminologic, în raport cu modificările intervenite la nivelul reglementărilor de nivel primar, prin diferite acte normative, care direct sau incidental, au impactat şi asupra procedurii de înregistrare în registrul comerţului (Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.116/2009, prin care competenţa de soluţionare a cererilor de înregistrare în registrul comerţului şi, după caz, a altor cereri aflate în competenţa judecătorului delegate s-a prevăzut că aparţine, până la reglementarea activităţii de înregistrare în registrul comerţului efectuată de registratori comerciali, directorului oficiului registrului comerţului de pe lângă tribunal şi/sau persoanei ori persoanelor desemnate de către directorul general al Oficiului Naţional al Registrului Comerţului, Codul civil, Codul de procedură civilă, Codul de procedură penală, actele modificatoare ale Legii societăţilor, Legii registrului comerţului, reglementării persoanelor juridice autorizate, întreprinderilor individuale şi familiale s.a.).

Proiectul poate fi consultat aici.

Articole similare

Comentariul tau aici