Ca urmare a acordului de împrumut între România şi Banca Internaţională pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BIRD) s-a demarat un proiect de modernizare a administratiei fiscale, care are urmatoarele detalii, conform datelor publicate pe site-ul Ministerului de Finante:
– Perioada de derulare este de cinci ani şi va include îmbunătăţiri organizaţionale şi modificări ale infrastructurii informatice necesare pentru funcţionarea optimă a unui sistem informatic integrat.
– Proiectul va oferi sprijin financiar şi tehnic pentru procedurile de colectare a veniturilor; tehnologie informatică şi alte tipuri de infrastructură tehnologică; pregătire profesională şi asistenţă tehnică pentru a sprijini deciziile de management din cadrul A.N.A.F. cu privire la structura organizatorică, management şi îmbunătăţirea sistemelor operaţionale.
– Data prevăzută pentru intrarea în efectivitate a proiectului este 1 octombrie 2013.
Principalele obiective ale proiectului, în conformitate cu Memorandumul privind Programul multianual de modernizare a administraţiei fiscale aprobat în şedinţa Guvernului din data de 18 aprilie 2012 sunt:
– îmbunătăţirea conformării voluntare;
– combaterea fermă a evaziunii fiscale;
– creşterea eficienţei colectării.
Memorandumul prevedea şi o serie de măsuri de realizat în perioada 2012-2016, printre care:
– reorganizarea aparatului teritorial pe o structură regională,
– recalificarea şi redistribuirea personalului către domeniile deficitare,
– modernizarea sistemului de tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor
– reproiectarea proceselor de activitate ale agenţiei.
Bugetul estimat al proiectului de modernizare este de 77 mil. euro, din care 70 mil. euro finanţate din Împrumutul Băncii Mondiale, iar 7 mil. euro vor constitui contribuţia A.N.A.F., concretizându-se în extinderea sau construirea unui spaţiu suplimentar pentru centrul de date (amplasarea echipamentelor IT ce se vor achiziţiona de-a lungul proiectului – 5 mil. euro), precum şi fonduri structurale europene contractate deja pentru proiectul de reinginerie a proceselor (2 mil. euro).
Structura cheltuielilor din cadrul acestui proiect este următoarea:
Achiziţii echipament informatic: | 50,83 mil. Euro |
Achiziţii servicii tehnice: | 3,39 mil. Euro |
Asistenţă tehnică(consultanţă): | 12,06 mil. Euro |
Cursuri formare: | 3,72 mil. Euro |
TOTAL : | 70,00 mil. Euro |
În urma implementării acestui proiect se aşteaptă următoarele rezultate:
• Cresterea nivelului conformării voluntare la declarare şi la plată (creştere cu 5 p.p la impozitele principale);
• Scăderea costului colectării ( de la 1,1% la 0,9%);
• Creşterea satisfacţiei contribuabililor privind integritatea şi calitatea serviciilor oferite (creştere cu 15%).