Masuri pentru reducerea unor arierate din economie

In Monitorul Oficial nr. 91 din 13 februarie 2013 a fost publicat Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 161/2013 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea prevederilor art. 2-5 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 3/2013 privind reglementarea unor măsuri pentru reducerea unor arierate din economie, alte măsuri financiare, precum şi modificarea unor acte normative.

NORME METODOLOGICE pentru aplicarea prevederilor art. 2‐5 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 3/2013 privind reglementarea unor măsuri pentru reducerea unor arierate din economie, alte măsuri financiare, precum şi modificarea unor acte normative 

Unitățile/Subdiviziunile administrativ‐teritoriale pot solicita Ministerului Finanțelor Publice, până la data de 29 martie 2013, contractarea de împrumuturi din vărsăminte din privatizare, înregistrate în contul curent general al Trezoreriei Statului, cu termen de rambursare de maximum 5 ani, în limita sumei totale de 800.000 mii lei, în baza art. 2 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 3/2013 privind reglementarea unor măsuri pentru reducerea unor arierate din economie, alte măsuri financiare, precum şi modificarea unor acte normative. Împrumuturile se acordă cu o rată a dobânzii situată la nivelul ratei dobânzii de politică monetară practicată de Banca Națională a României, în vigoare la data acordării împrumutului.

Art. 2.

(1) Împrumuturile pot fi contractate de unitățile/subdiviziunile administrativteritoriale numai cu avizul Comisiei de autorizare a împrumuturilor locale, prevăzută la art. 61 alin. (3) din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare. Limita de îndatorare pentru aceste împrumuturi este de maximum 70%, calculată conform prevederilor art. 63 alin. (4) din Legea nr. 273/2006, cu modificările şi completările ulterioare.

(2) Documentele prevăzute la alin. (4) se depun de unitățile/subdiviziunile administrativ‐teritoriale la direcțiile generale ale finanțelor publice județene/a municipiului Bucureşti, după caz, în termenul prevăzut la art. 1. (3) Direcțiile generale ale finanțelor publice județene/a municipiului Bucureşti înregistrează documentele prevăzute la alin. (4) în ordinea depunerii acestora de către unitățile/subdiviziunile administrativ‐teritoriale.

(4) Direcțiile generale ale finanțelor publice județene/a municipiului Bucureşti, după caz, verifică dacă documentația depusă de unitățile/subdiviziunile administrativ‐teritoriale în vederea solicitării autorizării împrumuturilor în baza Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 3/2013 cuprinde următoarele documente:

a) cererea pentru autorizarea contractării împrumutului, semnată de către ordonatorul principal de credite, potrivit modelului prezentat în anexa nr. 1;

b) situația arieratelor înregistrate în contabilitate față de furnizorii de bunuri, servicii şi lucrări, potrivit modelului prezentat în anexa nr. 1a;

c) calculul gradului de îndatorare a bugetului local al unității/subdiviziunii administrativ‐teritoriale, potrivit modelului prezentat în anexa nr. 2;

d) serviciul datoriei publice locale existente, pe perioada împrumutului pentru care se solicită autorizarea, potrivit modelului prezentat în anexa nr. 3;

e) declarația pe propria răspundere a ordonatorului principal de credite privind situația finanțărilor rambursabile contractate şi/sau garantate de unitatea/subdiviziunea administrativ teritorială, aflate în derulare, potrivit modelului prezentat în anexa nr. 4;

f) hotărârea autorității deliberative prin care se aprobă contractarea împrumutului, potrivit modelului prezentat în anexa nr. 5;

g) adresă prin care se confirmă de unitatea teritorială a Trezoreriei Statului deschiderea contului 50.81.01 “Disponibil din împrumuturi interne contractate de unitățile administrativ‐teritoriale potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 3/2013” şi codul IBAN al acestuia;

h) copii de pe angajamentul legal: contract/comandă/ hotărâre judecătorească definitivă şi irevocabilă aferentă relației contractuale cu furnizorii de bunuri, lucrări şi servicii şi copii ale facturilor care urmează a fi achitate, pe care ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale le certifică cu semnătură şi ştampilă, înscriind “conform cu originalul”;

i) situația privind actualizarea sumelor cuprinse în facturi (de exemplu, majorări de întârziere, penalități etc.).

