In Monitorul oficial 667/24.9.2012 a fost publicata Hotararea nr. 902 din 09.01.2012 privind aprobarea taxelor și tarifelor pentru operațiunile efectuate de Oficiul Național al Registrului Comerțului și oficiile registrului comerțului de pe lângă tribunale.
Art. 1 – Se aprobă taxele pentru operațiunile efectuate de Oficiul Național al Registrului Comerțului și oficiile registrului comerțului de pe lângă tribunale, prevăzute în anexa nr. 1.
Art. 2
(1) – Se aprobă tarifele pentru eliberarea de către Oficiul Național al Registrului Comerțului și oficiile registrului comerțului de pe lângă tribunale de informații privind datele înregistrate în registrul comerțului computerizat, prevăzute în anexa nr. 2.
(2) – Pentru cererile de eliberare de informații prevăzute la nr. crt. 2-5 din anexa nr. 2 se aplică tarife suplimentare de 30% pentru soluționarea cererii în termen de 5 zile lucrătoare de la data înregistrării.
Art. 3
(1) – Informațiile prevăzute în anexa nr. 2 și/sau copiile simple/certificate de pe înregistrările efectuate în registrul comerțului și de pe actele prezentate, precum și certificatele constatatoare că un anumit act sau fapt este sau nu este înregistrat sunt eliberate autorităților și instituțiilor publice, cu excepția celor finanțate integral din venituri proprii, precum și altor persoane juridice prevăzute de lege, fără plata tarifelor, pe baza protocoalelor de colaborare încheiate în acest scop.
(2) – Oficiul Național al Registrului Comerțului eliberează cu titlu gratuit ziariștilor și reprezentanților mijloacelor de informare în masă informații din registrul comerțului.
(3) – Informațiile eliberate de Oficiul Național al Registrului Comerțului în condițiile alin. (2) pot fi utilizate numai în scopul informării opiniei publice.
(4) – Informațiile și certificatele constatatoare eliberate de Oficiul Național al Registrului Comerțului și oficiile registrului comerțului de pe lângă tribunale se furnizează în limba română.
Art. 4
(1) – Pentru serviciile auxiliare prestate de Oficiul Național al Registrului Comerțului și oficiile registrului comerțului de pe lângă tribunale, nivelul tarifelor pentru multiplicarea documentelor, transmiterea de documente prin fax, prin poștă, în țară, tehnoredactarea cererilor și declarațiilor, îndrumarea pentru completarea corectă a cererilor adresate registrului comerțului, altele decât cererile de înregistrare și autorizare a funcționării, și alte asemenea servicii, precum și expedierea de documente, prin poștă, în străinătate, cu/fără confirmare de primire, se stabilesc în mod unitar prin ordin al ministrului justiției, pe bază de calculație de preț.
(2) – Serviciile de transmitere de acte și informații prin e-mail se prestează cu titlu gratuit.
Art. 5
(1) – În cazul în care se achită o sumă în plus față de suma stabilită prin prezenta hotărâre, taxele și/sau tarifele se vor restitui potrivit dispozițiilor Ordonanței Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările și completările ulterioare.
(2) – În cazul renunțării la soluționarea cererilor adresate Oficiului Național al Registrului Comerțului și/sau oficiilor registrului comerțului de pe lângă tribunale, precum și în cazul respingerii cererilor de înregistrare, taxele și tarifele achitate de solicitant nu se restituie.
(3) – Prin excepție de la prevederile alin. (2), taxele și tarifele se vor restitui integral în cazul cererilor adresate Oficiului Național al Registrului Comerțului și/sau oficiilor registrului comerțului de pe lângă tribunale la a căror soluționare se renunță în aceeași zi în care au fost achitate taxele/tarifele aferente cererii.
Art. 6
(1) – Oficiul Național al Registrului Comerțului și oficiile registrului comerțului de pe lângă tribunale colectează taxele și tarifele aferente unor activități și/sau fonduri cu destinație specială și, după caz, le virează în contul persoanelor juridice beneficiare, prevăzute de lege.
(2) – Persoanele juridice beneficiare sau, după caz, cele care administrează fondurile cu destinație specială prevăzute la alin. (1) suportă comisioanele percepute, inclusiv de oficiile registrului comerțului, pentru operațiunile de plăți derulate prin intermediul sistemului de decontare și plăți, aferente colectării și virării taxelor și tarifelor prevăzute la alin. (1).
Art. 7
(1) – Taxele și tarifele se pot achita în numerar, prin virament bancar în conturile deschise la Trezoreria Statului, și online, prin portalul de servicii al Oficiului Național al Registrului Comerțului.
(2) – Taxele și tarifele se pot achita și prin intermediul Sistemului național electronic de plată online a taxelor și impozitelor utilizând cardul bancar.
Art. 8 – Anexele nr. 1 și 2 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 9
(1) – Prezenta hotărâre intră în vigoare la 60 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) – Prevederile art. 7 alin. (2) se aplică de la data la care interconectarea Oficiului Național al Registrului Comerțului cu Sistemul electronic național este operațională.
Art. 10 – La data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 113/2010 privind aprobarea taxelor și tarifelor pentru operațiunile efectuate de Oficiul Național al Registrului Comerțului și oficiile registrului comerțului de pe lângă tribunale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 130 din 25 februarie 2010.
PRIM-MINISTRU VICTOR-VIOREL PONTA
Ministrul justiției, Mona Maria Pivniceru
Ministrul comunicațiilor și societății informaționale, Dan Nica Viceprim-ministru, ministrul finanțelor publice, Florin Georgescu
București, 1 septembrie 2012. Nr. 902.