Cererea de autorizare pentru reprezentanta unei societati straine

Baza legala: Legea 571/2003 privind Codul fiscal cu completari si modificari ulterioare; Legea 31/1990 cu completari si modificari ulterioare.

Dupa cum prevede legea, cererea de autorizare a reprezentantei unei societati straine in Romania se depune la Directia Politici Comerciale din cadrul Ministerului Economiei si trebuie sa contina urmatoarele elemente:

– sediul social al societatii-mama;

– obiectul de activitate al reprezentantei in concordanta cu obiectul societatii-mama si cu prevederile legale referitoare la activitatile permise unei reprezentante;

– durata de functionare a reprezentantei;

– numarul si functiile persoanelor propuse pentru a fi angajate in cadrul reprezentantei.

In situatia in care persoanele care vor fi angajatein cadrul reprezentantei sunt cetateni straini, in cererea de autorizare se vor mentiona si:

– numele, prenumele si domiciliul lor in strainatate;

– functia pe care o detin la societatea straina;

– functia in cadrul reprezentantei.

Este important de amintit ca persoanele de cetatenie romana care sunt angajate in cadrul reprezentantei nu au voie sa detina o alta functie intr-o unitate de stat cu sediul in Romania pe perioada contractului lor cu reprezentanta.

La momentul depunerii cererii de autorizare a reprezentantei, aceasta trebuie sa aiba anexate urmatoarele documente:

– atestat emis de Registrul Comertului (Camera de Comert) din tara in care isi are sediul societatea-mama, care sa confirme existenta legala, obiectul de activitate si capitalul social al acesteia (originalul si traducerea legalizata in limba romana);

– certificat de bonitate eliberat de o banca prin care societatea-mama isi desfasoara principalele operatiuni financiare (originalul si traducerea legalizata in limba romana);

– statutul sau alte documente relevante privind forma de organizare si modul de functionare al societatii-mama (in copie si traducerea legalizata in limba romana);

– imputernicire data de societatea-mama sefului reprezentantei sa actioneze in mod valabil pentru operatiunile reprezentantei – autentificata de notar sau certificata de jurist (originalul si traducerea legalizata in limba romana);

– dovada sediului reprezentantei pe teritoriul Romaniei – contract de inchiriere, contract de comodat, titlu de proprietate etc. (in copie);

– dovada achitarii taxei de functionare de 1200 de dolari/an (300 de dolari/trimestru) platibila in lei la cursul BNR din ziua platii –certificat eliberat de Agentia Nationala Fiscala, Directia Generala a Finantelor Publice – Serviciul Reprezentante Straine si Ambasade la nivel de Bucuresti sau de catre Administratia Financiara Judeteana la nivel teritorial.

Sa mai subliniem ca, potrivit legii,reprezentanta poate desfasura pe teritoriul Romaniei doar activitati-suport pentru societatea-mama, cum sunt:

– activitatile de reclama (marketing, promovare si publicitate);

– furnizarea catre societatea-mama de informatii pentru cercetari stiintifice sau pentru activitati similare care au un caracter preparator sau auxiliar pentru societatea straina.

In multe cazuri reprezentanta are rolul:

– unui intermediar intre societatea-mama din strainatate si partenerii de afaceri din Romania ai acesteia, actionand ca un mandatar al societatii-mama (in numele si pe seama acesteia);

– unui comisionar (in nume propriu, dar pe seama societatii-mama).

In concluzie, reprezentanta unei societati straine in Romania asa cum o defineste cadrul legal mai sus mentionat nu poate desfasura activitati comerciale.

 

Autorul articolului : Sergiu Cobirzan, expert contabil si auditor financiar.

Click aici pentru profilul de Linkedin al autorului.

Articole similare

Comentariul tau aici