(5) La verificarea documentelor prevăzute la alin. (4), direcțiile generale ale finanțelor publice județene/a municipiului Bucureşti au în vedere următoarele:

a) documentele prevăzute la alin. (4) lit. a) ‐ e) să fie semnate de ordonatorul principal de credite şi să aibă aplicată ştampila unității/subdiviziunii administrativ‐teritoriale.

În cazul în care calitatea de ordonator principal de credite revine altei persoane decât primarul sau preşedintele consiliului județean, după caz, se va ataşa şi documentul/aprobarea autorității deliberative de delegare a atribuțiilor de ordonator principal de credite;

b) totalul general al sumelor înscrise în anexa nr. 1a să fie mai mic sau egal cu valoarea arieratelor raportate în “Situația plăților restante” raportate conform prevederilor art. 49 alin. 131 din Legea nr. 273/2006, cu modificările şi completările ulterioare, la finele lunii anterioare depunerii cererii. În situația în care valoarea arieratelor prezentate în anexa nr. 1a este mai mare decât cea raportată la finele lunii anterioare depunerii cererii, unitățile/subdiviziunile administrativ‐teritoriale vor depune o notă justificativă, semnată de ordonatorul principal de credite, prin care motivează, pe propria răspundere, majorarea sumei;

c) la anexa nr. 2, verifică şi avizează veniturile proprii din coloanele 1, 2 şi 3, calculate conform art. 5 alin. (1) lit. a)din Legea nr. 273/2006, cu modificările şi completările ulterioare, diminuate cu veniturile din valorificarea unor bunuri, cod indicator 39.02 “Venituri din valorificarea unor bunuri”, pe baza datelor din conturile de execuție;

d) la anexa nr. 2, sumele înscrise pe rândurile 3, 4, 5 şi 6 trebuie să coincidă cu sumele aferente perioadei 2013‐2018 înscrise la rândul II “Serviciul TOTAL al datoriei publice locale existente” din anexa nr. 3;

e) existența documentelor prevăzute la alin. (4) lit. h şi i), precum şi faptul că:

(i) valoarea facturii emise în baza contractului/comenzii reprezintă arierat;

(ii) valoarea însumată a arieratelor din facturi este mai mică sau cel mult egală cu suma solicitată în cererea pentru autorizarea contractării împrumutului.

(6) Ordonatorii principali de credite răspund pentru corectitudinea şi realitatea datelor înscrise în documentele prevăzute la alin. (4).

(7) Documentele prevăzute la alin. (4) lit. a) ‐ e) se depun de unitățile/subdiviziunile administrativ‐teritoriale în două exemplare, un original şi o copie conformă cu originalul, iar documentul prevăzut la alin. (4) lit. f) se depune în două exemplare, în copie conformă cu originalul.

(8) Cele două exemplare ale documentelor menționate la alin. (4) lit. a) ‐ f), precum şi un exemplar al documentului menționat la alin. (4) lit. g) se transmit de către direcțiile generale ale finanțelor publice județene/a municipiului Bucureşti, după caz, în ordinea primirii şi înregistrării acestora, potrivit alin. (3), cu adresă de înaintare, în termen de două zile lucrătoare de la primirea acestora, prin poşta specială, Ministerului Finanțelor Publice ‐ Direcției generale de trezorerie şi datorie publică, în atenția Comisiei de autorizare a împrumuturilor locale. Documentele menționate la alin. (4) lit. h) şi i) se arhivează la direcțiile generale ale finanțelor publice județene/a municipiului Bucureşti.

Art. 3.

(1) Comisia de autorizare a împrumuturilor locale analizează documentația, în ordinea primirii şi înregistrării acesteia la Ministerul Finanțelor Publice ‐ Direcția generală de trezorerie şi datorie publică, şi stabileşte valoarea împrumutului, astfel încât serviciul datoriei publice locale să se încadreze în limita prevăzută la art. 4 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 3/2013. Astfel, pentru calcularea valorii împrumutului se va avea în vedere suma anuală minimă a indicatorului “Serviciul anual al datoriei publice locale aferent împrumutului care poate fi contractat conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 3/2013” din anexa nr. 2, cu excepția anilor marginali.

