Pentru Facturare si Gestiune recomandam Smart Bill. Incerci GRATUIT!
Ordinul nr. 2853/2017 privind modificarea și completarea Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 3.845/2015 pentru aprobarea procedurilor de înregistrare/modificare a domiciliului fiscal, precum și pentru aprobarea modelului și conținutului unor formulare a fost publicat in MOF 783/03.10.2017.
Procedura de modificare a domiciliului fiscal în cazul contribuabililor persoane fizice care dețin cod numeric personal
1. Prezenta procedură se aplică contribuabililor persoane fizice care dețin cod numeric personal, atribuit potrivit legii speciale, și își stabilesc domiciliul fiscal la adresa unde locuiesc efectiv, dacă:
a) adresa unde locuiesc efectiv este diferită de domiciliu, stabilit potrivit legii;
b) se solicită modificarea domiciliului fiscal, cu excepția cazului în care acesta este stabilit la domiciliul persoanei fizice.
2. Competența de administrare a contribuabililor prevăzuți la pct. 1 revine, până la finalizarea procedurii de înregistrare/modificare a domiciliului fiscal, organului fiscal de la ultimul domiciliu fiscal.
3. Pentru înregistrarea/modificarea domiciliului fiscal, contribuabilii depun, la organul fiscal în a cărui rază teritorială urmează a se stabili domiciliul fiscal, formularul 050 “Cerere de înregistrare/modificare a domiciliului fiscal al contribuabilului”, însoțit de documente doveditoare ale informațiilor înscrise în acesta. Copiile de pe documente se certifică pe fiecare pagină de contribuabil, pentru conformitate cu originalul.
4. Cererea se soluționează în termen de 15 zile lucrătoare de la data depunerii acesteia, prin emiterea Deciziei de înregistrare/modificare a domiciliului fiscal, care se comunică contribuabilului, potrivit art. 47 din Codul de procedură fiscală.
5. Cererea se transmite, în maximum 3 zile lucrătoare de la înregistrare, prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire, de către organul fiscal prevăzut la pct. 3 către organul fiscal în a cărui rază teritorială contribuabilul are ultimul domiciliu fiscal, în vederea întocmirii formalităților de transfer al dosarului fiscal.
6. Dosarul fiscal se transmite în termen de cel mult 10 zile de la primirea cererii și va fi însoțit de un exemplar al certificatului de atestare fiscală, precum și de fișa de evidență pe plătitor.
7. Un exemplar al certificatului de atestare fiscală se comunică și contribuabilului de către organul fiscal emitent.
8. La primirea dosarului fiscal, organul fiscal în a cărui rază teritorială urmează să se stabilească domiciliul fiscal emite, în termen de maximum două zile lucrătoare, Decizia de înregistrare/modificare a domiciliului fiscal, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 5a) la ordin.
9. Decizia de înregistrare/modificare a domiciliului fiscal se întocmește în 3 exemplare și se aprobă de conducătorul organului fiscal.
10. Exemplarul Deciziei de înregistrare/modificare a domiciliului fiscal care se arhivează la dosarul fiscal al contribuabilului se semnează de către persoanele implicate potrivit competențelor stabilite prin Regulamentul de organizare și funcționare și prin prezenta procedură.
11. Un exemplar al deciziei se comunică contribuabilului, potrivit art. 47 din Codul de procedură fiscală.
12. Înregistrarea în registrul contribuabililor la noul organ fiscal, precum și radierea din registrul contribuabililor de la vechiul organ fiscal se operează cu data comunicării deciziei.
13. De la data comunicării deciziei, competența pentru administrarea contribuabililor revine organului fiscal de la noul domiciliu fiscal.
14. Un exemplar al Deciziei de înregistrare/modificare a domiciliului fiscal se transmite, însoțit de o copie a documentului care atestă data comunicării deciziei, organului fiscal de la fostul domiciliu fiscal.
15. Dosarul solicitării de înregistrare/modificare a domiciliului fiscal se arhivează la dosarul fiscal al contribuabilului și cuprinde:
a) formularul 050 “Cerere de înregistrare/modificare a domiciliului fiscal al contribuabilului”;
b) documentația depusă de contribuabil;
c) decizia de înregistrare/modificare a domiciliului fiscal;
d) orice alte documente emise sau primite în cadrul derulării procedurii.
