Pentru Facturare si Gestiune recomandam Smart Bill. Incerci GRATUIT!
Ministerul Finantelor a publicat pe data de 8 noiembrie 2024 un proiect de Ordonanță de urgență pentru modificarea și completarea Legii nr.162/2017 privind auditul statutar al situaţiilor financiare anuale şi al situaţiilor financiare anuale consolidate şi de modificare a unor acte normative, precum și a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.75/1999 privind activitatea de audit financiar.
Proiectul de act normativ a fost elaborat pentru implementarea în legislația națională a prevederilor Directivei (UE) 2022/2464 și în contextul necesității îndeplinirii obligațiilor de transpunere a directivelor europene, având în vedere dispozițiile art. 5 alin. (1) din Directiva (UE) 2022/2464 a Parlamentului European și a Consiliului din 14 decembrie 2022, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L nr. 322 din data de 16 decembrie 2022 (Directiva (UE) 2022/2464 sau Directiva CSRD).
Prin adoptarea Directivei CSRD s-a dorit îmbunătățirea raportării de informații sociale și de mediu de către entități, în sensul sporirii
standardizării, a consecvenței și comparabilității informațiilor nefinanciare prezentate în întreaga Uniune.
În mod similar cu prevederile relevante pentru domeniul auditului statutar, este necesar ca prevederile Legii nr.162/2017 să fie corelate cu prevederile europene în ceea ce privește raportarea privind durabilitatea de către întreprinderi.
In aplicarea Directivei CSRD se propun modificări și completări ale Legii nr. 162/2017 cu scopul de a stabili prevederi clare în ceea ce privește asigurarea raportării privind durabilitatea pentru entitățile care intră în domeniul de aplicare a directivei și pentru cele care decid să raporteze voluntar.
Acestea vizează cerințele impuse pentru efectuarea asigurării raportării privind durabilitatea, în mod similar cu cerințele specifice domeniului auditului statutar, dintre care, cele mai importante sunt următoarele:
- introducerea unor definiții noi (partenerul-cheie de durabilitate, raportarea și asigurarea raportării privind durabilitatea, etc.);
- completarea definițiilor existente prevăzute la art. 2, cu prevederile referitoare la asigurarea raportării privind durabilitatea;
- introducerea condițiilor de autorizare pentru persoanele care doresc să efectueze asigurarea raportării privind durabilitatea (în special în ceea ce privește stagiul de pregătire practică, examenul de competență);
- stabilirea cerințelor specifice de formare pentru auditorii financiari, precum și pentru persoanele fizice și auditorii financiari din alt stat membru aflate în proces de autorizare ca auditori financiari până la data de 1 ianuarie 2026, în vederea efectuării asigurării raportării privind durabilitatea;
- completarea art. 15 și 16 din lege cu privire la informațiile cuprinse în Registrul Public Electronic;
- completarea art. 29 din lege, în sensul reglementării cerințelor privind efectuarea asigurării privind durabilitatea;
- reglementarea aspectelor privind întocmirea, conținutul și semnarea raportului de asigurare, în conformitate cu standardele de asigurare;
- reglementarea serviciilor interzise non audit pentru situațiile în care auditorul sau firma de audit efectuează asigurarea raportării privind durabilitatea;
- completarea cerințelor prevăzute la art. 35 cu cerințe de pregătire și experiență în domeniul durabilității pentru persoanele care efectuează inspecții (inspectori);
- modificarea art. 65, în sensul completării atribuțiilor stabilite membrilor comitetului de audit cu atribuții privind asigurarea raportării privind durabilitatea;
- completarea art. 67 și 68 cu privire la înregistrarea auditorilor și a entitătilor de audit din țări terțe, în scopul efectuării asigurării raportării privind durabilitatea.