Vineri 1 martie este ziua dedicata aprecierii angajatilor. Aceasta zi a fost stabilita ca sarbatoare anuala din 1995 de catre Recognition Professionals International, in colaborare cu Workman Publishing. Pentru a sarbatori aceasta zi, RPI sugereaza ca sefii sa-si programeze sa ia masa impreuna cu angajatii si sa le ofere o varietate de cadouri mici si recompense.
Intr-un articol publicat de site-ul CFO.com, La Yahoo, noul CEO, Marissa Mayer , in aceasta saptamana a recunostintei fata de angajati a solicitat conducerii deparatamentului de resurse umane sa scrie un memo catre toti angajatii care aveau intelegeri de a lucra de acasa , pentru a-i aduce din nou in birouri. Aceasta masura, ar urma sa imbunatateasca comunicarea si colaborarea, doua lucruri absolut necesare pentru a asigura succesul companiei.
Conform afirmatiilor lui Susan K. Gardner, profesoara la Universitatea din Maine,exista multe cercetari cu privire la influenta pozitiva a faptului de a fi “ ascultat” (efectul vocii). Proximitatea fizica deschide oportunitati pentru impartasirea de sfaturi si opinii informale, care altfel ar fi pierdute.
Isaac Kohane, profesor de pediatrie si tehnologie in stiintele medicale la Harvard Medical School este coautor al unui studiu care arata ca proximitatea fizica a cercetatorilor este un puternic predictor al impactului stiintific al lucrarilor lor. Desi la o prima vedere, acest lucru nu pare adevarat, mai ales ca tocmai aceasta este ideea Internetului – de a nu fi in acelasi loc, in urma unei analize a 1000.000 autori si a 33.000 de articole publicate de acestia, reiese ca lucrarile cercetatorilor care lucrau in aceeasi locatie, acelasi campus sau cladire, au fost cel mai des citate. Concluzia, cu alte cuvinte, este : cu cat mai mult se lucreaza impreuna, cu atat lucrarile scrise sunt de impact mai mare.
Kohane afirma ca, la fel cu multe alte procese din societate, asistam la pendulare : la inceput a fost tirania prezentei obligatorii de la 9 am in cladirea de birouri, apoi internetul a permis lucrul de acasa, pentru ca acum sa se caute din nou o cale de mijloc.
Scott Edinger, un expert in performata organizationala, a concluzionat pe baza unei analize ca angajatii care lucreaza de la distanta sunt mult mai dedicati muncii lor decat cei care lucreaza din birouri. Edinger considera ca prin aceasta masuram Mayer incearca sa aduca la Yahoo succesul inregistrat de Google.
Gardner, desi este o avocata a virtutilor proximitatii, afirma in studiul sau ca a avea control personal asupra momentului si locului desfasurarii activitatii este un element foarte consistent al satisfactiei la locul de munca, diminuarii stresului si unei stari psihice si fizice de bine.
IBM a publicat pe site-ul sau un principiu prin care asigura echilibrul vietii profesionale si personale: “ Munca este ceva ce faci, nu un loc unde mergi”.
Mayer ar trebui sa se concentreze mai putin asupra locului unde angajatii lucreaza si sa dezvolte partea de leadership. Pana atunci , nu face decat sa gaseasca o solutie fizica la o problema spirituala.Si acest lucru nu functioneaza.