Se modifica procedura de autorizare a caselor de schimb valutar si a entitatilor care detin in administrare structuri de primire turistice cu functiuni de cazare turisti

Pentru Facturare si Gestiune recomandam SmartBill. Incerci GRATUIT!

In 12.10.2021 s-a publicat un proiect legislativ care vizeaza aprobarea unei proceduri noi pentru autorizarea caselor de schimb valutar şi a entităţilor care deţin în administrare structuri de primire turistice cu funcţiuni de cazare turistică, precum și a procedurii de înregistrare a punctelor de schimb valutar.

In prezent, cadrul legal care reglementează autorizarea şi/sau înregistrarea entităţilor care desfăşoară activităţi de schimb valutar pe teritoriul României, altele decât cele care fac obiectul supravegherii BNR, este reprezentat de O nr. 664/2012. Potrivit legislaţiei actuale, autorizarea şi/sau înregistrarea entităţilor care desfăşoară activităţi de schimb valutar pe teritoriul României, altele decât cele care fac obiectul supravegherii Băncii Naţionale a României, se realizează prin intermediul Comisiei de autorizare a activităţii de schimb valutar.

Comisia acordă entităţilor care desfăşoară această activitate, autorizaţie, precum şi câte un cod statistic pentru fiecare punct de schimb valutar, documente care nu au termen de valabilitate. Activitatea curentă a Comisiei se realizează prin intermediul direcţiei de specialitate cu atribuţii în domeniul de reglementare specific din cadrul Ministerului Finanţelor. Astfel, potrivit OMFP nr. 664/2012, Comisia autorizează următoarele categorii de entități:
a) case de schimb valutar, organizate ca persoane juridice conform Legii societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, având ca obiect de activitate principal activităţile de schimb valutar pentru persoane fizice cod CAEN 6612 – Activităţi de intermediere a tranzacţiilor financiare – activităţi ale birourilor de schimb valutar. Activităţile secundare nu pot fi altele decât cele incluse în cod CAEN 6619 – Activităţi auxiliare intermedierilor financiare, exclusiv activităţi de asigurări şi coduri de pensii – remiterea de bani;
b) persoane juridice şi alte entităţi care beneficiază de prevederi legale exprese şi au stipulate activităţile de schimb valutar pentru persoane fizice în actele constitutive care le reglementează înfiinţarea şi funcţionarea;
c) entităţi care deţin în administrare structuri de primire turistice cu funcţiuni de cazare turistică şi au în obiectul de activitate operaţiuni de cumpărare de valute (cotate şi necotate) sub formă de numerar şi substitute de numerar.

Ce modificari se propun?

  • Indicarea entităților care se supun procedurii de autorizare și/sau înregistrare la Ministerul Finanțelor, în vederea desfășurării activității de schimb valutar pentru persoane fizice și de încasare a cecurilor de călătorie, pe teritoriul României. Astfel, se precizează că sunt vizate de noile reglementări casele de schimb valutar și respectiv entitățile care dețin în administrare structuri de primire turistice cu funcțiuni de cazare turistică care solicită să desfășoare aceste activități;
  • se precizează faptul că, organizarea şi desfăşurarea activităţii de schimb valutar pentru persoane fizice și de încasare a cecurilor de călătorie, pe teritoriul României, de către casele de schimb valutar și entitățile care dețin în administrare structuri de primire turistice cu funcțiuni de cazare turistică, se pot realiza numai pe bază de autorizaţie și scrisoare de atribuire a codului statistic, documente cu valabilitate limitată în timp,

-autorizația este documentul în baza căruia entitatea poate să organizeze activitate de schimb valutar pentru persoane fizice și de încasare a cecurilor de călătorie, după caz și este valabilă timp de 5 ani de la data acordării, iar
-scrisoarea de atribuire a codului statistic este documentul în baza căruia o entitate poate să desfășoare efectiv activitate în punctul de schimb valutar și este valabilă de la data acordării și până la expirarea perioadei de valabilitate a autorizației deținută de entitate la momentul eliberării scrisorii de atribuire a codului statistic. Obținerea autorizației este condiționată de solicitarea și obținerea a cel puțin unei scrisori de atribuire a codului statistic.
Entitățile vizate de prezentul proiect de act normativ pot solicita obținerea autorizației pentru organizarea activității de încasare a cecurilor de călătorie,

