Cabinetele de expertiza sunt incadrate in clase de calitate pe baza auditului de calitate efectuat de catre auditorii CECCAR.
In urma controlului efectuat asupra cabinetelor de contabilitate auditorul completeaza „Fişa centralizatoare a rezultatelor auditului de calitate”. Un cabinet poate obtine maxim 100 de puncte.
Auditul se desfasoara pe cele 3 domenii:
• Structural,
• Tehnic,
• De conformitate.
Ponderea pe domenii pentru acordarea clasei de calitate se face astfel:
audit structural – 25%,
audit tehnic – 40%,
audit de conformitate – 35%.
Pentru cabinetele care nu au desfasurat activitate profesionala ponderea este urmatoarea:
audit structural – 40%,
audit de conformitate – 60%
In urma centralizarii rezultatelor obtinute din fisa centralizatoare cabinetele pot primi:
• 100 puncte – peste 95% răspunsuri corecte,
• 80 puncte – 80 – 95% răspunsuri corecte,
• 60 puncte – 50 – 79% răspunsuri corecte,
• 40 puncte – 25 – 49% răspunsuri corecte,
• 20 puncte – sub 25 % răspunsuri corecte.
Clasele de calitate pentru cabinet se acorda in urma punctajului obtinut:
• clasa A: peste 95 puncte calitative
• clasa B: 80-95 puncte calitative
• clasa C: 50-79 puncte calitative
• clasa E: sub 25 puncte calitative
• clasa D: 25-49 puncte calitative
In functie de aceste clase de calitate CECCAR poate lua masuri.
Astfel pentru clasa A: recomandari si termene pentru remedierea punctelor slabe. Pentru clasa B se pot cere recomnadari si sa se dea termene pentru remedierea deficientelor, precum si recomandarea de a participa la la cursuri pentru însuşirea standardelor profesionale şi/sau de etică. Pentru cabinetele din clasa C se pot da la fel ca si pentru celelalte doua clase termene si recomandari pentru remedierea deficientelor, recomandari privind participarea la cursuri pentru insusirea standardelor profesionale si/sau etica si se va efectua din nou un control in maxim 2 ani.
Clasa D are aceleasi recomndari cu clasele B si C doar ca va avea loc un nou control in maxim 1 an. Pentru clasa E pe langa cele de mai sus se va institui un sistem de supraveghere permanenta.
La sfarsitul misiunii de audit, reprezentantii filialei le dau dreptul reprezentantilor cabinetelor de contabilitate sa isi exprime nemultumirile si observatiile care le au de facut in legatura cu modul de desfasurare al auditului.
Autoarea articolului este Luana Agapie.