Procedura de functionare RO e-Transport, stabilirea valorii bunurilor ce urmeaza a fi confiscate-DGRFP Iasi

Pentru Facturare si Gestiune recomandam SmartBill. Incerci GRATUIT!

DGRFP Iasi a publicat un material informativ cu tema : Procedura de utilizare şi funcţionare a sistemului naţional privind monitorizarea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat RO e-Transport.

Ordinul 1190/2022* :
– reglementează faptul că aplicația informatică de gestiune a transporturilor cu risc fiscal ridicat, parte a Sistemului național RO e-Transport, este disponibilă în sistemul informatic Spațiul privat virtual;
– Aprobă Procedura de utilizare și funcționare a sistemului național privind monitorizarea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat RO e-Transport și categoriile de vehicule rutiere utilizate pentru transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat, prevăzută în anexa la ordin;
-Stabilește categoriile de vehicule rutiere care fac obiectul monitorizării în sistemul RO eTransport, respectiv vehiculele care au o masă maximă autorizată de minimum 3,5 tone, încărcate cu bunuri cu risc fiscal ridicat cu o masă brută totală mai mare de 500 kg sau o valoare totală mai mare de 10.000 de lei, aferente cel puțin unei relații comerciale care face obiectul transportului.

Pentru utilizarea sistemului informatic RO e-Transport, operatorii economici trebuie să fie înregistraţi în Spaţiul privat virtual (SPV), în nume propriu sau prin reprezentant legal, prin reprezentant desemnat ori prin împuternicit, cu respectarea Ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 1.090/2022 privind aprobarea Procedurii de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanţă între organul fiscal central şi persoanele fizice, persoanele juridice şi alte entităţi fără personalitate juridică.
Categoriile de operaţiuni de transport al bunurilor cu risc fiscal ridicat pe teritoriul naţional sunt:
a) transportul bunurilor provenite din achiziţii intracomunitare de la punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea în România până la locul de descărcare situat pe teritoriul naţional;
b) transportul bunurilor care fac obiectul livrărilor intracomunitare de la locul de încărcare situat pe teritoriul naţional până la punctul rutier de trecere a frontierei la ieşirea din România;
c) transportul bunurilor provenite din import de la locul de import şi până la locul de descărcare situat pe teritoriul naţional;
d) transportul bunurilor care fac obiectul exportului de la locul de încărcare situat pe teritoriul naţional până la biroul vamal de export situat pe teritoriul naţional;
e) transportul bunurilor aparţinând unor operatori economici diferiţi între două locaţii situate pe teritoriul naţional de la locul de încărcare până la locul de descărcare; f) transportul bunurilor aparţinând aceluiaşi operator economic între două locaţii situate pe teritoriul naţional de la locul de încărcare până la locul de descărcare;
g) transportul bunurilor care fac obiectul tranzacţiilor intracomunitare aflate în tranzit pe teritoriul României, de la punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea în România până la locul de descărcare spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport pe teritoriul naţional din una sau mai multe partide de bunuri;
h) transportul bunurilor care fac obiectul tranzacţiilor intracomunitare aflate în tranzit pe teritoriul României, de la locul de încărcare pe teritoriul naţional, după depozitare sau formarea unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri, până la punctul rutier de trecere a frontierei la ieşirea din România;

Obligaţia declarării în Sistemul RO e-Transport a datelor referitoare la transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat revine următorilor utilizatori:
a) destinatarului înscris în declaraţia vamală de import, respectiv expeditorului înscris în declaraţia vamală de export, în cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul operaţiunilor de import sau export, după caz;
b) beneficiarului din România, în cazul achiziţiilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat;
c) furnizorului din România, în cazul tranzacţiilor interne sau al livrărilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat, după caz;
d) depozitarului, în cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul tranzacţiilor intracomunitare aflate în tranzit, atât pentru bunurile descărcate pe teritoriul României spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri, cât şi pentru bunurile încărcate după depozitare sau după formarea unui nou transport pe teritoriul naţional din una sau mai multe partide de bunuri.