  • la momentul solicitării autorizației pentru organizarea activității de schimb valutar, caz în care se emite o singură autorizație pe care vor fi menționate toate activitățile pe care le poate desfășura entitatea,sau
  • ulterior obținerii autorizației pentru organizarea activității de schimb valutar, caz în care se emite o autorizaţie, modificată, în sensul adăugării noii activități la activitățile deja autorizate. Această autorizație va avea acelaşi termen de valabilitate cu autorizația inițială, iar sub denumirea “Autorizaţie”, se va înscrie, cuvântul “modificare”.
  • Astfel, obținerea autorizației pentru organizarea activității de încasare a cecurilor de călătorie este condiționată de existența sau de solicitarea autorizației pentru organizarea activității de schimb valutar simultan cu solicitarea autorizației pentru organizarea activității de încasare a cecurilor de călătorie.
    Totodată, se menționează că, prin data acordării se înțelege data de întâi a lunii următoare celei în care s-a aprobat documentația depusă de entitate, în vederea obținerii autorizației și/sau a scrisorii de atribuire a codului statistic.
    – interzicerea desfăşurării activităţii de schimb valutar prin intermediul automatelor de schimb valutar, de către casele de schimb valutar și entitățile care dețin în administrare structuri de primire turistice cu funcțiuni de cazare turistică, luând în considerare faptul că, în desfăşurarea activităţii de schimb valutar trebuie asigurate măsurile de cunoaştere a clientelei, conform dispozițiilor Legii nr. 129/2019, cu modificările și completările ulterioare;
    -precizarea termenului în care entitățile a căror autorizație expiră, pot depune cererea de reautorizare însoțită de documentația aferentă, completă, respectiv cu cel puțin 60 de zile înainte de expirarea perioadei de valabilitate a autorizației.
    -stabilirea condițiilor pe care trebuie să le îndeplinească și respectiv, a documentelor pe care trebuie să le depună entitățile, în funcție de categoria din care fac parte, în vederea obținerii autorizației și a scrisorii de atribuire a codului statistic.
    Astfel, sunt stabilite atât o serie de condiții comune celor două categorii de entități care se supun procedurii de autorizare, cât și condiții specifice fiecărei categorii.

Printre condițiile comune celor două categorii de entități se regăsesc și următoarele:

  • neînregistrarea de obligații de plată restante la bugetul general consolidat, de către entitatea care solicită obținerea autorizației,
  • lipsa unei hotărâri judecătorești definitive de condamnare a entității, pentru care nu a intervenit reabilitarea,
  • lipsa unei condamnări pe plan intern sau internațional, pentru infracțiuni de spălare a banilor sau de finanțare a terorismului, atât în cazul reprezentanților legali, administratorilor, acţionarilor semnificativi sau asociaţilor entităţii care deţin părţi sociale cel puţin într-un procent egal cu cel necesar pentru un acţionar semnificativ, cât și în cazul persoanelor care dețin o funcție de conducere în cadrul entității și a persoanelor care sunt beneficiarii reali ai acestor entități. Pentru aceste ultime 2 categorii, este necesară și îndeplinirea condiției de a fi persoane potrivite și competente, în sensul dispozițiilor art. 5 alin. (6) din anexa la Ordinul președintelui Oficiului Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor nr. 37/2021 privind aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, pentru entităţile raportoare supravegheate şi controlate de Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor, în acest scop persoanele vizate având obligația depunerii unei declarații pe propria răspundere.
  • inexistența în cazierul fiscal a unor fapte sancționate de legile fiscale, financiare, vamale, precum și cele care privesc disciplina financiară, atât în cazul entității cât și în cazul reprezentanților legali, administratorilor, acţionarilor semnificativi sau asociaţilor entităţii care deţin părţi sociale cel puţin într-un procent egal cu cel necesar pentru un acţionar semnificativ.
    Condițiile specifice vizează:

I.În cazul caselor de schimb valutar,
• constituirea unui capital social, subscris și vărsat, de minimum 350.000 lei. Prin stabilirea cuantumului capitalului social, subscris și vărsat de minimum 350.000 lei, se asigură disponibilitățile bănești necesare derulării activității, la un nivel similar celui reglementat în prezent (75.000 de euro), eliminându-se în același timp obligația dovedirii provenienței sumei, ținând cont de faptul că, în practică, verificarea sursei s-a dovedit dificil de realizat.
• existența ca obiect principal de activitate, a activității de schimb valutar pentru persoane fizice și de încasare a cecurilor de călătorie, după caz, activități care sunt incluse în cod CAEN 6612 – Activităţi de intermediere a tranzacţiilor financiare – activităţi ale birourilor de schimb valutar.
Totodată, casele de schimb valutar, pot avea ca activități secundare doar din cele incluse în cod CAEN 6619-Activităţi auxiliare intermedierilor financiare, exclusiv activităţi de asigurări şi fonduri de pensii – furnizarea de servicii de remitere de bani în numele şi pe seama unei instituţii de plată sau instituții emitente de monedă electronică.