(2) În situația în care valoarea împrumutului autorizat este mai mică decât valoarea împrumutului solicitat, unitatea/subdiviziunea administrativ‐teritorială utilizează, pe propria răspundere, suma încasată cu titlu de împrumut pentru achitarea oricăror arierate înscrise în “Situația arieratelor înregistrate în contabilitate față de furnizorii de bunuri, servicii şi lucrări”, prevăzute în anexa nr. 1a.

Art. 4.

(1) După emiterea hotărârii Comisiei de autorizare a împrumuturilor locale, Ministerul Finanțelor Publice ‐ Direcția generală de trezorerie şi datorie publică întocmeşte proiectul convenției de împrumut, pe care îl transmite, în termen de maximum 3 zile lucrătoare, în format electronic, unităților/subdiviziunilor administrativ‐teritoriale, în vederea semnării, pe adresele de e‐mail ale persoanelor menționate în anexa nr. 1.

Totodată, proiectul convenției de împrumut se transmite direcțiilor generale ale finanțelor publice județene/a municipiului Bucureşti, după caz, în vederea urmăririi respectării termenului menționat la art. 4 alin. (5) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 3/2013, pe adresele de e‐mail ale persoanelor de contact desemnate, comunicate la adresa de email mf.trezorerie@mfinante.ro, în termen de maximum două zile de la data publicării prezentelor norme metodologice.

(2) După primirea proiectului convenției de împrumut de la Ministerul Finanțelor Publice, potrivit modelului prezentat în anexa nr. 6, unitățile/subdiviziunile administrativ teritoriale au obligația să îl semneze în termen de maximum două zile lucrătoare de la primire şi să îl retransmită scanat, în format electronic, la adresa de e‐mail mf.trezorerie@mfinante.ro

(3) Totodată, unitățile/subdiviziunile administrativ‐teritoriale, în cadrul aceluiaşi termen de două zile lucrătoare, depun două exemplare originale ale convenției de împrumut, ştampilate şi semnate de ordonatorul principal de credite, la direcțiile generale ale finanțelor publice județene/a municipiului Bucureşti, după caz, în vederea transmiterii acestora în ziua următoare primirii, prin poşta specială, către Ministerul Finanțelor Publice ‐Direcția generală de trezorerie şi datorie publică.

(4) Pentru operativitate, Direcția generală de trezorerie şi datorie publică, după primirea în format electronic de la unitățile/subdiviziunile administrativ‐teritoriale a exemplarului scanat al convenției de împrumut, începe demersurile necesare în vederea semnării acesteia, respectiv obținerea vizei de control financiar preventiv propriu şi control delegat.

(5) În termen de 3 zile lucrătoare de la data semnării convenției de împrumut de către ambele părți, Ministerul Finanțelor Publice, prin Direcția generală de trezorerie şi datorie publică, dispune virarea sumei aprobate prin convenția de împrumut în contul unităților/subdiviziunilor administrativ‐teritoriale beneficiare.

(6) Sumele acordate cu titlu de împrumut unităților/ subdiviziunilor administrativteritoriale se virează de Ministerul Finanțelor Publice, din vărsămintele din privatizare înregistrate în  contul curent general al Trezoreriei Statului, în contul 50.81.01 “Disponibil din împrumuturi interne contractate de unitățile administrativ‐teritoriale potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 3/2013”, deschis la unitățile teritoriale ale Trezoreriei Statului pe numele unităților/subdiviziunilor administrativ‐teritoriale beneficiare. Direcția generală de trezorerie şi datorie publică întocmeşte nota de virare a sumelor acordate cu titlu de împrumut vizată de control financiar preventiv propriu şi aprobată de directorul general al direcției, în calitate de ordonator principal de credite delegat prin ordin al ministrului finanțelor publice, şi o transmite Direcției generale trezorerie şi contabilitate publică.

