Potrivit legii nr. 652 din 28 august 2015 publicata in Monitorul Oficial, atributiile CNAS sunt urmatoarele:
- gestioneaza fondul prin presedintele CNAS, impreuna cu casele de asigurari;
- elaboreaza, implementeaza si gestioneaza procedurile si formularele, avizate de Ministerul Sanatatii, pentru administrarea sistemului de asigurari sociale de sanatate;
- elaboreaza si actualizeaza Registrul unic de evidenta a asiguratilor;
- elaboreaza si publica raportul anual si planul de activitate pentru anul urmator, cu avizul conform al Ministerului Sanatatii;
- indruma metodologic si controleaza modul de aplicare a dispozitiilor legale de catre casele de asigurari;
- raspunde pentru activitatile proprii sistemului de asigurari sociale de sanatate in fata Guvernului, a ministrului sanatatii si a asiguratilor;
- elaboreaza proiectul contractului-cadru, care se prezinta de catre Ministerul Sanatatii spre aprobare Guvernului;
- elaboreaza conditiile privind acordarea asistentei medicale din cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate, cu consultarea CMR si CMDR;
- participa anual la elaborarea listei de medicamente eliberate cu sau fara contributie personala, pe baza prescriptiilor medicale, pentru persoanele asigurate;
- administreaza si intretine bunurile imobile si baza materiala din patrimoniu, in conditiile legii;
- negociaza si contracteaza cu institutii abilitate de lege colectarea si prelucrarea datelor privind unele servicii medicale furnizate asiguratilor, in vederea contractarii si decontarii acestora de catre casele de asigurari;
- acorda gratuit informatii, consultanta si asistenta in domeniul asigurarilor sociale de sanatate persoanelor asigurate, angajatorilor si furnizorilor de servicii medicale;
- incheie si deruleaza contracte de furnizare de servicii medicale de dializa;
- asigura logistica si baza materiala necesare activitatii de pregatire si formare profesionala a personalului, din cheltuielile de administrare a fondului
- iniţiaza, negociaza si incheie cu institutii similare documente de cooperare internationala in domeniul sau de activitate, cu avizul conform al Ministerului Sanatatii;
- indeplineste functia de organism de legatura, care asigura comunicarea cu organismele similare din statele care au incheiat cu Romania documente internationale cu prevederi in domeniul sanatatii
- prezintă un raport anual Guvernului privind starea sistemului de asigurari sociale de sanatate;
- prezinta rapoarte Parlamentului, la solicitarea acestuia;
- asigura organizarea sistemului informatic si informational pentru inregistrarea asiguratilor si pentru gestionarea si administrarea fondului;
- alte atributii prevazute de acte normative in domeniul sanatatii.