Opinie: Ce s-ar mai putea debirocratiza in contabilitatea firmelor mici?

Pentru Facturare si Gestiune recomandam SmartBill. Incerci GRATUIT!

Azi am inceput sa lucrez la un bilant, pentru o firma, al carei administrator sunt, si am avut mai multe constatari. Le descriu mai jos. S-au mai adaugat si altele, nu toate legate de bilant.

In economia Romaniei functioneaza foarte multe firme mici – microintreprinderi cu asociat unic, fara salariati, care de multe ori sunt detinute de salariati ai altor companii, care doresc sa desfoare si o alta activitate pe langa cea de salariat, uneori pentru a-si completa veniturile, alteori pentru a urma o pasiune sau pentru a-si construi din timp un loc in care sa isi desfasoare activitatea dupa renuntatea la locul de munca din respectiva companie.
Desi in cursul anilor 2020-2021 am regasit mai multe masuri de debirocratizare, mai exista insa destul de multe masuri de luat. Opinia noastra este ca ar mai fi nevoie si de urmatoarele:

• renuntarea la registrul unic de control, sau macar convertirea lui intr-un format electronic. In prezent, firmele trebuie sa achizitioneze acest registru in format fizic, contra cost de la ANAF. Aceasta insemna deplasarea la ANAF, achizitia lui in format fizic si apoi pastrarea lui la sediul firmei. Nu mai discutam despre formatul si dimensiunea absolut iesita din normal a acestuia.
• anexele la bilant : in acest moment o microentitate trebuie sa depuna ca anexe la bilant:

  1. propunerea de distribuire a profitului sau de acoperire a pierderii contabile.
  2. prima pagină din situațiile financiare anuale listată cu ajutorul programului de asistență
  3. informatiile de prezentat de catre microentitati sau notele explicative dupa caz.
  4. o declarație scrisă a persoanelor prevăzute la art. 10 alin. (1) din Legea nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, prin care își asumă răspunderea pentru întocmirea situațiilor financiare anuale și confirmă că:

a) politicile contabile utilizate la întocmirea situațiilor financiare anuale sunt în conformitate cu reglementările contabile aplicabile;
b) situațiile financiare anuale oferă o imagine fidelă a poziției financiare, performanței financiare și a celorlalte informații referitoare la activitatea desfășurată;
c)persoana juridică își desfășoară activitatea în condiții de continuitate.
Aceasta declaratie scrisa ca se respecta cele 3 puncte enumerate mai sus (care ar trebui sa fie o conditie sine qua non pentru orice raportare contabila) precum si raportul administratorului, ar putea fi eliminata la microentitati fiind o simpla formalitate.

