Procedura privind indrumarea si asistenta contribuabililor de catre organele fiscale

 

Baza legala :Ordinul nr. 1.338 din 30.09.2008 pentru aprobarea Procedurii privind îndrumarea și asistența contribuabililor de către organele fiscale .

Îndrumarea și asistența contribuabililor în domeniul fiscal se asigură de către următoarele structuri:

a) Direcția generală de administrare a marilor contribuabili, denumită în continuare DGAMC, prin serviciul de asistență pentru mari contribuabili;

b) DGFP județene și a municipiului București, prin serviciile/birourile de asistență a contribuabililor;

c) administrațiile finanțelor publice (AFP) municipale/orășenești/comunale și ale sectoarelor municipiului București, prin serviciile/birourile/compartimentele de asistență a contribuabililor sau serviciile/birourile/compartimentele cu atribuții în domeniul asistenței, potrivit regulamentului de organizare și funcționare, după caz;

d) AFP pentru contribuabili mijlocii, prin birourile/compartimentele de asistență a contribuabililor;

e) Centrul de asistență a contribuabililor

Sfera de cuprindere a activității de îndrumare și asistență a contribuabililor

Îndrumarea și asistența contribuabililor constau în furnizarea de informații cu caracter general în legătură cu modul în care aceștia trebuie să procedeze pentru a beneficia de un drept fiscal sau pentru a se conforma unei obligații fiscale

Sfera activității de îndrumare și asistență cuprinde impozitele, taxele, contribuțiile sociale și alte venituri bugetare administrate de ANAF

Îndrumarea și asistența oferite contribuabililor nu includ furnizarea de informații care se încadrează în una dintre categoriile următoare:

a) informații solicitate în perioada în care contribuabilul este supus inspecției fiscale și în legătură cu aceasta;

b) informații în legătură cu soluționarea unor problematici care fac obiectul unor contestații formulate împotriva actelor administrative fiscale;

c) informații prin care se sugerează sau se prezintă modalități de optimizare a sarcinii fiscale;

d) informații care nu intră în sfera de competență a ANAF;

e) informații care contravin principiului secretului fiscal;

f) informații în legătură cu reclamațiile privind încălcarea prevederilor codurilor de conduită de către personalul angajat în cadrul unităților fiscale;

g) informațiile de interes public solicitate în baza Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public, cu modificările și completările ulterioare;

h) alte informații a căror furnizare este interzisă, conform legislației în vigoare.

Îndrumarea și asistența acordate direct la sediul unității fiscale

Îndrumarea și asistența acordate direct la sediul unității fiscale se realizează la serviciile/birourile/compartimentele AFP după caz, care au competență de administrare conform prevederilor Codului de procedură fiscală.

Îndrumarea și asistența acordate în scris

Cererile formulate de către contribuabili în vederea acordării asistenței în scris vor include în mod obligatoriu următoarele date de identificare: numele și prenumele sau denumirea societății, domiciliul fiscal, precum și codul de identificare fiscală.

Cererile contribuabililor vor fi semnate de către aceștia sau de reprezentanții legali ai acestora.

Îndrumarea și asistența acordate prin e-mail

Structurile care coordonează activitatea de îndrumare și asistență sunt obligate să mediatizeze adresele de e-mail de la care se acordă asistența, prin mijloace adecvate de difuzare în presa scrisă și audiovizuală, inclusiv pe site-ul propriu și pe portalul ANAF.

În cazul în care structura căreia contribuabilul trebuie să i se adresezenu are la dispoziție acest mijloc de comunicare, contribuabilul se poate adresa structurii ierarhic superioare, urmând a primi răspuns direct de la aceasta.

Pentru a beneficia de asistență prin e-mail, contribuabilii vor formula solicitarea în mod clar și concis și vor include : numele și prenumele sau denumirea societății, domiciliul fiscal, precum și codul de identificare fiscală.

În situația în care mesajul nu respectă condițiile menționate anterior, contribuabilii vor fi înștiințați în aceeași zi despre necesitatea reformulării acestuia.

Îndrumarea și asistența prin telefon

Pentru a beneficia de asistență prin telefon, contribuabilii se pot adresa, prin intermediul liniilor telefonice alocate în acest scop, astfel:

a) Centrului de asistență a contribuabililor;

b) serviciilor/birourilor/compartimentelor de îndrumare și asistența, după caz.

Liniile telefonice alocate asistenței contribuabililor vor fi mediatizate prin toate mijloacele disponibile.

În cazul în care în timpul convorbirii telefonice se constată că problematica fiscală solicitată prezintă un grad ridicat de complexitate și dificultate, contribuabilul este îndrumat către celelalte modalități de acordare a asistenței, potrivit prevederilor prezentului capitol.

 

Articole similare

Comentariul tau aici