Procedura de modificare a domiciliului fiscal al contribuabililor supuși înregistrării în registrul comerțului, în cazul în care domiciliul fiscal este stabilit la sediul social
1. Prezenta procedură se aplică contribuabililor persoane juridice care, potrivit legii, au obligația înregistrării în registrul comerțului și care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:
a) sediul social reprezintă și domiciliul fiscal;
b) au solicitat înregistrarea mențiunilor privind modificarea sediului social în registrul comerțului.
2. Competența de administrare a contribuabililor prevăzuți la pct. 1 trece la noul organ fiscal începând cu ziua următoare expirării termenului de 15 zile lucrătoare de la data înscrierii în registrul comerțului a mențiunilor privind modificarea sediului social.
3. În cazul contribuabililor care își modifică sediul social, iar adresa noului sediu social este în raza teritorială a organului fiscal în a cărui rază teritorială se află și ultimul domiciliu fiscal al contribuabilului, schimbarea domiciliului fiscal se face de către Direcția generală de tehnologia informației din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală, după primirea informațiilor de la Oficiul Național al Registrului Comerțului, cu data înscrierii mențiunii în registrul comerțului.
4. Pentru ceilalți contribuabili care își modifică sediul social, pe baza informațiilor primite de la Oficiul Național al Registrului Comerțului, Direcția generală de tehnologia informației din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală transmite electronic atât organului fiscal în a cărui rază teritorială contribuabilul are ultimul domiciliu fiscal, cât și organului fiscal în a cărui rază teritorială se află noul sediu social informația privind adresa noului sediu social precum și data înscrierii acestei mențiuni în registrul comerțului.
5. Informația privind modificarea sediului social se transmite organelor fiscale implicate în ziua când a fost comunicată de Oficiul Național al Registrului Comerțului sau cel târziu în a doua zi lucrătoare, în vederea demarării formalităților de transfer al dosarului fiscal al contribuabilului.
6. În termen de 12 zile lucrătoare de la data înscrierii în registrul comerțului a mențiunii privind modificarea sediului social, organul fiscal în a cărui rază teritorială contribuabilul are ultimul domiciliu fiscal pregătește dosarul fiscal al contribuabilului pentru a fi transferat către organul fiscal în a cărui rază teritorială se află noul sediu social.
7. Dosarul fiscal al contribuabilului va fi însoțit de un exemplar al certificatului de atestare fiscală, precum și de fișa de evidență pe plătitor.
8. Un exemplar al certificatului de atestare fiscală se comunică și contribuabilului de către organul fiscal emitent.
9. Înainte de a transfera dosarul fiscal, organul fiscal de la ultimul domiciliu fiscal verifică în Registrul contribuabililor dacă respectivul contribuabil a solicitat modificarea domiciliului fiscal, după modificarea sediului social, prin depunerea formularului 050 “Cerere de înregistrare/modificare a domiciliului fiscal al contribuabilului”.
10. Dacă respectivul contribuabil a depus un formular 050 la alt organ fiscal, procedura de transfer al dosarului fiscal se sistează.
11. Dacă respectivul contribuabil nu a făcut o altă solicitare de modificare a domiciliului fiscal, organul fiscal de la ultimul domiciliu fiscal transferă dosarul fiscal al contribuabilului organului fiscal de la noul sediu social.
12. La împlinirea termenului de 15 zile lucrătoare de la data înscrierii în registrul comerțului a mențiunii privind modificarea sediului social, Direcția generală de tehnologia informației transmite electronic, atât organului fiscal de la vechiul domiciliu fiscal, cât și organului fiscal de la noul domiciliu fiscal, informația privind împlinirea termenului legal pentru modificarea competenței de administrare a contribuabilului.
13. La primirea informației, organul fiscal în a cărui rază teritorială se află noul sediu social înregistrează contribuabilul în evidența sa fiscală, iar organul fiscal de la ultimul domiciliu fiscal radiază contribuabilul din evidența proprie.
14. Toate documentele emise sau primite în cadrul derulării procedurii se arhivează la dosarul fiscal al contribuabilului.
15. Dacă pe parcursul derulării procedurii contribuabilul se radiază, compartimentul de specialitate sistează procedura în derulare. În acest sens se întocmește un referat motivat, care se arhivează la dosarul fiscal al contribuabilului.
