Pornind de la reglementarile legale, cat si de la experienta practica a intocmirii bugetelor firmelor, dorim sa subliniem ca procesul de bugetare reprezinta o actiune complexa care implica participarea fiecarui manager de la nivelul organizatiei si care presupune o administrare corespunzatoare in privinta etapelor de:
– planificare a bugetului;
– aprobare a bugetului;
– implementare si
– monitorizare a rezultatelor efective fata de cele bugetate.
In privinta aspectului administrativ, procesul de bugetare poate sa fie structurat in mai multe etape, astfel:
– comunicarea strategiei si a obiectivelor generale (de la top management catre responsabilii cu pregatirea bugetului);
– identificarea resurselor limita din cadrul bugetului;
– pregatirea primelor versiuni de buget;
– etapa de negociere si revizuire a bugetelor;
-aprobarea bugetelor.
Pentru pregatirea primelor versiuni de buget trebuie sa se tina cont de urmatoarele aspecte:
– startul pregatirii procesului de bugetare il reprezinta pregatirea bugetului de vanzari;
– in baza bugetului de vanzari stabilit vor fi pregatite si bugetele operationale de sustinere a acestuia, respectiv:
• bugetul de productie;
• bugetul de achizitii de materii prime;
• bugetul fortei de munca din procesul de productie;
• bugetul cheltuielilor indirecte de productie;
• bugetul cheltuielilor administrative;
• bugetul cheltuielilor de marketing.
In acelasi timp, mai trebuie sa tinem seama si de urmatoarele detalii, respectiv:
– in raport cu termenele de incasare a clientilor si de plata a furnizorilor, se vor bugeta nivelul stocurilor, a creantelor si datoriilor, care sunt necesare realizarii managementului capitalului de lucru, managementului cash- flowului si, in final, bilantului bugetat;
– in paralel cu realizarea estimarii costurilor operationale curente trebuie bugetate si costurile de investitii ce constau in: achizitii de mijloace fixe, proiecte de dezvoltare, constructii, etc, sub forma bugetului de investitii.
In vederea unificarii la nivelul companiei, toate aceste bugete prezentate mai sus se regasesc in Bugetul general, care ofera o imagine de ansamblu a proiectiei activitatii firmei pe anul ce urmeaza, desigur, cu posibile rectificari ulterioare.
Autorul articolului : Sergiu Cobirzan, expert contabil si auditor financiar.