Pentru Facturare si Gestiune recomandam SmartBill. Incerci GRATUIT!
In raportul de audit de conformitate publicat de Curtea de conturi cu privire la ANAF sunt enumerate cateva neconformitati in functionarea si activitatea insitutiei :
1. Nerealizarea planului de încasări al ANAF:
- Necesitatea consolidării activităților de estimare a decalajelor fiscale și de prognoză a veniturilor fiscale, pentru a sprijini capacitatea administrației fiscale de a reduce GAP-ul de TVA.
- Deficiențe care afectează capacitatea de colectare a structurilor teritoriale ale ANAF.
2. Probleme în evidența contabilă a veniturilor statului și evidența analitică pe plătitori (persoane juridice și fizice)
- Denaturarea situației patrimoniale raportate la 31.12.2023, prin reflectarea eronată a unor creanțe bugetare.
- Neînregistrarea unor sume în conturile corespunzătoare ale bugetului de stat la momentul încasării acestora.
3. Deficiențe în colectarea veniturilor bugetului general consolidat (persoane juridice și fizice), precum și în formarea și evidențierea veniturilor bugetare :
- Lipsa analizei riscului fiscal al contribuabililor, afectând eficiența ANAF în identificarea cazurilor de neconformare la declarare și plată.
- Neexercitarea rolului activ de identificare și înregistrare din oficiu a contribuabililor care au depășit plafonul de scutire TVA și nu s-au înregistrat corespunzător.
- Netransmiterea Declarației 311 și nedepunerea TVA de către contribuabili cărora le-a fost anulat codul de TVA, dar care au continuat activitatea economică.
- Menținerea în Registrul TVA la încasare a contribuabililor care au depășit plafonul legal de 4.500.000 lei.
4. Probleme în îndeplinirea atribuțiilor legate de riscul fiscal, inspecția fiscală și analiza rezultatelor:
- Ineficiență în gestionarea riscurilor de neconformare fiscală.
- Risc ridicat de neatingere a obiectivelor strategice ale ANAF privind reducerea decalajelor fiscale.
- Neidentificarea unor contribuabili cu risc fiscal ridicat.
- Lipsa analizelor de risc și a controalelor prioritare asupra contribuabililor din comerțul online, unde există discrepanțe între declarațiile fiscale, informative și situațiile financiare.
- Nerealizarea analizelor de risc pentru contribuabilii care au beneficiat de rambursări de TVA soluționate cu control ulterior.
- Lipsa controalelor pentru determinarea stării de fapt la contribuabili intrați în insolvență.
5. Deficiențe în domeniul prețurilor de transfer – analiză de risc și inspecție fiscală privind impozitul pe profit :
- Lipsa valorificării riscurilor asociate tranzacțiilor între persoane afiliate.
- Inexistența unei evidențe clare a contribuabililor în relații de afiliere, cu risc asociat prețurilor de transfer.
- Cazuri de nerespectare a obligațiilor legale privind documentarea conformității cu principiul valorii de piață, în lipsa unei analize prealabile de risc.
- Alte deficiențe de natură procedurală.
6. Probleme în soluționarea cererilor de rambursare a TVA – persoane fizice și juridice:
- Întârzieri în procesul de rambursare a TVA.
- Nerespectarea prevederilor legale privind procedura de rambursare.
- Impact negativ asupra activității de analiză a riscurilor fiscale și asupra capacității de declanșare a inspecțiilor fiscale în cazurile de neconformare voluntară.
- Lipsa respectării conținutului și termenelor stabilite pentru actele de control și finalizarea inspecțiilor.
- Alte nereguli procesuale.
7. Deficiențe în colectarea creanțelor bugetare din TVA și impozit pe profit
- Neînscrierea unor creanțe fiscale în masa credală în dosarele de insolvență, în două cazuri semnificative
- Cazuri de nerecuperare a creanțelor bugetare datorate
- Acordarea sau menținerea în mod nelegal a înlesnirilor la plată.
- Nerespectarea condițiilor legale pentru aplicarea restructurărilor obligațiilor bugetare în cazul contribuabililor aflați în dificultate financiară.
- Alte disfuncționalități constatate.
