Six Sigma – cresterea calitatii

Obtinerea unui nivel cat mai inalt al calitatii este un deziderat al oricarei companii si totodata un important element al strategiei acestora.

In literatura de specialitate exista mai multe modele de calitate printre care amintim Six Sigma si CMMI (Capability Maturity Model Integration).

Six Sigma este un sistem de management a calitatii bazat de tehnici statistice. Scopul sau este obtinerea unui standard inalt de calitate si se presupune parcurgerea a cinci etape:

• Definirea cerintelor;

• Masurarea performantei;

• Analiza procesului;

• Imbunatatirea procesului;

• Controlul noilor procese

Persoanele cu rol active in six sigma se impart in:

• Master black belts – sunt consultantii interni in Six Sigma care isi dedica intreaga activitate acestui proces. Ei detin bune abilitati statistice.

• Black belts – conduc anumite proiecte specific in acest domeniu;

• Green belts – de asemenea sunt implicate in proiecte, dar spre deosebire de black belts ei au si alte resposabilitati (de ex. managementul anumitor departamente)

CMMI (Capability Maturity Model Integration) este un cadru conceptual al competentei organizationale si se utilizeaza pentru a stabili capacitatea acesteia de a livra rezultate.

Prin prisma acestui model exista 4 nivele de maturitate organizational:

• Nivelul 0 : compania are procese incomplete, care in anumite cazuri nu se realizeaza deloc. Nu exista un scop comun, ci doar obiective particulare.

• Nivelul 1: compania are déjà procese, dar acestea nu sunt standardizate ceea presupune un aport crescut de competenta profesionala si un efort sustinut al angajatilor pentru realizarea obiectivelor;

• Nivelul 2: compania a reusit o anumita standardizare a proceselor , are o planificarea a costurilor si a timpului, are targeturi de dezvoltare si are puncte de control.

• Nivelul 3: compania are procese clare, bine definite care sunt imbunatatite permanent. Spre deosebire de nivelul 2 la care procesele sunt adaptate la nivelul fiecarui proiect, aici acestea sunt mai standardizate si grupate in adevarate biblioteci virtuale.

• Nivelul 4: necesita un management consistent al activitatii, stabilirea de obiective calitative masurabile si utilizarea tehnicilor cantitative pentru masurarea lor.

• Nivelul 5: compania incearca sa isi optimizeze permanent procesele, sa se imbunatateasca permanent.

Articole similare

Comentariul tau aici