Articol realizat cu sprijinul CIEL Romania, in cadrul programului de informare pentru contabili.
Incet, incet se apropie finalul de an 2017, iar societatile trebuie sa efectueze inchiderea ultimei luni a acestui an.
Inainte de inchiderea de an, este preferabil si recomandat sa se faca o revizuire generala a balantei de verificare cu scopul de a se reduce riscul omisiunii unei inregistrari contabile sau de strecurare a unor erori care ulterior sa denatureze rezultatele finale.
Ce reflecta o balanta de verificare?
Balanta contabile este un raport centralizator care ofera o imagine de ansamblu asupra societatii. In baza acestui document furnizorii, clientii, creditorii sau chiar si posibilii investitori vor putea sa-si faca o idee in ceea ce priveste capacitatea si potentialul societatii dar si daca s-ar merita o posibila colaborare.
Orice balanta de verificare trebuie sa contina un minim de informatii si anume:
- denumirea unitatii;
- denumirea formularului;
- data pentru care se intocmeste;
- simbolul si denumirea conturilor;
- soldurile initiale debitoare/creditoare;
- rulajele lunii curente debitoare/creditoare;
- total sume debitoare/creditoare;
- soldurile finale debitoare/creditoare.
Iata cateva aspecte care ar trebui verificate la o balanta:
- sa fie inchisa perioada (conturile de venituri si cheltuieli) pentru care se doreste generarea balantei de verificare;
- sa fie inchise conturile de TVA (pentru societatile platitoare de TVA);
- se va verifica daca balanta este completa, mai exact daca sunt cuprinse toate conturile utilizate pe parcursul perioadei de referinta;
- soldul contului 121 “Profit sau pierdere” sa rezulte din diferenta valorii totale a clasei 6 “Conturi de cheltuieli” si a clasei 7 “Conturi de venituri”;
- soldul clasei 2 “Conturi de imobilizari” sa corespunda cu registrul imobilizarilor tinut separat;
- soldul contului 303 “Obiecte de inventar” sa corespunda cu listele de inventariere, mai exact cu obiectele de inventar care nu au fost date spre folosinta (603 = 303);
- soldul contului 401 “Furnizori” sa corespunda cu evidenta facturilor de achizitie inca neachitate;
- soldul contului 4111 “Clienti sa corespunda cu evidenta facturilor de vanzare inca neincasate;
- soldul creditelor bancare sau de imprumuturi leasing sa corespunda cu scadentarele de credit sau de leasing;
- soldul contului 421 sa contina doar salariul ce urmeaza sa fie virat luna urmatoare, altfel inseamna ca societatea nu si-a platit angajatii la timp;
- soldul conturilor privind datoriile fata de stat sa contina doar sumele care urmeaza sa fie achitate in luna urmatoare, altfel inseamna ca societatea are restante fata de bugetul de stat;
- soldul contului 471 “Cheltuieli inregistrate in avans” sa corespunda cu raportul detaliat al cheltuielilor pe care societatea le-a efectuat in avans (chirii; mentenante; etc);
- contul 5311 “Casa in lei” sa nu aiba sold creditor;
- soldul conturilor 5121 “Conturi la banci in lei” si 5124 “Conturi la banci in valuta” sa corespunda cu soldul extraselor de cont;
- contul 581 “Viramente interne” sa nu aiba sold, acest cont reflectand circuitul banilor intre casa si banca, astfel ca daca are sold inseamna ca exista omisiuni in registrul de casa, respectiv nu au fost trecute intrarile / iesirile de la banca;
- daca s-au inregistrat operatiuni in valuta, se verifica daca au fost efectuate reevaluarile conturilor utilizate pentru acele operatiuni.
Toate aceste revizuiri le poti face generand automat balanta de verificare cu ajutorul solutiei financiar contabile si de management al afacerii CIEL V7.
In CIEL V7 poti genera urmatoarele tipuri de balanta:
- analitica;
- sintetita;
- partiala;
- pentru o clasa;
- cu 4 egalitati si cu rulaj precedent;
- cu 4 egalitati si cu sold initial;
- cu 5 egalitati.
Pe de alta parte, pentru a genera o balanta care sa cuprinda cat mai eficient informatia pe care doresti sa o obtii, poti aplica numeroase setari si filtrari cu privire la: conturile care sa fie cuprinse in balanta; moneda in care sa fie exprimata; afisarea liniilor cu valoarea zero; fara conturi soldate; afisarea subclaselor; afisarea totalurilor; afisarea in limba engleza; etc.
Exista, desigur si cateva erori care nu pot fi detectate doar din balanta de verificare, pentru acestea ar trebui extinsa verificarea si utilizate si alte rapoarte. Iata cateva dintre aceste erori:
- erori ce tin de inregistrarea cronologica a informatiilor;
- erori in ceea ce priveste inregistrarea anumitor sume in contabilitate;
- erori de compensatie;
- erori de imputatie;
- omisiuni de note contabile;
Genereaza si tu automat balanta de verificare cu ajutorul solutiei financiar contabile si de management al afacerii CIEL V7 si fii in permanenta la curent cu starea societatii tale !