3 modalitati de a inceta un CIM si documentele necesare

Pentru Facturare si Gestiune recomandam SmartBill. Incerci GRATUIT!

Intr-un comunicat publicat de ITM Salaj pe data de 13 noiembrie 2024 se reamintesc prevederile Codului muncii in ce priveste incetarea unui contract de munca.

Legislatia prevede trei modalități principale în care poate înceta contractul individual de muncă(CIM) al unui angajat:

1.încetarea de drept în cazurile stabilite prin lege

2. încetarea contractului individual de muncă prin acordul părților la o dată  convenită de acestea, în care cele două părți au ajuns la un acord comun privind încetarea raporturilor de muncă

3. ca urmare a voinței unilaterale a uneia dintre părți, prin demisie sau concediere, în cazurile şi în condiţiile limitativ prevăzute de lege.

La încetarea contractului individual de muncă, indiferent de motivul încetării colaborării dintre angajat și angajator, angajatorul este obligat să  elibereze angajatului anumite documente, astfel:

  • H.G. nr.905/2017 privind registrul general de evidență a salariaților prevede că, la încetarea activității salariatului, angajatorii au obligația să îi elibereze acestuia o adeverință care să ateste activitatea desfășurată în cadrul companiei, durata activității, salariul, vechimea în muncă și în specialitate, precum și un extras din Revisal.

Adeverința de vechime este documentul oficial care atestă perioada în care angajatul a lucrat la un anumit angajator și furnizează informații privind durata activității salariatului, funcția/meseria, datele de identificare ale salariatului și ale angajatorului, informații despre contractul individual de muncă, salariul, vechimea în muncă şi în specialitate. 

  • ReGES înseamnă Registrul General de Evidență a Salariaților și este un sistem informatic gestionat de Inspecția Muncii, angajatorii fiind obligați să înregistreze informații referitoare la salariații lor în acest sistem. 

Extrasul Revisal confirmă, în mod oficial, faptul că angajatorul a înregistrat  datele angajatului în sistem și oferă o imagine asupra istoricului său contractual, privind: data angajării, modificările contractului,tipul contractului,norma de muncă, salariul, funcția/meseria, data încetării, etc.

Ambele documente sunt importante pentru protejarea drepturilor angajatului, pentru ocuparea unui nou loc de muncă, participare la concurs sau pentru accesarea anumitor beneficii sociale sau financiare.

  • În cazul în care fostul salariat  solicită, în scris, angajatorul este obligat să îi elibereze acestuia un extras din registrul electronic de evidență a salariaților, datat și certificat pentru conformitate, sau o adeverință care să ateste activitatea desfășurată de acesta, durata activității, salariul, vechimea în muncă și în specialitate, astfel cum rezultă din registrul electronic de evidență și din dosarul personal, termenul fiind de cel mult 15 zile de la data solicitării.

În cazul în care, la momentul solicitării, angajatorul se află în procedura de insolvență, faliment sau lichidare conform prevederilor legale în vigoare, obligația eliberării adeverinței revine administratorului judiciar sau, după caz, lichidatorul judiciar, în termen de maxim 60 de zile calendaristice.

În situația în care angajatorul este desființat fără ca activitatea acestuia să fie continuată de un alt angajator, obligația de a elibera adeverințele de vechime o au operatorii economici autorizaţi în prestarea de servicii arhivistice în a căror păstrare se află documentele provenite de la angajatorul desființat. Serviciile prestate se efectuează contra cost, pe baza unor tarife ale căror limite maxime sunt stabilite anual de către Arhivele Naţionale.

  • Foștii salariații mai pot solicita angajatorului și documente din dosarul personal, în copie certificată pentru conformitate cu originalul de către reprezentantul legal al angajatorului, termenul fiind de 15 lucrătoare, în acest caz.
  • Chiar dacă nu există o reglementare legală care să impună, un document util la încetarea relației de muncă este nota de lichidare.

Pentru angajator, nota de lichidare este o dovadă a faptului că societatea nu are datorii către salariat, iar pentru salariat că nu are debite neachitate către companie, respectiv, că a predat toate bunurile pe care le-a avut în folosință pe parcursul raportului de muncă (telefon, laptop, mașină de serviciu, etc.).

Articole similare

Comentariul tau aici