(7) Ministerul Finanțelor Publice, prin Direcția generală de trezorerie şi datorie publică, transmite, în ziua următoare semnării convenției de împrumut, un exemplar original şi scadențarul obligațiilor de plată întocmit în funcție de data virării sumelor în contul de împrumut, prin poşta specială, direcțiilor generale ale finanțelor publice județene/a municipiului Bucureşti, pentru a fi retransmis, în ziua primirii, unităților/subdiviziunilor administrativ‐teritoriale beneficiare.

Art. 5.

(1) Unitatea/Subdiviziunea administrativ‐teritorială, în termen de o zi lucrătoare de la data primirii convenției de împrumut semnate de ambele părți, depune un exemplar al acesteia, în copie, la unitatea teritorială a Trezoreriei Statului la care îşi are conturile deschise, însoțită de o copie a “Cererii pentru autorizarea contractării unui împrumut”, prevăzută în anexa nr. 1, şi o copie a “Situației arieratelor înregistrate în contabilitate față de furnizorii de bunuri, servicii şi lucrări”, prevăzută în anexa nr. 1a.

(2) În cazul în care unitatea/subdiviziunea administrativ‐teritorială şi instituția publică finanțată din venituri proprii şi subvenții din bugetul local şi/sau spitalul public din rețeaua autorității administrației publice locale au conturile deschise la unități teritoriale ale Trezoreriei Statului diferite, unitatea teritorială a Trezoreriei Statului la care s‐au depus documentele prevăzute la alin. (1) le scanează şi le transmite, prin e‐mail sau fax, unităților teritoriale ale Trezoreriei Statului la care sunt deschise conturile instituțiilor publice de subordonare locală respective.

(3) Adresele de e‐mail/Numerele de fax prevăzute la alin. (2) se stabilesc, de comun acord, între unitățile teritoriale ale Trezoreriei Statului din cadrul fiecărui județ.

Art. 6.

(1) Unitățile/Subdiviziunile administrativ‐teritoriale încasează sumele virate de Ministerul Finanțelor Publice din vărsăminte din privatizare în contul 50.81.01 “Disponibil din împrumuturi interne contractate de unitățile administrativ‐teritoriale potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 3/2013”.

(2) Sumele încasate potrivit alin. (1) se virează de unitățile/subdiviziunile administrativ‐teritoriale, în termenul prevăzut la art. 5 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 3/2013, din contul 50.81.01 “Disponibil din împrumuturi interne contractate de unitățile administrativ‐teritoriale potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 3/2013”, astfel:

a) în conturile corespunzătoare ale furnizorilor de bunuri, servicii şi lucrări ‐ sumele aferente arieratelor proprii ale unității/subdiviziunii administrativ‐teritoriale înregistrate în contabilitate, inclusiv ale instituțiilor publice din subordine finanțate integral din bugetul local;

b) în contul 50.10.05 “Disponibil din sume primite conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 3/2013 de instituțiile publice finanțate parțial din bugetul local”, deschis pe numele instituțiilor publice finanțate din venituri proprii şi subvenții din bugetul local ‐ sumele corespunzătoare arieratelor înregistrate de aceste instituții publice în contabilitatea proprie, cu încadrarea în limita sumelor datorate de unitățile/subdiviziunile  administrativteritoriale instituțiilor publice cărora li se virează sume;

c) în contul 50.47.23 “Disponibil din sume primite conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 3/2013 de spitalele publice din rețeaua autorităților administrației publice locale”, deschis pe numele spitalelor publice din rețeaua autorităților administrației publice locale ‐ sumele corespunzătoare arieratelor înregistrate de aceste instituții publice în contabilitatea proprie, cu respectarea prevederilor art. 2 alin. (4) lit . c) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 3/2013.

(3) În cazul viramentelor ce se efectuează potrivit alin. (2) lit. b) şi c), unitatea/subdiviziunea administrativ‐teritorială convine cu fiecare instituție publică finanțată din venituri proprii şi subvenții din bugetul local din subordine şi/sau spital public din rețeaua autorității administrației publice locale ziua în care depun ordinele de plată pentru Trezoreria Statului (OPT) la unitățile teritoriale ale Trezoreriei Statului, cu încadrarea în termenul prevăzut la art. 5 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 3/2013.

 

Articole similare

Comentariul tau aici