Controale ITM la transportatori, cele mai frecvente nereguli: neconcordante cu cardurile tahograf, neacordare sporuri de noapte

Pentru Facturare si Gestiune recomandam SmartBill. Incerci GRATUIT!

Comunicat Inspectia Muncii, 06.11.2020

Campania națională de control în domeniul transporturilor rutiere a scos la iveală încălcări ale legislației în vigoare și dezechilibre în relația angajat – angajator Inspecția Muncii a desfășurat, în perioada 26 – 30 octombrie 2020, Campania națională de control privind respectarea, de către transportatorii rutieri, a prevederilor legale referitoare la încheierea şi executarea contractelor individuale de muncă, a timpului de muncă şi de odihnă a conducătorilor auto, a legislației și a directivelor europene ce vizează detașarea lucrătorilor în cadrul prestării de servicii transnaționale transpuse în legislația națională.
Acţiunile de control au vizat relaţiile de muncă din domeniul transporturilor rutiere, în special cele realizate cu autocamioane mai grele de 3,5 tone şi cu automobile cu o capacitate mai mare de 8 locuri și s-au realizat în trafic, în zona rampelor de
încărcare/descărcare, în autogări, în spaţiile vamale şi la sediile operatorilor de transport rutier. Acţiunile de control în trafic s-au realizat în cooperare cu Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier şi Poliţia Rutieră.

Au fost controlați 908 angajatori și au fost aplicate 266 de sancțiuni contravenționale, dintre care amenzi în valoare de 659.000 de lei. De asemenea, s-au dispus 1.344 de măsuri de remediere a neconformităților constatate. Valoarea amenzilor aplicate pentru muncă nedeclarată reprezintă 73% din totalul amenzilor aplicate, iar valoarea amenzilor aplicate pentru încălcarea de către angajator a prevederilor art. 119 din Codul muncii privind evidența orelor de muncă reprezintă 15% din totalul amenzilor aplicate.


Cu ocazia controalelor au fost identificate următoarele neconformități:

  • neconcordanța între evidența orelor de muncă efectiv prestate de conducătorii auto așa cum rezultă din cardurile tahograf și evidența orelor de muncă întocmită în conformitate cu prevederile art. 119 din Codul muncii;
  • neacordarea sporurilor privind munca efectuată în timpul repausului săptămânal, munca de noapte, orele suplimentare, concediul de odihnă etc.;
  • nerespectarea prevederilor art. 16 alin. 1) și alin. 2) din Codul muncii, privind obligaţia angajatorului de încheiere a contractului individual de muncă anterior începerii activităţii de către salariat și neînregistrarea în registrul general de evidenţă a salariaţilor a contractului individual de muncă, cel târziu în ziua anterioară începerii activităţii;
  • neinițierea negocierii contractului colectiv de muncă la nivel de unitate;
  • nerespectarea clauzelor contractului individual de munca cu timp parțial;
  • nerespectarea prevederilor art. 6 alin. 3) din OG nr. 37/2007, privind obligaţia de a descărca şi stoca la sediu, cel mai târziu la fiecare 28 de zile, datele din cartelele tahografice ale conducătorilor auto.
    Ținând cont de impactul social şi de urmările care pot avea loc în cazul unui accident rutier, ca o consecință a activităţii intense desfăşurate de către conducătorii auto, a numărului mare de ore pe care aceștia le desfăşoară la locul de muncă, cât şi a stresului cu care se confruntă, și, întrucât multe sindicate şi patronate din domeniul transportului rutier și organizaţii nonguvernamentale sesizează aspecte legate de activitatea conducătorilor auto, periodic, Inspecția Muncii organizează campanii naționale de control
    la angajatorii din domeniul rutier. De asemenea, am avut în vedere neconformitățile constatate cu ocazia controalelor efectuate la operatori de transport rutier cu privire la timpul de muncă al conducătorilor auto conform datelor extrase din cartelele tahografice comparativ cu evidența orelor de muncă prestate, ceea ce impune verificarea modului de aplicare a regulilor privind perioadele de conducere, pauzele şi perioadele de odihnă ale
    conducătorilor auto şi de utilizare a aparatelor de înregistrare a activităţii acestora. De menționat sunt și reacţiile apărute în presă, precum şi numeroasele sesizări adresate de persoanele fizice şi juridice faţă de activitatea de transport rutier. Locul de muncă mobil, cerinţele de siguranţă rutieră şi complexitatea reglementărilor naționale și internaţionale din domeniul relaţiilor de muncă creează dificultăţi suplimentare de monitorizare şi control al acestei activități. Inspecția Muncii va acorda, în continuare, o atenţie deosebită
    transportului rutier și va acționa ferm în scopul eliminării tuturor formelor de abuz în relația angajat-angajator.
    ” declară Dantes Nicolae BRATU, inspector general de stat.

Articole similare

Comentariul tau aici