Administrarea casieriei unitatii

  • Inscrie-te ACUM la newsletterul GRATUIT Contzilla.ro
  • All Inclusive - toate lucrarile de specialitate - Click AICI!
  • Pentru Facturare si Gestiune recomandam Smart Bill. Incerci GRATUIT!

    In calitate de contabil, atat ca angajat intern intr-o firma cat si ca partener extern, de cele mai multe ori trebuie iti aloci timp pentru pregatirea celor implicati in intocmirea documentelor pe baza carora se vor efectua inregistrarile in contabilitate.

    Iata cateva elemente pe care ar fi bine sa le stie cei implicati in administrarea casieriei:

    Cati bani poti pastra in casierie ?

    Nu exista un anumit plafon al sumei care poate fi lasata in casieria unitatii.

    Limitarea platilor catre persoane juridice

    Limitarile cu privire la incasarile si platile care pot fi efectuate in numerar (Legea nr. 70/2015) sunt pe scurt:

    Limite incasari:

    ·         plafon zilnic de 5.000 lei de la o persoana;

    Exceptie: magazinele de tipul cash and carry la care limita unui plafon zilnic este de 10.000 lei de la o persoană.

    Limite plati:

    ·         plafon zilnic de 5.000 lei/persoana si

    ·         nu mai mult de un plafon total de 10.000 lei/zi;

    Exceptie: plati catre magazinele de tipul cash and carry care sunt in limita unui plafon zilnic total de 10.000 lei.

    Avansuri decontare

    ·         plati din avansuri spre decontare, in limita unui plafon zilnic de 5.000 lei, stabilit pentru fiecare persoana care a primit avansuri spre decontare.

    All Inclusive – toate lucrarile de specialitate!!

    Interziceri :

    ·         Sunt interzise incasarile fragmentate in numerar de la beneficiari pentru facturile a caror valoare este mai mare de 5.000 lei si, respectiv, de 10.000 lei, in cazul magazinelor de tipul cash and carry, precum si fragmentarea facturilor pentru o livrare de bunuri sau o prestare de servicii a caror valoare este mai mare de 5.000 lei, respectiv de 10.000 lei.

    ·         Sunt interzise platile fragmentate in numerar catre furnizorii de bunuri si servicii pentru facturile a caror valoare este mai mare de 5.000 lei si, respectiv, de 10.000 lei, catre magazinele de tipul cash and carry.

    Ce se intampla daca ai o factura la incasare sau la plata cu suma mai mare de 5.000 lei ?

    Se pot achita facturile cu valori care depasesc plafonul de 5.000 lei, catre furnizorii de bunuri si servicii, respectiv de 10.000 lei, catre magazinele de tipul cash and carry, astfel: 5.000 lei/10.000 lei in numerar, suma care depaseste acest plafon putand fi achitata numai prin instrumente de plata fara numerar.

    Imprumuturi

    Operatiunile de incasari in numerar de la persoane fizice, reprezentand cesiuni de creante, primiri de imprumuturi sau alte finantari, precum si contravaloarea unor livrari de bunuri sau a unor prestari de servicii se efectueaza in limita unui plafon zilnic de 10.000 lei de la o persoana.

    Dividende acordate persoanelor fizice

    Operatiunile de plati in numerar efectuate catre persoane fizice, reprezentand contravaloarea unor achizitii de bunuri sau a unor prestari de servicii, dividende, cesiuni de creante sau alte drepturi si restituiri de imprumuturi sau alte finantari se efectueaza cu incadrarea in plafonul zilnic de 10.000 lei catre o persoana. Sunt interzise platile fragmentate in numerar catre o persoana, pentru tranzactiile mai mari de 10.000 lei.

    Nu se aplica limitari pentru:

    a) depunerea de numerar in conturile deschise la banci;

    b) plata cheltuielilor de deplasare in interes de serviciu, in limita sumelor cuvenite pentru plata transportului, a diurnei, a indemnizatiei si a cazarii pe timpul deplasarii, precum si a cheltuielilor neprevazute efectuate in acest sens;

    c) plata in numerar a impozitelor, taxelor, contributiilor, amenzilor si a altor obligatii datorate bugetului general consolidat al statului;

    d) retragerea de numerar din conturi deschise la banci pentru plata salariilor ;

    e) transferarea de sume prin intermediul institutiilor care presteaza servicii de plata autorizate de BNR sau autorizate in alt stat membru al UE si notificate catre BNR, potrivit legii;

    f) depunerea de numerar in automate ce functioneaza pe baza acceptatoarelor de bancnote sau monede.

    Documentele contabile utilizate in administrarea casieriei, sunt:

    Registrul de casa;

    -Este documentul in care se inregistreaza zilnic incasarile si platile in numerar efectuate prin casieria unitatii;

    -Se intocmeste un registru pentru lei si cate unul separat pentru fiecare valuta cu care se lucreaza.

    -La sfarsit de zi se stabileste soldul de casa .

    -Soldul de la sfarsitul zilei se preia ca sold initial la inceputul zilei urmatoare.

    -Se poate intocmi manual sau electronic.

    Dispoziţia de incasare/plata;

    Acest document este:

    -o dispozitie pentru casierie, in vederea achitarii in numerar a unor sume, potrivit dispozitiilor legale, inclusiv a avansurilor aprobate pentru cheltuieli de deplasare, precum si a diferentei de incasat de catre titularul de avans in cazul justificarii unor sume mai mari decat avansul primit, pentru procurare de materiale etc.;

    -dispozitie pentru casierie, in vederea incasarii in numerar a unor sume care nu reprezinta venituri din activitatea de exploatare, potrivit dispozitiilor legale;

    -document justificativ de inregistrare in registrul de casa si in contabilitate, in cazul platilor in numerar efectuate fara alt document justificativ.

    All Inclusive – toate lucrarile de specialitate!!

    • Chitanta

    Este un document justificativ pentru depunerea unei sume in numerar la casieria unitatii:

    -o suma incasata de la un client;

    -o restituire a avansului cu ocazia deplasarii, etc.

    Articole similare

  • Autor: Delia Mircea
  • Profil Google Plus Delia Mircea

  • Articole similare

    Comments are closed.

    Distribuie acest articol: