Pentru Facturare si Gestiune recomandam SmartBill. Incerci GRATUIT!
O societate emite o factura pentru o livrare intracomunitara de bunuri la care se adauga si trasport. Factura are practic doua linii: o linie cu produsul livrat si o linie cu transportul aferent.
Cum se declara cele doua pozitii in D390 ?
Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal pentru art 286 arata la alin (6) urmatoarele:
” Cheltuielile cu transportul bunurilor livrate intracomunitar sau alte cheltuieli accesorii, cum sunt cele de asigurare sau de ambalare, se cuprind în baza impozabilă a livrării intracomunitare numai dacă, potrivit prevederilor contractuale, acestea cad în sarcina vânzătorului.“
Din punct de vedere fiscal, expresia “o cheltuială cade în sarcina cuiva” înseamnă că acea persoană sau entitate este responsabilă să suporte cheltuiala respectivă și, implicit, să o înregistreze în contabilitatea sa. Aceasta implică faptul că persoana sau entitatea în cauză va deduce cheltuiala respectivă din veniturile sale, reducând astfel baza impozabilă pe care se calculează impozitul.
Asadar, daca aceste cheltuieli de transport cad in sarcina vanzatorului, ele intra in baza de calcul a livrarii intracomunitare. Se declara la fel ca bunurile, ca livrare intracmomunitara – atribut “L” in D 390.
Contractul incheiat intre parti sau clauzele de livrare indica in sarcina cui cad cheltuielile cu transportul.
Tot in norme regasim si un exemplu, insa pentru livrari pe teritoriul Romaniei:
O persoană impozabilă înregistrată în scopuri de TVA încheie un contract pentru livrarea unor bunuri pe teritoriul României către o altă persoană impozabilă. Toate cheltuielile de transport, asigurare pe timpul transportului, încărcare-descărcare, manipulare sunt în sarcina furnizorului, dar se recuperează de la client. Respectivele cheltuieli reprezintă cheltuieli accesorii livrării de bunuri, care se includ în baza de impozitare a livrării, beneficiind de tratamentul fiscal al tranzacției principale. Refacturarea acestora nu reprezintă o refacturare de cheltuieli în sensul pct. 31.