Pentru declararea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat, declarantul poate utiliza mijloacele de identificare electronică pentru accesarea SPV, pentru:
a) interconectarea aplicaţiei disponibile la nivelul emitentului cu Sistemul RO eTransport, utilizând o serie de microservicii expuse sub forma unui API (Application Programming Interface);
b) utilizarea aplicaţiei puse la dispoziţie în mod gratuit de către Ministerul Finanţelor.
În urma transmiterii datelor aferente unui transport de bunuri cu risc fiscal ridicat, Sistemul RO e-Transport atribuie automat un număr unic de identificare (UIT), utilizat ca referinţă în cadrul proceselor şi operaţiunilor specifice sistemului.
În Sistemul RO e-Transport sunt înregistrate date referitoare la expeditor, beneficiar sau destinatar, denumirea, caracteristicile, cantităţile şi contravaloarea bunurilor transportate, locurile de încărcare şi descărcare, detalii cu privire la mijlocul de transport
utilizat şi transportator, data declarată pentru începerea transportului, precum şi codul UIT generat.
În cazul în care în cadrul unei relaţii comerciale sunt transportate atât bunuri cu risc fiscal ridicat, cât şi alte bunuri, în Sistemul RO e-Transport vor fi declarate toate categoriile de bunuri transportate, pentru acestea sistemul urmând să genereze un singur cod UIT.

Declararea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat se face prin transmiterea unui fişier XML.
După transmiterea fişierului XML, Sistemul RO e-Transport efectuează, în mod automat, următoarele operaţiuni:
a) verificări şi validări privind structura şi sintaxa;
b) verificări semantice.
După efectuarea verificărilor se generează un mesaj de răspuns. În situaţia în care nu sunt identificate erori, se aplică semnătura electronică a Ministerului Finanţelor, care atestă primirea declaraţiei în Sistemul RO e-Transport. Exemplarul original al declaraţiei se consideră fişierul de tip XML însoţit de semnătura electronică a Ministerului Finanţelor, care este pus la dispoziţia declarantului sub forma unui fişier arhivă de tip zip.

În situaţia în care sunt identificate erori, declaraţia nu se consideră transmisă în sistem, declarantul primind un fişier de tip XML ce conţine erorile identificate, însoţit de semnătura electronică a Ministerului Finanţelor, sub forma unui fişier arhivă de tip zip. După efectuarea verificărilor automate, fişierele vor fi disponibile în sistem pentru descărcare pe o perioadă de 60 de zile de la momentul generării, iar ulterior vor fi arhivate electronic în conformitate cu prevederile legale în vigoare şi eliberate la cerere.


Stabilirea contravalorii bunurilor nedeclarate ce urmează a fi confiscate

Dacă cu ocazia constatării contravenţiei este prezentată factura de vânzare, contravaloarea bunurilor ce urmează a fi confiscate va fi egală cu valoarea bunurilor cu risc fiscal nedeclarate în Sistemul Ro e-Transport stabilită în factura de vânzare a respectivelor bunuri.
Dacă cu ocazia constatării contravenţiei nu este prezentată factura de vânzare, contravaloarea bunurilor ce urmează a fi confiscate va fi egală cu valoarea bunurilor cu risc fiscal a precedentei achiziţii de produse similare.
În situaţia în care, cu ocazia constatării contravenţiei, nu este prezentată factura de vânzare şi nu are achiziţii de produse similare, contravaloarea bunurilor va fi determinată automat ca valoare medie a bunurilor cu risc fiscal ridicat declarate în săptămâna anterioară în Sistemul RO e-Transport pentru bunurile cu risc fiscal ridicat din aceeaşi categorie.
Dacă nu sunt întrunite condiţiile de mai sus, contravaloarea bunurilor ce urmează a fi confiscate va fi egală cu valoarea la preţul pieţei a bunurilor cu risc fiscal similare.
Transporturile bunurilor cu risc fiscal ridicat reprezentând produse agricole, efectuate de către producătorii agricoli persoane fizice de la locul de deţinere la locul de comercializare, aşa cum sunt definite la art. 11 alin. (2) din Legea nr. 145/2014 pentru stabilirea unor măsuri de reglementare a pieţei produselor din sectorul agricol, cu modificările şi completările ulterioare, nu fac obiectul declarării în Sistemul RO e-Transport.

Materialul se poate gasi AICI.

Articole similare

Comentariul tau aici