Prevederile Codului fiscal detaliaza conditiile in care acordarea in mod gratuit de bunuri nu constituie livrare de bunuri, si anume:
- categoria bunurilor acordate in mod gratuit in scopul stimularii vanzarilor bunurile care sunt produse de persoana impozabila in vederea vanzarii sau sunt comercializate in mod obisnuit de catre persoana impozabila, acordate in mod gratuit clientului, numai in masura in care sunt bunuri de acelasi fel ca si cele care sunt, au fost sau vor fi livrate clientului.
- bunurile acordate in scop de reclama cuprind, fara a se limita la acestea, bunurile oferite in mod gratuit ca mostre in cadrul campaniilor promotionale, pentru incercarea produselor, pentru demonstratii la punctele de vanzare;
- bunurile acordate in mod gratuit pentru scopuri legate de desfasurarea activitatii economice a persoanei impozabile cuprind bunurile oferite cu titlu gratuit, pentru care persoana impozabila poate face dovada ca sunt strans legate de desfasurarea activitatii sale economice. In aceasta categorie se cuprind, fara a se limita la acestea, bunurile pe care persoana impozabila le acorda gratuit angajatilor sai si care sunt legate de desfasurarea in conditii optime a activitatii economice, cum sunt, de exemplu: masa calda pentru mineri, echipamentul de protectie si uniformele de lucru, pentru contravaloarea care nu este suportata de angajati, materiale igienico-sanitare in vederea prevenirii imbolnavirilor.
Inregistrari contabile
Inregistrarea achizitiei de bunuri ce urmeaza a fi acordate in mod gratuit in vederea stimularii vanzarilor:
% = 401 “Furnizori”
371 “Marfuri”
4426 “TVA deductibila”
Inregistrarea scaderii din evidenta a bunurilor acordate in scopul stimularii vanzarilor si a cheltuielilor cu reclama si publicitate:
623 “Cheltuieli de protocol,, = 371 “Marfuri”
reclama si publicitate”
Baza legala: Codul fiscal