II.În cazul entităților care deţin în administrare structuri de primire turistice cu funcţiuni de cazare turistică,
• existenţa în obiectul de activitate a operațiunilor de cumpărare de valute de la persoane fizice şi de încasare a cecurilor de călătorie, după caz,
• dovedirea cu documente, a apartenenței la această categorie.
-stabilirea modalităților prin care se poate depune sau completa documentația necesară pentru obținerea autorizaţiei/scrisorii de atribuire a codului statistic, respectiv la registratura instituției, prin poștă, precum și prin intermediul poștei electronice.

-reglementarea obligațiilor pe care le au entitățile autorizate să desfășoare activitate de schimb valutar și de încasare a cecurilor de călătorie, în funcție de specificul activității, astfel:

• afișarea autorizației de schimb valutar și a scrisorii de atribuire a codului statistic, în copie, la loc vizibil, în cadrul fiecărui punct de schimb valutar,
• deținerea și utilizarea de aparate de marcat electronice fiscale specifice activității de schimb valutar,
• dotarea cu ecuson a fiecărui angajat din punctul de schimb valutar, care să conțină numele, prenumele și funcția deținută de respectiva persoană,
• existența în cadrul fiecărui punct de schimb valutar a unui registru de bani personali, completat zilnic,
• afișarea la loc vizibil a listelor cursurilor de schimb valutar, pentru vânzarea și cumpărarea de valute cotate și necotate, precum și anexarea acestora la sfârșitul zilei la registrul tranzacțiilor,
• deținerea registrului unic de control,
• respectarea programului de funcționare afișat,
• asigurarea supravegherii și înregistrării activității în fiecare punct de schimb valutar, în sistem digital, non-stop,
• notificarea Comisiei, cu privire la orice modificări intervenite în cazul schimbării administratorilor, acționarilor semnificativi sau asociaților care dețin părți sociale cel puțin într-un procent egal cu cel necesar pentru un acționar semnificativ, în termen de 10 zile lucrătoare de la data la care au intervenit modificările.
-precizarea locului unde pot fi desfășurate activitățile de schimb valutar și de încasare a cecurilor de călătorie, de către entitățile autorizate, respectiv,

  • în incinta punctului de schimb valutar, în cazul caselor de schimb valutar,
  • la recepția structurii de primire turistică, în cazul entităților care dețin în administrare structuri de primire turistice cu funcțiuni de cazare turistică.

-se stabilește că, entitățile pot începe desfășurarea activităților de schimb valutar și de încasare a cecurilor de călătorie, după caz, numai dacă dețin autorizație, respectiv scrisoare de atribuire a codului statistic eliberate de către Comisie și dacă au înscris codul statistic pe ștampila punctului de schimb valutar.
-se precizează că operațiunile de schimb valutar se realizează numai pe bază de act de identitate sau după caz, pe bază de document care atestă identitatea persoanei și care permite potrivit legii intrarea și/sau șederea pe teritoriul României, aflat în termenul de valabilitate. Astfel, persoana fizică care dorește să efectueze un schimb valutar la entitățile reglementate de prezenta hotărâre, trebuie să prezinte, în funcție de categoria din care face parte (ex: cetățean român, străin/apatrid, cetățean al statelor membre ale Uniunii Europene/Spațiului Economic European, cetățean al Confederației Elvețiene) unul dintre documentele prevăzute de OUG nr. 97/2005 privind evidența, domiciliul, reședința și actele de identitate ale cetățenilor români, republicată, cu modificările și completările ulterioare, OUG nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România, republicată, cu modificările și completările ulterioare, OUG nr. 102/2005 privind libera circulație pe teritoriul României a cetățenilor statelor membre ale Uniunii Europene, Spațiului Economic European și a Confederației Elvețiene, republicată, cu modificările și completările ulterioare, Legea nr. 122/2006 privind azilul în România, cu modificările și completările ulterioare sau Legea nr. 248/2005 privind regimul liberei circulații a cetățenilor români în strainătate, cu modificările și completările ulterioare.
 -stabilirea operațiunilor care pot fi efectuate de către entitățile autorizate să desfășoare activitate de schimb valutar și de încasare a cecurilor de călătorie, după caz, astfel:
• casele de schimb valutar pot cumpăra, respectiv vinde valute, contra monedei naționale, de la/către persoane fizice și pot încasa cecuri de călătorie, iar
• entitățile care dețin în administrare structuri de primire turistice cu funcțiuni de cazare turistică pot cumpăra valute și încasa cecuri de călătorie, exclusiv de la clienţi ai structurii de primire turistică.
 -posibilitatea ca entitatea autorizată, să-și întrerupă activitatea, în mod voluntar, într-unul sau mai multe puncte de schimb valutar, pe o perioadă limitată de timp, respectiv maximum 60 de zile calendaristice într-un interval de 12 luni consecutive, cu condiția de a notifica anterior acest lucru, direcției de specialitate, respectiv Direcției generale management al domeniilor reglementate specific din cadrul Ministerului Finanțelor. Notificarea trebuie să se realizeze cu minimum 10 zile calendaristice înainte de întreruperea activității.
 -se reglementează posibilitatea ca o entitate, să își înceteze definitiv activitatea de schimb valutar și de încasare a cecurilor de călătorie, la cerere, în unul, mai multe sau în toate punctele de schimb valutar.

