Pentru Facturare si Gestiune recomandam SmartBill. Incerci GRATUIT!
Legislatia fiscala permite acordarea de catre angajator a unor sume pentru plasarea copiilor angajatilor in unitati de educatie timpurie.
In acest articol vom analiza care sunt implicatiile fiscale la angajat si la angajator.
Sumele privind educatia timpurie din punct de vedere al angajatorului
In cazul platitorilor de impozit pe profit se includ in categoria cheltuielilor sociale alaturi de alte timpuri de cheltuieli sumele achitate de contribuabil pentru plasarea copiilor angajaţilor în unităţi de educaţie timpurie, potrivit reglementărilor legale din domeniul educaţiei naţionale, dar nu mai mult de 1.500 lei/lună pentru fiecare copil.
Aceste cheltuieli sociale sunt deductibile limitat la 5% din cheltuielile cu salariile personalului.
Daca in schimb vorbim de o microintreprindere, aici nu se pune problema deductibilitatii acestor cheltuieli fiindca microintreprinderile datoreaza impozit pe venit.
Sumele privind educatia timpurie din punct de vedere al angajatului
Sumele nu sunt supuse taxelor salariale daca se incadreaza in 2 plafoane:
a) 1.500 lei/luna pentru fiecare copil
b) plafonul lunar de 33% din salariul de baza. In acest plafon, sumele acordate angajatilor se cumuleaza cu alte 8 tipuri de beneficii salariale.
Mai precis, art 76 din Codul fiscal prevede ca: ” următoarele venituri cumulate lunar nu reprezintă venit impozabil în înţelesul impozitului pe venit, în limita plafonului lunar de cel mult 33% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat sau din solda lunară/salariul lunar acordată/acordat potrivit legii:….
i) sumele suportate de către angajator pentru plasarea copiilor angajaţilor proprii în unităţi de educaţie timpurie, potrivit legii, în limita stabilită de acesta, dar nu mai mult de 1.500 lei/lună pentru fiecare copil.”
Sumele care depaseste aceste plafoane se considera venit de natura salariala si se supun impozitului, CAS si CASS la angajat, intocmai ca salariul.
Important!
- În cazul sumelor plătite direct de către angajat, acestea se acordă de către angajator, în limita aceluiaşi plafon, pe baza documentelor justificative prezentate de angajat
- Suma se acordă unui singur părinte, la un singur angajator, prin prezentarea unei declaraţii pe propria răspundere din partea părintelui. În situaţia în care desfăşoară activitate la mai mulţi angajatori, angajatul are obligaţia să declare că nu beneficiază de astfel de plăţi de la un alt angajator
- unitatile de invatamant pot sa fie de stat sau private
Documentele necesare pentru justificarea sumelor
Legislatia nu prevede documentele necesare pentru justificarea sumelor. Singura mentiune legata de documente este declaratia pe propria raspundere pe care o da parintele ca este singurul parinte care beneficiaza de aceste sume.
Dar, o lista de posibile documente este :
- contractul incheiat cu unitatea de invatamant
- adeverinta eliberata de unitatea de invatamant : cresa, gradinita, scoala
- documentele care atesta calitatea de parinte: prin părinte se înţelege: părintele firesc, potrivit Legii nr. 287/2009 privind Codul civil, adoptatorul, persoana care are copilul/copiii în încredinţare în vederea adopţiei, persoana care are în plasament copilul sau în tutelă, persoana desemnată conform art. 104 alin. (2) din Legea nr. 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului.

Citeste si : Beneficii extrasalariale in 2025