PFA sistem real vs SRL 2022

Pentru Facturare si Gestiune recomandam Smart Bill. Incerci GRATUIT!

Pentru ca de cele mai multe ori, antreprenorii care vor avea atat venituri cat si cheltuieli nu stiu ce forma juridica sa aleaga intre inregistrarea ca persoana fizica autorizata in sistem real sau infiintarea unei societati cu raspundere limitata, ne-am gandit, sa prezentam cateva aspecte esentiale a celor doua forme juridice, astfel incat, antreprenorii (in functie de activitatea desfasurata) sa se poata decide mai usor.

Aspecte cu privire la inregistrarea ca persoana fizica autorizata (PFA) in sistem real:

  • cu un minim de cunostinte economice, o PFA poate sa isi tina singura contabilitate, economisind din costurile cu externalizarea serviciilor de contabilitate (acest lucru este posibil doar daca PFA in sistem real nu are angajati, nu este platitoare de TVA si nu are o activitate mai complexa – in aceste 3 cazuri ar fi nevoie de un specialist in contabilitate);
  • PFA in sistem real nu va trebui sa depuna atatea declaratii lunare precum SRL; de asemenea, nu depune situatii financiare anuale.
  • PFA se poate folosi oricand de veniturile incasate, spre deosebire de SRL, unde acest lucru este posibil doar in anul X pentru anul X-1 prin repartizarea de dividende (daca societatea a inregistrat profit) sau trimestrial (daca societatea a inregistrat profit);
  • PFA la sistem real plateste un impozit de 10% la venitul net realizat  care se determina ca diferenta intre venitul brut realizat minus cheltuieli deductibile;
  • PFA care nu are angajati va trebui sa plateasca CAS (25%) si CASS (10%) daca veniturile realizate depasesc plafonul de 30.600 lei (echivalentul a 12 salarii minime pe economie – 2.550 lei * 12 = 30.600 lei);
  • daca este cazul, atat CAS (25% * 30.600 lei = 7.650 lei) cat si CASS (10% * 30.600 lei = 3.060 lei) se vor calcula la veniturile de cel putin 12 salarii minime pe economie, adica la cel putin valoarea de 30.600 lei;
  • PFA in sistem real va fi obligata sa se inregistreze in scopuri de TVA doar in momentul in care realizeaza venituri peste plafonul de 300.000 lei.

Aspecte cu privire la infiintarea unei societati cu raspundere limitata (SRL):

  • contabilitatea SRL trebuie sa fie tinuta de o persoana cu studii superioare in domeniul economic – angajata, un expert contabil sau de o firma de contabilitate, existand astfel costuri suplimentare fie cu angajarea acestuia fie cu prestarea de servicii de contabilitate;
  • SRL va trebui sa depuna si sa plateasca (lunar sau trimestrial, in functie de vectorul fiscal) cateva declaratii fiscale, cum ar fi: declaratia 100; declaratia 112 (daca sunt angajati); declaratia 300 (daca societatea este platitoare de TVA); declaratia 390 (daca societatea desfasoara activitati intracomunitare); declaratia 394 (daca societatea este platitoare de TVA); 301 (daca societatea detine un cod special de TVA) etc.
  • SRL va trebui sa intocmeasca si sa depuna la organul fiscal situatii financiare anuale; semestriale (daca e cazul) si trimestriale (daca se repartizeaza dividende trimestriale);
  • asociatul/actionarul unei SRL va putea sa se foloseasca de bani (pentru efortul depus) doar prin distribuirea de dividende din profiturile realizate anual sau trimestrial dupa intocmirea bilantului trimestrial intermediar;
  • daca se decide repartizarea de dividende, se va retine un impozit pe dividende de 5%, iar daca valoarea dividendelor incasate depaseste plafonul de 30.600 lei, atunci persoana fizica ce a incasat veniturile va fi nevoita sa depuna declaratia unica si sa plateasca CASS (10% * 30.600 = 3.060 lei);
  • SRL va plati trimestrial un impozit pe veniturile realizate de 1% (daca societatea are cel putin un angajat cu norma intreaga de 8h/zi sau daca sunt fractiuni de norma, acestea se vor cumula) sau 3% (daca societatea nu are angajati);
  • SRL care are angajati va mai plati pe langa salariul net al angajatilor si contributiile din sarcina angajatului (CAS-25%, CASS-10%, impozit-10%) si cea din sarcina angajatorului (CAM-2.25%);
  • SRL neplatitoare de TVA va fi obligata sa se inregistreze in scopuri de TVA doar in momentul in care realizeaza venituri peste plafonul de 300.000 lei sau in scopuri speciale de TVA daca efectueaza achizitii intracomunitare de bunuri peste plafonul de 34.000 lei ori presteaza servicii catre un alt stat membru UE (indiferent de plafon) ori efectueaza achizitii de servicii dintr-un alt stat membru (indiferent de plafon);
  • SRL sau angajatii sai pot beneficia de anumite facilitati fiscale daca sunt indeplinite anumite criterii de eligibilitate, facilitati fiscale cum ar fi: deducere personala (functie de baza); scutire de la plata impozitului pe veniturile de natura salariala pentru programator/persoane cu handicap; indemnizatie de insertie; sume de la stat pentru angajarea somerilor sau absolventilor; scutiri pentru angajatii din domeniul constructiilor, daca sunt respectate anumite criterii; etc.

Autor articol: Diana Lodoaba, economist, profil Linkedin -click aici-

Articole similare

Comentariul tau aici