 -stabilirea condițiilor în care Comisia poate dispune revocarea sau anularea autorizației acordată unei entități, precum și intervalul de timp după care entitățile astfel sancționate pot formula o nouă cerere de acordare a autorizației și a scrisorii de atribuire a codului statistic pentru cel puțin un punct de schimb valutar, respectiv 6 luni (în cazul revocării autorizației) sau 5 ani (în cazul anulării). Termenele se vor calcula fie de la data rămânerii definitive a deciziei de sancționare în sistemul căilor administrative de atac, fie de la data rămânerii definitive a deciziei de sancționare ca urmare a unei hotărâri judecătorești definitive.
 -stabilirea condițiilor în care Comisia poate dispune măsura suspendării sau revocării scrisorii de atribuire a codului statistic.
 -stabilirea organelor competente să efectueze controlul funcționării entităților autorizate de Ministerul Finanțelor, să constate contravenții și să aplice sancțiuni.

 -stabilirea unor dispoziții tranzitorii care reglementează:
• modalitatea de soluționare a cererilor depuse de entități și aflate în curs de soluționare la momentul intrării în vigoare a hotărârii,
• obligația entităților (case de schimb valutar și respectiv entități care detin în administrare structuri de primire turistice cu funcțiuni de cazare turistică) care dețin autorizație de schimb valutar (emisă în condițiile OMFP nr. 664/2012) la data intrării în vigoare a hotărârii și doresc să continue activitatea, de a depune în termen de maximum 360 de zile de la această dată, documentele necesare obținerii autorizației și scrisorii/scrisorilor de atribuire a codului statistic, potrivit noilor dispoziții, precum și posibilitatea acestor entități de a efectua operațiuni de schimb valutar până la data soluționării cererii, dacă documentația a fost depusă cu respectarea termenului prevăzut anterior,
• obligația entităților care au fost autorizate potrivit OMFP nr. 664/2012, de a depune la direcția de specialitate, autorizațiile și scrisorile de atribuire a codurilor statistice a căror valabilitate a încetat.
• încetarea valabilității autorizațiilor și scrisorilor de atribuire a codurilor statistice, emise potrivit prevederilor OMFP nr. 664/2012, în următoarele două situații:

  1. când entitățile solicită și obțin autorizația și scrisorile de atribuire a codurilor statistice înainte de împlinirea termenului de 360 de zile de la intrarea în vigoare a hotărârii, caz în care autorizația și toate scrisorile de atribuire a codurilor statistice își pierd valabilitatea la data autorizării potrivit noilor condiții.
  2. când entitățile nu solicită obținerea autorizației și a scrisorilor de atribuire a codurilor statistice și implicit nu depun documentația aferentă la direcția de specialitate, în termen de 360 de zile de la data intrării în vigoare a hotărârii, caz în care autorizația și scrisorile de atribuire a codurilor statistice își pierd valabilitatea la împlinirea termenului prevăzut anterior.
    Totodată, este stabilită data intrării în vigoare a dispozițiilor prezentei hotărâri, respectiv la 60 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, cu excepția articolelor care constituie temei pentru emiterea unor ordine de ministru și care vor intra în vigoare de la data publicării acesteia în Monitorul Oficial al României.

Articole similare

Comentariul tau aici