De asemenea, prima pagina care trebuie semnata si scanata ar putea fi eliminata, fiind tot o formalitate.
• in cazul in care microintreprinderea are si salariati, care intra in concediu medical, procesul de recuperare a sumelor de la FNUASS presupune pregatirea unei documentatii, depunerea ei (in functie de casa de sanatate, in anumite locuri se poate depune numai in format fizic) si lipsa oricarei predictibilitati privind momentul incasarii sumelor. In schimb, daca tu, ca angajator nu respecti termenul de 90 de zile pentru depunerea documentatiei, pierzi dreptul de recuperare a sumelor.Daca de exemplu ai doua locuri de munca, va trebui sa depui la AJOFM certificatul de concediu medical la primul loc de munca iar la al doilea sa depui o copie vizata de medicul care a eliberat concediul – chiar daca originalul il depui la aceeasi institutie.
• comunicarea locurilor de munca vacante catre AJOFM. Acesta este un lucru in plus care nu aduce nici un beneficiu firmelor, mai ales ca recrutarile in general nu se fac pe filiera AJOFM. Firmele din domeniul privat recruteaza personal apeland de regula la consultanti din domeniul privat, la firme specializate sau la personal intern. Asadar, aceasta obligatie de declarare a locurilor de munca vacante si apoi de declarare a ocuparii lor ar trebui eliminata.
• o alta masura care nu tine de debirocratizare ci mai degraba de fluidizarea anumitor procese este alegerea si instruirea atenta a personalului care raspunde in call center la ANAF, ITM, AJOFM. Asta fiindca sunt angajatori cu mai putina experienta, poate aflati la inceput de drum, care pur si simplu intreaba cum ar trebui sa procedeze corect. Insa daca informatiile primite nu sunt corecte, atunci modul lor de lucru, daca se bazeaza pe aceste informatii nu va fi unul corect. De exemplu, atunci cand soliciti informatii telefonice ti se transmit lacunar anumite cerinte, iar cand depui dosarul pentru o anumita solicitare constati ca lipsesc anumite documente si ca nu indeplinesti de fapt conditiile. De cele mai multe ori, daca completezi formularele de pe site-urile institutiilor constati ca atunci cand vrei sa le depui la ghiseu nu mai sunt actuale. Cred ca vi s-a intamplat si voua. Informatiile ar trebui sa transparente si actualizate pe site-urile institutiilor. Orice firma- fie ca are o experienta de 10 ani sau de o luna, ar trebui sa poate depune documentatiile necesare pentru diferite subventii, facilitati. A trecut momentul in care beneficiarii sunt numai dintr-o nisa privilegiata a prieteniei cu functionarii institutiilor.
• pe de alta parte, atunci cand depui o cerere la o institutie, trebuie sa astepti 45 de zile sa primesti un raspuns. Daca tu, ca firma privata le-ai raspunde clientilor tai in 45 de zile, s-ar putea sa ai o problema in a-i mai pastra.
• daca tu, ANAF, pui pe site declaratia 711 vineri 23.04.2021 si ultima zi de depunere este luni 26.04.2021 ai o mare problema de raportare. Fiindca nu lasi nici macar un termen de cateva zile ca firmele sa se documenteze referitor la formular si la ordinul publicat in MOF si apoi sa reuseasca sa declare. Contabilii trebuie sa fie mereu la datorie, fara nici o posibilitate sa isi asigure un concediu, fie el si de cateva zile inainte de sarbatori. Si nu e prima data. Stim cu totii.
• ITM publica mereu statistici cu amenzile acordate si inspectiile efectuate. Dar nu ar fi mai util sa publice materiale informative, spete explicate, mai ales in zonele gri, in care inca exista intrebari ? Sau sa organizeze campanii de informare ? sau alte masuri ? Cu ce ne ajuta pe noi, firmele, care incercam sa supravietuim si sa aducem taxe acestui stat aceste statistici ? Mai bine un serviciu de call center eficient, personal prietenos, ce spui ITM ?
• iar daca tot suntem in zona de raportare sa discutam si de DAC6 – pe langa ghidul publicat care nu te ajuta prea mult sa identifici ce si cum trebuie raportat (pare un extras dintr-o directiva sau tradus dupa un material din afara dupa parerea mea) si in care la final ai o recomandare sa suni la call center sau sa adresezi intrebarea la ANAF, nu ai nici o clarificare: daca adresezi o intrebare in care nu specifici exact datele companiei – evident primesti mesajul standard ca nu poti primi raspuns (ce convenabil). Asadar, trebuie sa recurgi la un consultant extern, care are experienta pe acest domeniu, deci un alt cost pentru companii.

Sigur lista de masuri nu e completa. Te asteptam sa ne scrii propunerile si situatiile cu care te-ai confruntat, in comentarii.

