Raportarea privind durabilitatea-O85/2024: mediu, social, angajati, guvernanta

Pentru Facturare si Gestiune recomandam SmartBill. Incerci GRATUIT!

Aspectele legate de durabilitate au fost introduse in legislația naționala prin Ordinul nr. 85 din 12 ianuarie 2024 pentru reglementarea aspectelor referitoare la raportarea privind durabilitatea, ordin publicat în MOF nr. 75 din 26 ianuarie 2024.

La ce se refera durabilitatea?

Aspectele de durabilitate înseamnă :

  • factori de mediu
  • factori sociali
  • factori care privesc drepturile omului
  • factori de guvernanță
  • inclusiv factori de durabilitate, astfel cum sunt definiți la art. 2 pct. 24 din Regulamentul (UE) 2019/2.088^1.

Ce societati au in prezent obligatii privind durabilitatea?

Entitatile mijlocii si mari trebuie sa includa în raportul administratorilor informațiile necesare pentru înțelegerea impactului entității asupra aspectelor de durabilitate și informațiile necesare pentru înțelegerea modului în care aspectele de durabilitate afectează dezvoltarea, performanța și poziția entității.

Aceste informații trebuie să fie clar identificabile în raportul administratorilor, într-o secțiune specifică a raportului administratorilor.

Entitățile mijlocii și mari sunt entitățile care, la data bilanțului, depășesc limitele a cel puțin două dintre următoarele trei criterii:
a) totalul activelor: 17.500.000 lei (echivalentul a 3.946.953 euro);
b) cifra de afaceri netă: 35.000.000 lei (echivalentul a 7.893.906 euro);
c) numărul mediu de salariați în cursul exercițiului financiar: 50.

Ce contin informatiile privind raportarea de durabilitate?

Informațiile menționate anterior conțin referiri la:


a) Modelul de afaceri si strategia

informatiile trebuie sa contina o descriere succintă a modelului de afaceri și a strategiei entității, inclusiv cu privire la:

(i) reziliența modelului de afaceri și a strategiei entității în relație cu riscurile aferente aspectelor de durabilitate;
(ii) oportunitățile pentru entitate în legătură cu aspectele de durabilitate;
(iii) planurile entității, inclusiv acțiunile de punere în aplicare și planurile financiare și de investiții conexe, pentru a se asigura că modelul său de afaceri și strategia sa sunt compatibile cu tranziția către o economie durabilă și cu limitarea încălzirii globale la 1,5 °C, în conformitate cu Acordul de la Paris în temeiul Convenției-cadru a Națiunilor Unite asupra schimbărilor climatice adoptat la 12 decembrie 2015 (denumit în continuare Acordul de la Paris) și cu obiectivul de realizare a neutralității climatice până în 2050, astfel cum este stabilit în Regulamentul (UE) 2021/1.119 al Parlamentului European și al Consiliului^2, precum și, după caz, expunerea entității la activități legate de cărbune, petrol și gaze;
(iv) modul în care modelul de afaceri și strategia entității țin seama de interesele părților interesate ale entității și de impactul entității asupra aspectelor de durabilitate;
(v) modul în care strategia entității a fost pusă în aplicare în ceea ce privește aspectele de durabilitate;


b) Obiective

o descriere a obiectivelor cu termene precise legate de aspecte de durabilitate stabilite de entitate, inclusiv, după caz, a obiectivelor absolute de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră cel puțin pentru 2030 și 2050, o descriere a progreselor înregistrate de entitate în vederea atingerii obiectivelor respective și o declarație din care să reiasă dacă obiectivele entității legate de factorii de mediu se bazează pe dovezi științifice concludente;


c) Rolul organelor de administratie

o descriere a rolului organelor de administrație, de conducere și de supraveghere în ceea ce privește aspectele de durabilitate, precum și a cunoștințelor de specialitate și a competențelor acestora pentru a îndeplini rolul respectiv sau a accesului organelor respective la astfel de cunoștințe de specialitate și de competențe;


d) Politici privind durabilitatea

o descriere a politicilor entității în ceea ce privește aspectele de durabilitate;


e) Stimulente

informații despre existența unor sisteme de stimulente privind aspectele de durabilitate puse la dispoziția membrilor organelor de administrație, de conducere și de supraveghere;


f) Diligenta, actiuni intreprinse

o descriere:

(i) a procesului de diligență necesară pus în aplicare de entitate în ceea ce privește aspectele de durabilitate și, după caz, în conformitate cu cerințele Uniunii aplicabile entităților de a desfășura un proces de diligență necesară;
(ii) a principalului impact negativ real sau potențial legat de operațiunile proprii ale entității și de lanțul său valoric, inclusiv de produsele și serviciile sale, de relațiile sale de afaceri și de lanțul său de aprovizionare, a acțiunilor întreprinse pentru a identifica și monitoriza impactul respectiv și alte efecte negative pe care entitatea trebuie să le identifice în temeiul altor cerințe ale Uniunii privind desfășurarea de către entități a unui proces de diligență necesară;
(iii) a oricăror acțiuni întreprinse de entitate pentru a preveni, a atenua, a remedia sau a pune capăt impactului negativ real sau potențial, precum și a rezultatului unor astfel de acțiuni;


g) Riscuri

o descriere a principalelor riscuri pentru entitate aferente aspectelor de durabilitate, inclusiv o descriere a principalelor relații de dependență a entității de astfel de aspecte, precum și a modului în care entitatea gestionează riscurile respective;


h) Indicatori

indicatorii relevanți pentru prezentările de informații menționate la lit. a) – g).

Urmareste si: Sustenabilitatea si implicit raportarea nefinanciara – live cu prof.univ.dr. Adriana Tiron Tudor

Articole similare

Comentariul tau aici