Pentru Facturare si Gestiune recomandam SmartBill. Incerci GRATUIT!
În România, înregistrarea de cheltuieli personale pe firmă este o practică destul de frecvent întâlnită, dar adesea prost înțeleasă. Unii antreprenori confundă limitele dintre cheltuielile de afaceri și cele personale.
Ce înseamnă cheltuieli personale pe firmă?
Prin „cheltuieli personale pe firmă” ne referim la achiziții sau cheltuieli făcute în interes personal, dar înregistrate contabil ca și cum ar fi aferente activității economice a firmei.
Cele mai frecvente exemple:
- achiziția de haine, cosmetice sau cadouri personale
- mese la restaurant care nu au legătură cu activitatea firmei
O data cu implementarea e-Factura facturile se transmit automat astfel ca putem regasi in lista de facturi primite si atfel de achizitii cu scop personal.
Ce consecinte exista daca inregistrezi aceste cheltuieli ?
Conform Codului Fiscal, art. 25, pot fi considerate deductibile doar cheltuielile efectuate în scopul desfășurării activității economice.
Asadar, pentru societate aceste cheltuieli sunt nedeductibile. De asemenea, TVA este neductibil.
In plus, la asociatul care a obtinut aceste beneficii la un eventual control acestea pot fi reclasificate de ANAF ca venituri din alte surse. Veniturile din alte surse sunt definite la art. 114 din Codul fiscal.
Printre exemplele enumerate aici sunt:
- bunurile și/sau serviciile primite de un participant la persoana juridică, acordate/furnizate de către persoana juridică în folosul personal al acestuia
- suma plătită unui participant la o persoană juridică, în folosul personal al acestuia, pentru bunurile sau serviciile achiziționate de la acesta, peste prețul pieței pentru astfel de bunuri ori servicii.
Aceste sume se impoziteaza la asociat cu 10%. Impozitul pe venit se calculează prin reţinere la sursă la momentul acordării veniturilor de către plătitorii de venituri, prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului brut. La persoanele fizice, aceste venituri se cumuleza cu alte tipuri de venituri pentru incadrarea la plata CASS.

Daca asociatul este si angajat in societate atunci aceste avantaje sunt tratate ca beneficii salariale si supuse taxelor intocmai ca salariul.
Zone gri
Există situații în care unele cheltuieli pot părea personale, dar pot fi justificate ca fiind legate de activitatea firmei, dacă există documente și justificări clare. De exemplu mic mobilier, telefoane mobile, electrocasnice etc.
La limita este si imbrăcămintea profesională (doar dacă este obligatorie – echipament de protecție, uniformă etc.).
Cum te protejezi?
- Separă clar cheltuielile personale de cele ale firmei
- Păstrează documente justificative pentru fiecare cheltuială
- Evită să folosești cardul firmei pentru plăți personale

Citeste si : ANAF: atentie la discrepantele intre achizitii si natura activitatii