Articole similare

3 Thoughts to “Opinie: Ce s-ar mai putea debirocratiza in contabilitatea firmelor mici?”

  1. MARIN

    BUN ARTICOLUL : Opinie: Ce s-ar mai putea debirocratiza in contabilitatea firmelor mici ?
    AR MAI FI :
    1. FIRMELE FARA ACTIVITATTE SA DEPUNA ANUAL DECLARATIA 100 ( ORICUM NU AU CE DA DECLARE CA NU AU ACTIVITATE )
    2. PAROLA DE LA ITM SA POATA FI OBTINUTA INTRAND DOAR PE PAGINA LOR ( ORICUM LASAM TOATE DATELE PERSONALE ) CU DEMNATURA DIGITALA
    3. RASPUNSUL ANAF LA CERERI IN CEL MULT 5 ZILE DE LA SESIZARE !
    4. FOLOSIREA PLANULUI DE CONTURI SIMPLIFICAT PENTRU MICROINTREPRINDERI .
    5. REDUCEREA/ COMASAREA UNOR DECLARATII
    6. ETC

  2. Marian Socol

    Buna ziua. Intotdeauna e loc de mai bine! De exemplu:
    1. O firma care are ca angajat doar contabilul, si care contabil lucreaza numai acasa la el, de ce oare trebuie sa mai intocmesc, evident cu un consuktant de specialitate, ditamai biblioraftul pt protectia muncii? Nu mai vorbesc de costuri!
    2. NIR-ul. O firma vinde doar pe emag de exemplu unul sau 10 produse. Gestiunea este unica, lucreaza numai asociatul unic! De ce sa mai intocmesc NIR-uri? Poate doar daca constat diferente, pe care si pe alea le discut direct telefonic cu furnizorul dar pe baza facturii, nu a NIR-ului.
    3. Inventarul! O suma de declaratii semnate de acelasi sarac de asociat unic! Adica el isi declara lui! De regula firmele f mici, cu 1-10 produse la vanzare isi tin evidenta zilnic, ce sa mai intocmesc dosar pt inventariere ca si VODAFONE, de exemplu?
    Altele de acelasi “calibru” birocratic: contract de gunoi, contract de dezinsectie, contract pt masurarea rezistentei la prize, etc…etc! Suntem normali? Multi lucreaza acum de acasa!!! Mai ales cei cu comert electronic!
    4. Am avut i firma mica in USA! La contabil( o data pe an pt o declaratie cam ca la noi la pf) m-am dus cu inventar, etc…ca la noi! Contabilul mi-a zis:” ce-i cu astea?”. Pai ca sa se vada stocuri, situatia…La care contabilul mi-a zis:” nu ma intereseaza ce faci tu cu marfa ta! Poti s-o arunci in mare! Mie da-mi facturile de achizitie si cele emise!” Atat! Nici nu stia ce-i ala NIR!!!
    Nu ar fi mai simplu pt micro sa faci doar o declaratie anuala de venit si atat?
    5. In alta ordine de idei: Liber profesionistii!
    Spre surprinderea mea coafezele pot fi alaturi de medici, contabili, avicati, etc tratati ca liber profesionisti! De ce nu si cosmeticienele, machiorii si manichiuristele? Saloanele ar putea functiona mukt mai simplu dpdv birocratic, din moment ce sunt impozitate pe venit si nu pe profit.

  3. MARIANA GHEORGHE

    O initiativa binevenita , chiar necesara. Ne ingropam in hartii .
    In acelasi context – microintreprinderi – , partea de SSM ,PSI , medicina muncii mi se pare extraordinar de stufoasa , greu de realizat si excesiv de costisitoare . Sunt foarte fime mici cu 1 ,2 angajati , tip functionari /consultanta care trebuie sa indeplineasca aceleasi conditii din punct de vedere SSM,PSI , medicina muncii ca si firmele de productie cu 100 de angajati . Sa nu mai povestim de evaluarile trimestriale / anuale pentru fiecare salariat , evaluari care se fac dupa ureche , in general se completeaza un formular descarcat de pe net , care nu ajuta cu nimic nici salariatul si nici firma .
    Pentru partea de contabilitate , pe partea de gestiune de lucru ( nu ma refer la imobilizari sau /si obiecte de inventar ) ar fi de diminuat formularistica , care este conceputa pentru firme cu depozite / magazii , nu pentru un birou de cadastru , de consultanta si chiar notarial sau de avocatii . Chiar trabuie sa facem NIR – uri , bon de consum , lista de inventariere pentru 50 de bibliorafte si 2 cutii de agrafe ?

Comentariul tau aici