Proiect modificare D 112 – publicat in 5 august 2025

Pentru Facturare si Gestiune recomandam SmartBill. Incerci GRATUIT!

ANAF a publicat proiectul pentru noul formular al Declaratiei 112 (Declarație privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate).

Necesitatea unui nou formular vine ca urmare a intrarii in vigoare a Legii nr.141/2025 prin care, începând cu data de 1 august 2025, au fost aduse unele modificări și completări Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal, care vizează, între altele, instituirea obligației de plată a contribuției de asigurări sociale de sănătate pentru unele categorii de persoane care, anterior, erau asigurate la sistemul de asigurări sociale de sănătate fără plata contribuției.

Potrivit noilor dispoziții ale art.155 alin.(1) lit.a^2), j)-m) din Codul fiscal, contribuabilii datorează contribuția de asigurări sociale de sănătate pentru următoarele categorii de venituri:

a) venituri din pensii, pentru partea care depăşeşte plafonul lunar de 3000 lei;

b) indemnizaţii de şomaj acordate potrivit Legii nr.76/2002 privind sistemul aigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupârii forței de muncă, cu modificările și completările ulterioare;

c) indemnizații lunare acordate potrivit art.50 alin.(1) din Legea nr.273/2004, republicată, cu modificările și completările ulterioare, respectiv potrivit art.2 alin.(1) și art.31 alin.(2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.111/2010, cu modificările și completările ulterioare;

d) ajutorul de incluziune și ajutorul pentru familia cu copii acordate potrivit Legii nr.196/2016 privind venitul minim de incluziune, cu modificările și completările ulterioare;

e) drepturi bănești stabilite prin Decretul-lege nr.118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum şi celor deportate în străinătate ori constituite în prizonieri, republicat, cu modificările și completările ulterioare, prin Legea nr.51/1993 privind acordarea unor drepturi magistraţilor care au fost înlăturaţi din justiţie pentru considerente politice în perioada anilor 1945 – 1989, cu modificările ulterioare, prin Ordonanţa Guvernului nr.105/1999 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de către regimurile instaurate în România cu începere de la 6 septembrie 1940 până la 6 martie 1945 din motive etnice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, prin Legea nr.44/1994 privind veteranii de război, precum şi unele drepturi ale invalizilor şi văduvelor de război, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, prin Legea nr.309/2002 privind recunoaşterea şi acordarea unor drepturi persoanelor care au efectuat stagiul militar în cadrul Direcţiei Generale a Serviciului Muncii în perioada 1950 – 1961, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi persoanele prevăzute în Legea recunoştinţei pentru victoria Revoluţiei Române din Decembrie 1989, pentru revolta muncitorească anticomunistă de la Braşov din noiembrie 1987 şi pentru revolta muncitorească anticomunistă din Valea Jiului – Lupeni – august 1977 nr.341/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

Pentru persoanele care realizează categoriile de venituri menționate, în conformitate cu dispozițiile art.169 alin.(1) din Codul fiscal, plătitorii de venituri au obligația stabilirii și plății contribuției de asigurări sociale de sănătate, precum și a depunerii lunare, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei pentru care se plătesc veniturile, a Declaraţiei privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate.

Prin aceeași lege, au fost aduse și unele modificări Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.158/2005 privind concediile şi indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate, cu modificările și completările ulterioare, referitoare la cuantumul brut lunar al indemnizaţiei pentru incapacitate temporară de muncă, prevăzut la art.17 din ordonanța menționată.

Modificarile la formularul 112 sunt:

1.Actualizarea Nomenclatorului „Tip asigurat pentru alte entități asimilate angajatorului”, prin:

a) introducerea unor noi tipuri de asigurați:

  • persoanele care primesc drepturi în baza actelor normative prevăzute la art.153 alin.(1) lit.f9) din Codul fiscal (valorile 3.1 – 3.6);
  • persoanele beneficiare de ajutor de incluziune și ajutor pentru familia cu copii acordate potrivit Legii nr.196/2016 privind venitul minim de incluziune, cu modificările și completările ulterioare. Tipul de asigurat anterior a fost redenumit avându-se în vedere abrogarea art.154 alin.1) lit.l) din Codul fiscal (valoarea 4);
    b) modificarea mențiunilor referitoare la obligația de plată a contribuției de asigurări sociale de sănătate aferentă tipurilor de asigurat cu valorile 2, 5, 6 și 35.

2.Actualizarea Nomenclatorului „Creanțe fiscale”, prin introducerea pozițiilor nr.25 – 30 pentru declararea contribuției de asigurări sociale de sănătate datorată pentru noile tipuri de asigurați (tipurile de asigurat cu valorile 2, 3, 4, 5, 6 și 35 din Nomenclatorul „Tip asigurat pentru alte entități asimilate angajatorului”).

3.Includerea la secțiunile referitoare la indemnizațiile de sănătate (C.2 și E.2) din „Anexa angajator”, potrivit propunerii reprezentanților Casei Naționale de Asigurări de Sănătate, a unor informații cu privire la indemnizaţiile pentru incapacitate temporară de muncă prevăzute la art.17 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.158/2005 privind concediile şi indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate, cu modificările și completările ulterioare.

Noul formular 112 se aplică începând cu declararea veniturilor aferente lunii august 2025.

Citeste si : Coasigurati dupa 1 august 2025: asigurarea la sanatate

Articole similare

Comentariul tau aici