Administrarea casieriei unitatii

  • Inscrie-te ACUM la newsletterul GRATUIT Contzilla.ro
  • All Inclusive - toate lucrarile de specialitate - Click AICI!
  • Pentru Facturare si Gestiune recomandam Smart Bill. Incerci GRATUIT!

    In calitate de contabil, atat ca angajat intern intr-o firma cat si ca partener extern, de cele mai multe ori trebuie iti aloci timp pentru pregatirea celor implicati in intocmirea documentelor pe baza carora se vor efectua inregistrarile in contabilitate.

    Iata cateva elemente pe care ar fi bine sa le stie cei implicati in administrarea casieriei:

    Cati bani poti pastra in casierie ?

    Nu exista un anumit plafon al sumei care poate fi lasata în casieria unitatii.

    Limitarea platilor catre persoane juridice

    Limitarile cu privire la incasarile si platile care pot fi efectuate in numerar (Legea nr. 70/2015) sunt pe scurt :

    Limite incasari :

    ·         plafon zilnic de 5.000 lei de la o persoană;

    Exceptie : magazinele de tipul cash and carry la care limita unui plafon zilnic este de 10.000 lei de la o persoană.

    Limite plati:

    ·         plafon zilnic de 5.000 lei/persoană si

    ·         nu mai mult de un plafon total de 10.000 lei/zi;

    Exceptie : plăţi către magazinele de tipul cash and carry care sunt în limita unui plafon zilnic total de 10.000 lei.

    Avansuri decontare

    ·         plăţi din avansuri spre decontare, în limita unui plafon zilnic de 5.000 lei, stabilit pentru fiecare persoană care a primit avansuri spre decontare.

    All Inclusive – toate lucrarile de specialitate!!

    Interziceri :

    ·         Sunt interzise încasările fragmentate în numerar de la beneficiari pentru facturile a căror valoare este mai mare de 5.000 lei şi, respectiv, de 10.000 lei, în cazul magazinelor de tipul cash and carry, precum şi fragmentarea facturilor pentru o livrare de bunuri sau o prestare de servicii a căror valoare este mai mare de 5.000 lei, respectiv de 10.000 lei.

    ·         Sunt interzise plăţile fragmentate în numerar către furnizorii de bunuri şi servicii pentru facturile a căror valoare este mai mare de 5.000 lei şi, respectiv, de 10.000 lei, către magazinele de tipul cash and carry.

    Ce se intampla daca ai o factura la incasare sau la plata cu suma mai mare de 5.000 lei ?

    Se pot achita facturile cu valori care depăşesc plafonul de 5.000 lei, către furnizorii de bunuri şi servicii, respectiv de 10.000 lei, către magazinele de tipul cash and carry, astfel: 5.000 lei/10.000 lei în numerar, suma care depăşeşte acest plafon putând fi achitată numai prin instrumente de plată fără numerar.

    Imprumuturi

    Operaţiunile de încasări în numerar de la persoane fizice, reprezentând cesiuni de creanţe, primiri de împrumuturi sau alte finanţări, precum şi contravaloarea unor livrări de bunuri sau a unor prestări de servicii se efectuează în limita unui plafon zilnic de 10.000 lei de la o persoană.

    Dividende acordate persoanelor fizice

    Operaţiunile de plăţi în numerar efectuate către persoane fizice, reprezentând contravaloarea unor achiziţii de bunuri sau a unor prestări de servicii, dividende, cesiuni de creanţe sau alte drepturi şi restituiri de împrumuturi sau alte finanţări se efectuează cu încadrarea în plafonul zilnic de 10.000 lei către o persoană. Sunt interzise plăţile fragmentate în numerar către o persoană, pentru tranzacţiile mai mari de 10.000 lei.

    Nu se aplica limitari pentru:

    a) depunerea de numerar în conturile deschise la banci;

    b) plata cheltuielilor de deplasare în interes de serviciu, în limita sumelor cuvenite pentru plata transportului, a diurnei, a indemnizaţiei şi a cazării pe timpul deplasării, precum şi a cheltuielilor neprevăzute efectuate în acest sens;

    c) plata în numerar a impozitelor, taxelor, contribuţiilor, amenzilor şi a altor obligaţii datorate bugetului general consolidat al statului;

    d) retragerea de numerar din conturi deschise la banci pentru plata salariilor ;

    e) transferarea de sume prin intermediul instituţiilor care prestează servicii de plată autorizate de Banca Naţională a României sau autorizate în alt stat membru al Uniunii Europene şi notificate către Banca Naţională a României, potrivit legii;

    f) depunerea de numerar în automate ce funcţionează pe baza acceptatoarelor de bancnote sau monede.

    Documentele contabile utilizate în administrarea casieriei, sunt:

    Registrul de casã ;

    -Este documentul in care se inregistreaza zilnic incasarile si platile in numerar efectuate prin casieria unitatii;

    -Se intocmeste un registru pentru lei si cate unul separat pentru fiecare valuta cu care se lucreaza.

    -La sfarsit de zi se stabileste soldul de casa .

    -Soldul de la sfarsitul zilei se preia ca sold initial la inceputul zilei urmatoare.

    -Se poate intocmi manual sau electronic.

    Dispoziţia de încasare/platã ;

    Acest document este :

    -o dispoziţie pentru casierie, în vederea achitării în numerar a unor sume, potrivit dispoziţiilor legale, inclusiv a avansurilor aprobate pentru cheltuieli de deplasare, precum şi a diferenţei de încasat de către titularul de avans în cazul justificării unor sume mai mari decât avansul primit, pentru procurare de materiale etc.;

    -dispoziţie pentru casierie, în vederea încasării în numerar a unor sume care nu reprezintă venituri din activitatea de exploatare, potrivit dispoziţiilor legale;

    -document justificativ de înregistrare în registrul de casă şi în contabilitate, în cazul plăţilor în numerar efectuate fără alt document justificativ

    All Inclusive – toate lucrarile de specialitate!!

    • Chitanta

    Este un document justificativ pentru depunerea unei sume în numerar la casieria unităţii:

    -o suma incasata de la un client,

    -o restituire a avansului cu ocazia deplasarii, etc.


    Articole similare

  • Autor: Delia Mircea
  • Profil Google Plus Delia Mircea

  • Articole similare

    Comments are closed.

    Distribuie acest articol: