Plata taxelor – propuneri legislative noi 31.07.2024

Pentru Facturare si Gestiune recomandam SmartBill. Incerci GRATUIT!

Ministerul de Finante a publicat in data de 31 iulie un amplu proiect legislativ de modificare a Codului de procedura fiscala. Unul din articolele care se completeaza cu sase propuneri noi este art. 156 Termenele de plata.

Situatia actuala: termene de plata

Pentru diferențele de obligații fiscale principale și pentru obligațiile fiscale accesorii, stabilite prin decizie potrivit legii, termenul de plată se stabilește în funcție de data comunicării deciziei, astfel:

  • dacă data comunicării este cuprinsă în intervalul 1 – 15 din lună, termenul de plată este până la data de 5 a lunii următoare, inclusiv;
  • dacă data comunicării este cuprinsă în intervalul 16 – 31 din lună, termenul de plată este până la data de 20 a lunii următoare, inclusiv.

Dispozițiile acestea sunt aplicabile în mod corespunzător și în următoarele cazuri:

  • a) al deciziei de atragere a răspunderii solidare, emisă potrivit art. 26;
  • b) al deciziei emise potrivit art. 100 în cazul în care legea nu prevede un alt termen de plată;
  • c) al deciziei de impunere emise de organul fiscal, potrivit legii, pe baza declarației rectificative depuse de contribuabil
  • d) al deciziei de impunere emisă de organul fiscal potrivit art. 107, pentru obligaţiile fiscale a căror scadenţă era împlinită la data comunicării deciziei.

Pentru obligațiile fiscale eșalonate la plată, precum și pentru accesoriile acestora termenul de plată se stabilește prin documentul prin care se acordă eșalonarea.

In cazul creanţelor fiscale administrate de organul fiscal central, pentru diferenţele de obligaţii fiscale principale stabilite de contribuabil/plătitor prin declaraţii fiscale rectificative, termenul de plată al diferenţelor este data depunerii declaraţiei rectificative la organul fiscal.

Ce completari se propun prin noul proiect legislativ?

1.Termenul legal de plată a obligațiilor fiscale stabilite prin declarație fiscală depuse cu întârziere

Termenul legal de plată a obligațiilor fiscale stabilite prin declarație fiscală depuse cu întârziere de contribuabili/plătitori, ca fiind data depunerii acesteia, similar situației în care prin declarație rectificativă se suplimentează cuantumul obligațiilor fiscale declarate.

Textul propus: ” În cazul creanțelor fiscale administrate de organul fiscal central, declarate de contribuabil/plătitor după expirarea termenului prevăzut de lege, termenul de plată al acestora este data depunerii declarației fiscale la organul fiscal


2.Posibilitatea contribuabililor/plătitorilor de a opta pentru plata recurentă a obligațiilor fiscale, prin transmiterea unei cereri la organul fiscal central

În baza acestei cereri organul fiscal transmite instituției de credit un ordin de debitare a contului bancar în limita obligațiilor fiscale declarate, a ratelor cuprinse în graficele de eșalonare, precum și a altor obligații fiscale care reprezintă condiție de menținere a valabilității înlesnirii la plată acordată.
Mecanismul de debitare a conturilor va fi proiectat în așa fel încât, prin sisteme electronice automate, similare principiilor de indisponibilizare a conturilor în cazul popririi, să se solicite instituțiilor de credit virarea sumelor de bani în limita obligațiilor fiscale pe care contribuabilii/plătitorii le datorează.

Condiția pentru a opta pentru plată recurentă, este aceea de a nu înregistra contribuabilul/plătitorul obligații fiscale restante.

Textul propus:

Contribuabilul/plătitorul persoană juridică poate opta pentru plata recurentă a obligațiilor fiscale declarate, a ratelor cuprinse în graficele de eșalonare, precum și a altor obligații care reprezintă condiție de menținere a valabilității înlesnirii la plată acordate, prin transmiterea unei cereri, în format electronic, la organul fiscal central. Prin plată recurentă se înțelege debitarea contului bancar, cu sumele aferente achitării obligațiilor fiscale. În acest caz, organul fiscal comunică instituției de credit ordinul de debitare a contului bancar, în limita obligațiilor fiscale de plată ale acestuia, situație în care nu se calculează și nu se datorează dobânzi și penalități de întârziere, până la data debitării contului bancar, pentru obligațiile fiscale stinse integral cu viramentele efectuate de instituțiile de credit. Prin excepție, nu se comunică ordinul de debitare în situația în care contribuabilul/plătitorul are sume de rambursat/de restituit în cuantum egal sau mai mare decât obligația fiscală nechitată.
Pentru a opta pentru plata recurentă potrivit alin. anterior, contribuabilul/plătitorul trebuie să nu înregistreze obligații fiscale/bugetare restante la data depunerii cererii de opțiune. În cazul în care organul fiscal competent constată că această condiție nu este îndeplinită de către contribuabil/plătitor, ulterior depunerii cererii, acestuia i se ridică opțiunea de plată recurentă, caz în care organul fiscal notifică contribuabilul/plătitorul. În acest caz se calculează și se datorează dobânzi și penalități de întârziere pentru obligațiile fiscale achitate cu întârziere față de termenul legal.
După expirarea termenului de plată, reprezentantul legal/desemnat al contribuabilului/plătitorului va fi notificat în mod automat, prin modalitatea de comunicare aleasă în condițiile art. 80.1, cu privire la cuantumul total al obligațiilor fiscale neachitate. Ca urmare a
informațiilor furnizate, reprezentantul legal/desemnat poate accepta plata obligațiilor fiscale prin ordinul de debitare a contului bancar, situație în care organul fiscal nu mai procedează la demararea măsurilor de executare silită prevăzute de lege.
Despre debitarea conturilor bancare în condițiile anterioare, contribuabilul/plătitorul, precum și reprezentantul legal/desemnat al acestuia, va fi informat despre acest fapt, prin mijloace electronice de comunicare la distanță. În cazul în care din cauza disponibilităților bănești insuficiente existente în aceste conturi, obligațiile fiscale datorate nu s-au stins integral, pentru diferența de obligații fiscale rămase nestinse se demarează procedura de executare silită
“.
Procedura și condițiile în care se aplică prevederile 2-5 se stabilesc prin ordin al preşedintelui A.N.A.F.

Articole similare

Comentariul tau aici