Baza legala: OUG 50/2013; OUG 29/2011; OG 92/2003 cu completarile si modificarile ulterioare
In cadrul acordarii unor facilitati fiscale de amanare la plata a obligatiilor fiscale, in conformitate cu prevederile OUG 50/2013, distingem criteriile cumulative definitorii ale contribuabililor care pot beneficia de acestea si anume :
-contribuabili care au de incasat sume certe, lichide si exigibile de la autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor europene;
– sumele de incasat sunt in baza contractelor de finantare incheiate cu aceste autoritati, denumite autoritati competente.
Aceasta categorie de contribuabili:
-pot solicita amanarea la plata a impozitelor, taxelor, contributiilor si altor sume datorate bugetului general consolidat;
-pot solicita amanarea la plata a obligatiilor accesorii, administrate de catre ANAF, sau transmise spre recuperare acestei autoritati, fiind denumite obligatii fiscale.
Sunt si exceptii din aceasta categorie de contribuabili pentru care nu se aplica aceste facilitate si anume :
– contribuabili pentru care s-a deschis procedura insolventei;
– contribuabili pentru care a inceput executarea silita de catre un alt creditor prin poprirea sumelor de incasat de la autoritatile competente;
– contribuabili care au in derulare o esalonare la plata in conditiile OUG nr. 29/2011 privind reglementarea acordarii esalonarilor la plata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Pentru a putea beneficia de aceste facilitate, contribuabilii care se incadreaza in prevederile OUG 50/2013, trebuie sa parcurga in prealabil urmatoarele etape :
-sa solicite catre autoritatea competenta care poate sa emita un document care sa certifice valoarea sumelor de incasat de catre contribuabil si care sunt certe, lichide si exigibile;
– suplimentar, atasat solicitarii, contribuabilul poate sa anexeze o adresa/notificare prin care comunica faptul ca renunta la dreptul de a calcula si de a solicita in vederea incasarii de dobanzi, penalitati sau alte accesorii de orice natura in legatura cu creantele de incasat de la autoritatea competenta;
– in baza acestor acte depuse, autoritatea competenta va elibera documentul de certificare solicitat in termen de 5 zile de la data solicitarii, avand valabilitate de 20 zile de la data emiterii. In cadrul acestui document, autoritatea competenta va confirma faptul ca a luat la cunostinta de adresa/notificarea contribuabilului, in cazul depunerii suplimentare de catre acesta din urma;
-se depune cererea de acordare a amanarii la plata la organul fiscal care il administreaza pe contribuabil, insotita de documentul – organul fiscal, in baza primirii cererii, elibereaza din oficiu certificatul de atestare fiscala, care nu este supus taxei extrajudiciare de timbru, si il comunica contribuabilului solicitant;
– prin exceptie de la prevederile art. 112 alin. (2) si (3) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, certificatul de atestare fiscala cuprinde obligatiile fiscale exigibile existente in sold la data eliberarii acestuia.
Autorul articolului : Sergiu Cobirzan, expert contabil si auditor financiar