Ce verificari se fac la final de an pentru imobilizari si obiecte de inventar?

Pentru Facturare si Gestiune recomandam SmartBill. Incerci GRATUIT!

Finalul exercitiului financiar este un moment al verificarilor contabile, verificari care se fac si datorita inventarului anual, obligatoriu pentru toate firmele.

Un loc important in cadrul acestora il ocupa activele fizice – imobilizarile corporale si obiectele de inventar.

Iata cateva verificari care se pot face:

  1. Valoarea de intrare din registrul imobilizarilor corespunde cu soldul debitor al conturilor de imobilizari la finalul perioadei.
  2. Valoarea amortizata la 31 decembrie  corespunde cu soldul creditor al conturilor de amortizare cumulata la aceeasi data.
  3. Verificarea ca amortizarea lunara a fost inregistrata pentru toate imobilizarile, mai putin exceptiile- mijloacele fixe neamortizabile -cum sunt de exemplu terenurile.
  4. Verificarea pentru depreciere a mijloacelor fixe si constituirea de ajustari de valoare daca este necesar.
  5. In privinta imobilizarilor, se mai poate verifica registrul mijloacelor fixe pentru a respecta ecuatia simpla:  sold initial +intrari- iesiri =sold final.
  6. Verificarea imobilizarilor in curs de executie, respectiv care din bunurile inregistrate pe aceste conturi sunt realmente in curs de executie  si pentru cele care sunt gata de a fi puse in functiune, receptionarea (trecerea de pe investitii in curs pe conturile de mijloace fixe).
  7. Daca pentru toate iesirile din gestiune exista documente justificative: facturi de vanzare, procese verbale de casare, etc.
  8. In cazul in care firma este platitoare de TVA se va verifica daca s-a ajustat TVA in cazul bunurilor de capital scoase din evidenta.
  9. Verificarea soldului contului de obiecte de inventar. Daca in cursul lunii au fost  achizitionate obiecte de inventar si date in folosinta, trebuie descarcat contul 303 de soldul respectiv. In sodul contului 303 trebuie sa ramana doar obiectele de inventar care inca nu au fost date in folosinta.

Daca utilizezi programul de contabilitate de la SmartBill, toate aceste verificari se fac mult mai usor.

Ai la dispozitie un modul intitulat Active, disponibil in aplicatia de contabilitate. Aici poti urmari gestiunea imobilizarilor dar si a obiectelor de inventar.

In Sectiunea Imobilizari, poti genera si vizualiza Registrul imobilizarilor, de unde poti efectua si introduceri si modificari.

Poti sa iti importi intregul registru din excel, daca doresti sa incepi utilizarea SmartBill Conta.

Tot aici poti gasi facilitatea Reconciliere imobilizari care iti permite sa verfici concordanta dintre gestiune si contabilitate.

Raportul genereaza notele care constitutie o diferenta dintre cele doua.

In felul acesta nu mai trebuie sa incepi verificari detaliate, consumatoare de timp.

Un alt raport util este balanta imobilizarilor, care iti permite sa vezi pe fiecare imobilizare in parte, dar si cumulat, situatia soldurilor initiale si a miscarilor.

Este un raport complex, pe care il poti adapta in functie de campurile pe care doresti sa le vizualizezi, alegand din lista de mai jos:

In ce priveste lista obiectelor de inventar, in SmartBill Conta poti tine lista cu obiecte de inventar, pe care poti sa o completezi pe masura ce achizitionezi imobilizari, dar si ulterior.

In felul acesta, la inventarierea anuala nu va mai trebui sa pregatesti alte liste suplimentare.

Articole similare

Comentariul tau aici