Procedura de modificare a domiciliului fiscal pentru persoanele fizice care dețin cod numeric personal, în cazul în care domiciliul fiscal este stabilit la domiciliu
1. Prezenta procedură se aplică contribuabililor persoane fizice care dețin cod numeric personal, atribuit potrivit legii speciale, al căror domiciliu reprezintă și domiciliul fiscal și au înregistrat modificarea domiciliului în registrele în care sunt înregistrați, potrivit legii.
2. Competența de administrare a contribuabililor prevăzuți la pct. 1 trece la organul fiscal în a cărui rază teritorială se află noul domiciliu, în termen de 15 zile lucrătoare de la data modificării domiciliului.
3. În cazul contribuabililor care își modifică domiciliul, potrivit legii, iar adresa noului domiciliu este în raza teritorială a organului fiscal în a cărui rază teritorială se află și ultimul domiciliu fiscal al contribuabilului, schimbarea domiciliului fiscal se face de către Direcția generală de tehnologia informației din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală, după primirea informațiilor de la Ministerul Afacerilor Interne, cu data înscrierii mențiunii în registrele în care sunt înregistrați, potrivit legii.
4. Pentru ceilalți contribuabili care își modifică domiciliul, pe baza informațiilor primite de la Ministerul Afacerilor Interne, Direcția generală de tehnologia informației din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală transmite electronic atât organului fiscal în a cărui rază teritorială contribuabilul are ultimul domiciliu fiscal, cât și organului fiscal în a cărui rază teritorială a fost stabilit noul domiciliu informația privind adresa noului domiciliu, precum și data înscrierii acestei mențiuni în registrele în care sunt înregistrați, potrivit legii.
5. Informația privind modificarea domiciliului se transmite organelor fiscale implicate în ziua în care a fost primită de la Ministerul Afacerilor Interne sau în ziua lucrătoare imediat următoare, în vederea demarării formalităților de transfer al dosarului fiscal al contribuabilului.
6. În termen de 12 zile lucrătoare de la data înscrierii în registrele în care sunt înregistrați, potrivit legii, a mențiunii privind modificarea domiciliului contribuabilului, organul fiscal în a cărui rază teritorială contribuabilul are ultimul domiciliu fiscal pregătește dosarul fiscal al contribuabilului, pentru a fi transferat către organul fiscal în a cărui rază teritorială se află noul domiciliu al persoanei fizice.
7. Dosarul fiscal al contribuabilului va fi însoțit de un exemplar al certificatului de atestare fiscală, precum și de fișa de evidență pe plătitor.
8. Un exemplar al certificatului de atestare fiscală se comunică și contribuabilului de către organul fiscal emitent.
9. Înainte de a transfera dosarul fiscal, organul fiscal de la ultimul domiciliu fiscal verifică în Registrul contribuabililor dacă respectivul contribuabil a solicitat modificarea domiciliului fiscal, după modificarea domiciliului, prin depunerea formularului 050 “Cerere de înregistrare/modificare a domiciliului fiscal al contribuabilului”.
10. Dacă respectivul contribuabil a depus un formular 050 la alt organ fiscal, procedura de transfer al dosarului fiscal se sistează.
11. Dacă respectivul contribuabil nu a făcut o altă solicitare de modificare a domiciliului fiscal, organul fiscal de la ultimul domiciliu fiscal transferă dosarul fiscal al contribuabilului organului fiscal de la noul domiciliu.
12. La împlinirea termenului de 15 zile lucrătoare de la data înscrierii în registrele în care sunt înregistrați, potrivit legii, a mențiunii privind modificarea domiciliului contribuabilului, Direcția generală de tehnologia informației transmite electronic, atât organului fiscal de la vechiul domiciliu fiscal, cât și organului fiscal de la noul domiciliu fiscal, informația privind împlinirea termenului legal pentru modificarea competenței de administrare a contribuabilului.
13. La primirea informației, organul fiscal în a cărui rază teritorială se află noul domiciliu înregistrează contribuabilul în evidența sa fiscală, iar organul fiscal de la ultimul domiciliu fiscal radiază contribuabilul din evidența proprie.
14. Toate documentele emise sau primite în cadrul derulării procedurii se arhivează la dosarul fiscal al contribuabilului.